Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke regler, hvis min hund slår en fremmed kat ihjel?  (Læst 1413 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

• Gæst
Hvilke regler, hvis min hund slår en fremmed kat ihjel?
« Dato: 22 Januar , 2011, 15:50 »
Vi har ofte besøg af katte på vores grund.
Idag var der en kat, der lå og lurede på vores små høns. Da vi åbnede døren for at jage den væk, farede vores hunde ud og trængte katten op i et hjørne. Vi er sikker på at den ville blive slået ihjel, hvis vi ikke råbte efter hundene.
Nu skete der så ikke noget, men nu lyder mit spørgsmål, at hvis vores hunde havde dræbt katten, kunne vi så blive stillet til ansvar, med erstatning og evt. dyrlægebesøg til katten?
Det skal lige siges at vi ikke er "katte-hadere", og ønsker ikke at katte dræbes her på vores grund, men det er lidt svært at være 100% sikker på, at der ikke er katte i haven, inden hundene kan komme ud.

Offline morildvej320

• Passiv bruger
Sv: Hvilke regler, hvis min hund slår en fremmed kat ihjel?
« Svar #1 Dato: 22 Januar , 2011, 15:58 »
jeg er slet ikke sikker på det her svar.
men hvis jeg skal komme med et bud, så tror jeg faktisk ikke at i kan blive stillet til ansvar, får der er vist en regel om at man skal holde sin kat/hund på sin egen grund, ved godt det er svært med en kat, den er jo sin egen ::) så det er jo ejerens ansvar at holde den hjemme. er selv katte ejer, vores katte får godt nok kun lov til at komme ud i løbegård, men dete r da også for at der ikke skal ske dem noget ;)
hilsen
michael

lykkelige ejer af
1.0 maine coon
0.1 norsk skovkat 130L saltvandsakvarium med div.levende skabninger 0.2 skånske blomstehøns og 0.4 hellevadhøns og 0.3 danske landhøns

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #2 Dato: 22 Januar , 2011, 16:01 »
Hvis det er en vildkat ja......så sker der ikke noget

Men er det naboens dækker jeres hunds ansvarsforskiring.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Januar , 2011, 16:07 »
Hvis det er på jeres grund er i ikke erstatningspligtig, det er jeg helt overbevist om, katteejeren må jo holde sine katte hjemme, vi har samme problem med genboens katte det har i tidens løb kun kostet en kat livet.

Du kan da i vidners nærværelse på en humoristisk måde fortælle ham at det er på eget ansvar når hans katte løber rundt i jeres have.
Det virker mere venskabeligt end at sende et anbefalet brev eller annoncere i et lokalt blad.

Det værste er egentlig at får hunden ført fanget og ordnet en kat en gang, får den først rigtig blod på tanden.

Vi overtog for mange år siden en hund der havde boet i et villakvarter de første 5 år af sit liv, den var sand ekspert i at ordne katte
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 22 Januar , 2011, 16:30 »
Når katten er på jeres grund, er jeg ret sikker på at I ikke kan stilles til ansvar, hvis den skulle blive taget af en af jeres hunde. Man har som katteejer pligt til at holde katten på egen matrikel, selv om det selvfølgelig er noget lettere sagt end gjort.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #5 Dato: 22 Januar , 2011, 17:47 »
citat. fra nedenstående link

Der gælder indtil videre ikke specielle bestemmelser for katte, så derfor hører de ind under l

Lov om mark- og vejfred, der bl.a. pålægger dig at holde dine husdyr inde på egen grund. Kommer du i strid med din nabo, kan han kræve, at du holder katten væk fra hans grund. Du kan blive gjort erstatningspligtig, hvis katten forvolder skader på f.eks. beplantning.

http://www.bolius.dk/alt-om/grunden/artikel/love-og-regler-om-dyrehold-ved-enfamiliehuse/#Hvilke-forhold-skal-du-være-opmærksom-på-hvis-du-ønsker-at-holde-bestemte-dyr

Rettet link Finn/admin
« Senest Redigeret: 22 Januar , 2011, 17:52 Fra Finn Jensen »
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 22 Januar , 2011, 17:50 »
Preben.

Leger du nu også troll  :D

Jeg kan kun se dit indlæg når jeg trykker 'svar'

Det var meget bedre :)
« Senest Redigeret: 22 Januar , 2011, 17:53 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #7 Dato: 22 Januar , 2011, 17:52 »
jeg ved ikke lige hvad der sker
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 22 Januar , 2011, 17:55 »
hvis der er øæå en en adresse, så går der ged i den funktion der automatisk laver links. Eneste mulighed er så at sætte
Kode: [Vælg]
[url][/url] om for at få linket vist
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 22 Januar , 2011, 18:02 »
Efter at have læst indlægget "Besøg af en troll" forstår jeg nu pludselig hvorfor 2 indlæg pludselig forsvandt ud af tråden her ;). Jeg er rigtig glad for at der tages hånd om "grim tone" på DFF /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

frida

• Gæst
« Svar #10 Dato: 22 Januar , 2011, 19:29 »
Tusind tak for jeres svar. Så vidt jeg kan forstå, vil vi ikke få erstatningssager på halsen, hvis det værste skulle ske? Vores have er 100% hegnet ind, netop for at holde høns og hunde inde. Men kattene kan hoppe igennem hækken, og de må gerne bruge haven som genvej til steder de gerne vil hen :D
Ked af hvis jeg har provokeret en troll, til at skabe splid. Men er da rigtig glad for "han" bliver stoppet. Har ikke læst, hvad han har skrevet, og det er tilsyneladende også ligegyldigt :) Tak fordi han bliver "blokeret".

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #11 Dato: 24 Januar , 2011, 16:23 »
Lidt i samme boldgade.

http://www.bornholm.nu/?Id=34114
En 54-årig mand afstod fra at skyde en løs hund, som jagtede høns på hans ejendom ved Klemensker søndag eftermiddag.

Manden kontaktede politiet kl. 16:20, og spurgte, hvad han skulle gøre.

”Vi fortalte, at han var i sin gode ret til at skyde hunden, hvis den jagtede vildt på ejendommen. Men i stedet fangede han hunden, lukkede den ned i et bagagerum og afleverede den til sin ejer,” fortæller vagtchefen ved Bornholms Politi.

En ganske udmærket løsning at levere hunden tilbage, men man må altså gerne skyde fremmede dyr på ens grund hvis de jagter ens egne.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi