Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny på andefronten (moskus)  (Læst 9061 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NiNydk

• Passiv bruger
    • niny.dk
Ny på andefronten (moskus)
« Dato: 19 Januar , 2011, 18:56 »
Hey vil lige høre om jeg skal være bekymret for måren eller det kun er ræven der tager voksne moskus ænder?

Og lige spørgsmål nummer 2 hvornår er en moskus and kønsmoden? hvilken alder?
og er der forskel på andrik og and konsmodenhed?
Shropshire 1.10, Spælsau 0.7, Moskusænder, 1.7.7, Lys Sussex 1.12, plymouth rock 0.2, Staffordshire bullterrier 0.1, Schæffer 1.0, Børn 1.2 og en kone

Offline morAnna

• Passiv bruger
Sv: Ny på andefronten (moskus)
« Svar #1 Dato: 19 Januar , 2011, 22:16 »
det med mår ved jeg ikke (7,9,13 har ikke haft "fornøjelsen")
kønsmodne - hmm vil skyde ca 1 år, man kan se det på andrikkens næb og øjenområde bliver rød, hos anden mindre end andrik, andrik får også "stritter hår" altså på toppen af hovedet rejser sig en del fjer når han er ophidset det gør anden ikke
der er en del gode billeder i galleri  der kan man tydeligt se forskel på ænder og andrik
 f. ex på billedet ses den kønsmoden andemor med 2 sæt ællinger de helt små(gule og den hvide ca 4 mdr)
håber det er lidt hjælp...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Januar , 2011, 22:20 »
og så andrikken....

Offline NiNydk

• Passiv bruger
    • niny.dk
« Svar #3 Dato: 20 Januar , 2011, 08:32 »
mange tak! det vil sige at hvis jeg køber en andrik fra juli 2010, kan jeg ikk være sikker på at få ællinger før efter juli 2011... ( lidt sent hvis man vil nå at have sig en god andesteg til jul )

Er der ikke nogen der ved det med måren? Skal vide om jeg skal mår sikre deres skur nu, eller om jeg godt kan vente, til der begynder at komme ællinger?
Shropshire 1.10, Spælsau 0.7, Moskusænder, 1.7.7, Lys Sussex 1.12, plymouth rock 0.2, Staffordshire bullterrier 0.1, Schæffer 1.0, Børn 1.2 og en kone

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Januar , 2011, 10:48 »
Jeg ville gøre det nu ...

Kan godt være en mår ikke lige løber afsted med en and .. men den vil da kunne såre den dødeligt
Med venlig hilsen Søs

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 Januar , 2011, 16:41 »
mange tak! det vil sige at hvis jeg køber en andrik fra juli 2010, kan jeg ikk være sikker på at få ællinger før efter juli 2011... ( lidt sent hvis man vil nå at have sig en god andesteg til jul )

nej det kan godt lade sig gøre hvis du får ællinger i juli, vi fik hold i begyndelsen af sept. og det gik også -slagtet i midten af dec.,meeen dem fra maj var meget større.(måske er de modne efet 10 mdr...  men det er nok deromkring)

Offline brutus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 Januar , 2011, 17:09 »
jeg har midste en del voksen ænder samt jessy kæmper til en mår her i vinters. men fik den fange for 14 dage siden i en fælde. den er så aflivet. jeg tror nok jeg midste 12 voksen moskus ænder samt 10 jessy kæmper hvor i blandt min enste kok. så jeg vil sikke mig nu. i morgen kan det være for sent.
« Senest Redigeret: 20 Januar , 2011, 17:11 Fra brutus »
MVH René
1,4,14 muskus ænder
1,2,4 sorte jersey kæmper
0,0,5 gæslinger
0,0,8 hvide land ænder
0,05 hvide kalkuner
0,0,4 mular ænder
2,1 vild ænder

Offline NiNydk

• Passiv bruger
    • niny.dk
« Svar #7 Dato: 20 Januar , 2011, 21:51 »
Har mår sikret deres hus /o

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 20 Januar , 2011, 22:29 »

Jeg tror roligt du kan købe en andrik fra juli 2010. Jeg har et lille hold der klækkede i august 2010, og jeg er ret sikker på at andrikkerne derfra er klar allerede. Den ene af disse andrikker er klar til at fordrive eller slå sin egen far ihjel for at overtage magten i dammen. Og der kan næppe være andet end hormoner som forklaring på det
Mvh
Erik Andersen

Offline NiNydk

• Passiv bruger
    • niny.dk
« Svar #9 Dato: 20 Januar , 2011, 22:37 »
Jeg tror roligt du kan købe en andrik fra juli 2010. Jeg har et lille hold der klækkede i august 2010, og jeg er ret sikker på at andrikkerne derfra er klar allerede. Den ene af disse andrikker er klar til at fordrive eller slå sin egen far ihjel for at overtage magten i dammen. Og der kan næppe være andet end hormoner som forklaring på det

Lyder godt, for det havde jeg også satset  *k

hoejberg

• Gæst
« Svar #10 Dato: 21 Januar , 2011, 08:48 »
Da vi købte ænder for et par år siden, købte dem i febuar. De var fra foråret, året før, så altså ca. 6 mdr.
De rugede ællinger ud om sommeren  /o
« Senest Redigeret: 21 Januar , 2011, 09:37 Fra hoejberg »

Offline NiNydk

• Passiv bruger
    • niny.dk
« Svar #11 Dato: 21 Januar , 2011, 09:06 »
Da vi købte ænder for et par år siden, købte dem i febuar. De var fra foråret, året før, så altså ca. 6 mdr.
De rugede ællinger ud om sommeren  /o

Hmm. så vidt jeg kan regne ud, hvis de var fra foråret lad os bare sige april, ville de være 10 måneder i februar og om sommeren lidt over 1 år???

hoejberg

• Gæst
« Svar #12 Dato: 21 Januar , 2011, 09:38 »
Jeg skrev forkert ::)
De er fra efteråret. Mener han sagde september.

Offline NiNydk

• Passiv bruger
    • niny.dk
« Svar #13 Dato: 21 Januar , 2011, 11:32 »
Jeg skrev forkert ::)
De er fra efteråret. Mener han sagde september.
nå ok så er jeg ikke så bekymret for om han kan klare det til foråret.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #14 Dato: 23 Januar , 2011, 14:05 »
mine moskus andrikker er rigtig godt i gang med parringen af hunner allerede nu. de er fra uge 27 i sommers. og de hopper på hunnerne på samme alder. de kan uden problemer få ællinger her til sommer :-)

har aldrig oplevet andrikkerne slås, men kun jaget hinanden lidt væk. også hele sidste år.

men her i går så jeg for første gang de røg i totterne på hinanden. og måtte skille dem ad. så jeg har fået travlt med at komme af med de ekstra andrikker jeg har nu, bare dum årstid til det :-[
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.