Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange høner til en hane?  (Læst 6304 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brolykke

• Passiv bruger
Hvor mange høner til en hane?
« Dato: 21 Januar , 2011, 11:55 »
Fra "gamle dage" her på siden, husker jeg noget om hvor mange høner en hane kan "klare". En ting er hvor mange den mener den kan klare og noget andet hvad der er rigtigt. Det kender I nok godt i menneske-verdenen?

Da jeg er en skrælling til det med at slagte, har jeg beholdt den sidste udrugning fra sidste sommer som nærmest blev efterår, og det var så en hanekylling. Det har givet "en vis uro" i foretagendet (10 høner) og da jeg i morgen får yderligere 5 nye høns vil jeg spørge - eftersom jeg ikke kan finde det her på Forum mere - om jeg kan slippe for at få den sidstkomne hane slagtet, eller om de nu vil finde ro med hver sin flok?

Og så var der vist noget om at der automatisk var sat et Venlig hilsen under indlægget, men det er jeg ikke helt vis på. Så for en sikkerheds skyld så........

Mange hilsener fra
Brolykke
Mange hilsener Brolykke

Susanne

• Gæst
Sv: Hvor mange høner til en hane?
« Svar #1 Dato: 21 Januar , 2011, 15:55 »
Pyh, jeg ved ikke om jeg er den rette til at svare, men jeg prøver efter bedste evne.

Jeg tænker, at hvis flokken har rigtig meget plads, kan der fint gå to haner sammen. Hvis der er trangt, tror jeg der vil blive for mange kampe. Men det kommer vist også lidt an på, hvilken slags det er.

En hane til 15 høner er for lidt, hvis det forventes at han skal befrugte alle æggene. Det er mere passende med fem-seks-syv høner, hvis det projekt skal lykkes.

Jeg håber nogen kan supplere med mere grundige svar - der er helt sikkert nogen, der ved mere om det.

Men ellers held og lykke  /o

Venlig hilsen
Susanne

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 Januar , 2011, 16:04 »
Det tror jeg er svært at svare på, det kommer nok en del an på hønse racen, ja og på hanerne.

Jeg fik for et par måneder siden en sort orpington høne og hane, de blev likket sammen med de andre 7 orpington 6 høne-1 hane, der har ikke været det mindste problem, de er nærmest kammerater de 2 haner, så det kan nemt være at det lykkes.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Brolykke

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 Januar , 2011, 23:32 »
Se det er ikke så nemt. Normalt har jeg haft Dansk Landrace, men ......

Det ligger desværre sådan, at jeg har en blanding pt.

Da der kun var 3 landhøns tilbage af min gamle flok, købte jeg 3 kulsorte dværghøns fordi der var en der ville af med dem. Hvad det er for en race ved jeg ikke, men deres kam er krøllet og de lægger æg og ruger hvert år og gerne flere gange hvis de kan komme til det.

Så fik jeg 2 Isa Brown foræret fordi de ellers skulle slagtes og de går fint sammen med de øvrige. I sommer fik den ene sorte en helt hvid hønekylling og den anden en slags landhøne. Den ligner meget en ægte landhøne men hovedet er mindre og den har den krøllede kam. Det giver 10 stk høns. Flere af dem er gamle og derfor har jeg nu mulighed for at købe nogle fine landhøns der er henholdsvis 1 og 2 år gamle. Da jeg har dem for hyggens, og vel også for æggenes skyld, får de alle lov til at leve uanset om de lægger æg.

Så derfor er det svært at fortælle om racen, indtil der bliver ryddet lidt op i rodet ved naturlig afgang.

Men de to haner har det ikke godt med hinanden og det er synd for den yngste. Den bliver jagtet rundt i manegen og hopper på alle hønerne uanset hvilken vej de vender fordi det skal gå hurtigt. Det var meget sjovt de første par gange - for os - men nu hvor den har fundet ud af hvilken vej de skal vende, styrter både hane 1 og hønsene rundt i vild forvirring. Så derfor spurgte jeg om antal høner pr. hane for at få lidt fred. Og ellers må jeg til at slagte selv for første gang og det ...........
Mange hilsener Brolykke

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 21 Januar , 2011, 23:58 »
Jeg ville vente og se hvordan det går når der tilføres 5 høner i morgen.

10 høner til 2 haner burde egentlig være OK, men hvis den ene hane er meget dominerende, vil han nok ikke nøjes med 5-6 høner, og så opstår problemet.

Er der 15 høner, burde det i sig selv give lidt ro i hønsegården. Selv en meget viril hane burde være 'forpustet' det meste af tiden, med 10 høner at træde. Og det burde så umiddelbart give 5 høner til den mindre dominerende hane.

Giver det ikke ro, tror jeg at jeg ville lave Coq au vin af den mest dominerende hane. Jeg ville vælge den mest dominerende i dette tilfælde da hans ego klart overskygger hans formåen. Og den slags individer giver problemer både i hønsegården og i menneskeverdenen.

Man skal ikke slå større brød op end man kan bage, er der et gammelt ordsprog der siger. 
Mvh
Erik Andersen