Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ubefrugtet orpingtonæg  (Læst 8545 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

• Bruger
Ubefrugtet orpingtonæg
« Dato: 20 Januar , 2011, 17:16 »
Ja jeg har jo 30 ubefrugtet orpington æg i maskinen  >:(

Nu har jeg lige klippet og plukket en lille smule på mine legbarfarvet orpington bagi i dag, men hvor meget skal jeg tage?
Jeg er ikke for god til at plukke dem så det blev nok en smule klipning, hvor tit skal jeg gøre det?
Jeg har taget hønerne mest foroven over "numsen" og hanerne forneden, er det ikke sådan det er? Har dog taget lidt ekstra den anden vej også. Men ikke mere end ca 1 cm rundt.
Råd modtages med glæde  ::)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ubefrugtet orpingtonæg
« Svar #1 Dato: 20 Januar , 2011, 17:23 »
Du skal ikke plukke, det er ikke nødvendigt.
Du skal klippe pudderkvasten af hønen, men ikke længere end den stadig ikke stikker, med andre ord, ca 5cm tilbage, du gør ligeså med hanen, så kan han komme tættere på, og det er det, der er problemet med alle de fjer.
Hønen skal jo ikk være en nålepude af stikkende fjer, så synes hanen heller ikke det er sjovt og lader være.... så altså stadig blød og pjusket men en del kortere.  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 20 Januar , 2011, 17:32 »
Det var lige det jeg passede på med, at det ikke stak.
Så tror jeg at det er næsten fint det jeg har gjort.  *k
Forstår godt at de ikke kan "finde sammen", jeg kunne da knap nok finde numsen.
Tak for svar.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Januar , 2011, 17:52 »
uuuuuh- skal man det med orper? vores hane er så aktiv på alle damer, rammer han måske slet ikke eller hvad? har i billede af det hvad i gør? har aldrig hørt om det :-[ har håbet på at få kyllinger lige fra orper men hvis hanen ikke kan "ramme" og hønen ikke lægger æg så har jeg virkelig et problem
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Januar , 2011, 18:54 »
Hønen skal nok lægge æg... spørgsmålet er om der kommer kyller ud af dem. Jo orper er kendte for at pudderkvasten kommer i vejen  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 Januar , 2011, 19:38 »
bettina30:

Ser du om hanen overhovedet træder hønerne?

Nogen haner laver nærmest ingenting før foråret begynder at vise sig. Da jeg eks. havde Faverolles var de første mange æg absolut ubefrugtet. Men når vi kom hen til foråret så kom de befrugtede æg også. Det blev først "rigtig godt" henne i april/maj.
Jeg har også haft en ældre Skånsk Blomsterhane som også først "kom igang" henne midt i foråret. Inden da kunne han dog klare 40-50% befrugtning.
Men Faverolles hanen virkede nærmest steril, uden at være det.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #6 Dato: 20 Januar , 2011, 20:06 »
puha der går 2 kokke hos 4 høner og de er MEGET glade ved deres damer så ja de "tramper" løs  ;D
Det er de legbarfarvet som jo desværre er et problem ang befrugtninger.
Mvh Bettina.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 Januar , 2011, 07:55 »
Når der er 2 haner kan de godt finde på at "vippe den anden af pinden" inden parringen er fuldbyrdet .
« Senest Redigeret: 21 Januar , 2011, 08:21 Fra Søs Rose Markvardsen »
Med venlig hilsen Søs

Offline Bodil Tover Karlsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 Januar , 2011, 08:16 »
Så mo a hella fo gång i æ savs !!!  *f
0.5. GUL orpington
1.2 RIR Rhode Island Red
1.2 Gråtavlet landhøns

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #9 Dato: 21 Januar , 2011, 08:53 »

Ha ha  ;D ja

Den ene kok holder afstand, han tager kun høner når "den biggest" kok er lidt på afstand  :)
Mvh Bettina.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #10 Dato: 21 Januar , 2011, 09:06 »
Er det nok at jeg har klippet dem omkring ca 3 cm rundt om deres ende? skal der mere af?
Mvh Bettina.

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 21 Januar , 2011, 09:08 »

Du kan vel bruge voks-strimler ;D der er en beretning herinde om hvordan det kan gå.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 21 Januar , 2011, 13:47 »
@Betina
Vi taler om hele pudderkvasten, den skal klippes ned så fjererne ikke lægger sig ned og forhindre hanen i at ramme, ikke kun 3-eller 5 cm
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 21 Januar , 2011, 14:31 »
Sidste år startede jeg også ret tideligt med at ruge på mine legb. orper..med det samme resultat, ingen befrugtede æg. Jeg fandt saksen frem og klippede dem alle bagi (kræver gode armkræfter vil jeg bare sige) herefter gik det fremad, hen over sommeren blev befrugtningen faktisk overvældende god..hønsene lagde rigtig mange æg og blev "naturligt" bare i rumpen, som hjalp en del tror jeg.
Jeg ved ikke om det kan være årstiden som gøre at befrugtníngen kan være ringe..har det lidt på fornemmelsen..
Klø på Bettina,,jeg tror det lykkes for dig hen over foråret..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #14 Dato: 21 Januar , 2011, 21:53 »
Tak for svar, så må jeg prøve at klippe lidt mere og se om jeg kan få lidt hjælp af manden her engang.

Rikke er du blevet mor endnu engang?
Jeg kan godt huske at du havde de samme problemer ved dem :)
Mvh Bettina.