Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt medlem.  (Læst 1409 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henrik

• Passiv bruger
Nyt medlem.
« Dato: 17 Januar , 2011, 22:48 »
Vi er et par der lige har købt en nedlagt ejendom (overtager den først til april) da min kone har heste, men selvfølgelig ingen ejendom uden høns  :)
Vi er begge vant til høns fra vores yngere dage så det er ikke helt fremmed for os, men vi ikke helt enige om hvilke høns det skal være, ud over at de både skal være gode æglæggere og gode på aftenbordet.
En fryd for øjet er jo heller ikke at kimse ad.
Så var det jeg godt kunne tænke mig nogle forslag fra jer gavet hønseopdrættere.
Min kone tænker på Orpington, hvor jeg mere er til Plymouth Rock.
Håber på at i vil hjælpe.

På forhånd tak.
Henrik

Hilsen Henrik
Bindslev/Uggerby
1,0 sort jersey
0,3 blå jersey
2,0 islænder
2,0 shetlænder
1,2 Katte
0,1 Cairn terrier
0,1 rumænsk gadekryds

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Nyt medlem.
« Svar #1 Dato: 17 Januar , 2011, 22:51 »
New Hampshire
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 Januar , 2011, 22:52 »
Velkommen til  /o

Jeg tror at i skal tænke i baner som eksempelvis plymouth rock, som du også selv har fat i. Derudover vil jeg også mene at i skal kigge lidt på Sussex og Australorps. De vil alle tre kunne være gode bud til hvad du efterlyser. De lægger godt med æg, er ret store (nogle gode stege) og så fås de også i mange rigtig flotte farver og vareritteter ;)

Håber i finder hvad i leder efter :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 17 Januar , 2011, 22:58 »
Som I kan se får i nu 117 bud på hvilke(n) racer i skal vælge.

Tag Jer lidt tid til at gennemse bl.a. Leksikon herinde (i øverste blå bjælke lige under F i Fjerkræ). Her vil I kunne finde beskrivelser af ganske mange racer.

God læselyst.  :)
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Januar , 2011, 23:05 »
Vil som Erik også sige at i nok også har meget ud af at læse i leksikonet, for alle har en mening om det. Jeg kom blot med et bud på hvad der kunne passe godt på jeres efterlysning, men tag lige et kig i leksikon også, og hvis der så er nogen I falder for, så spørg endelig bare til dem, der skal nok være nogen som har erfaring med racen ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Henrik

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 Januar , 2011, 23:16 »
Først en tak for jeres hurtige respons.
Jeg regnede nok med at der ville komme en masse forskellige forslag da man jo har en race som man er faldet for og som man derfor gerne vil anbefale til andre.
Vil nok gøre som i skriver og læse lidt om de forskellige racer, men vil da gerne have nogle flere input fra andre medlemmer.

Henrik
Hilsen Henrik
Bindslev/Uggerby
1,0 sort jersey
0,3 blå jersey
2,0 islænder
2,0 shetlænder
1,2 Katte
0,1 Cairn terrier
0,1 rumænsk gadekryds

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 17 Januar , 2011, 23:19 »
Det kan du helt sikkert sagtens få, men Mikkels forslag om at læse om de forskellige racer først og derefter stille supplerende spørgsmål om nogle af de racer i finder tiltalende, er faktisk et rigtigt godt forslag. Giver nok et mere brugbart respons.

Men valget af fremgangsmåde er selvfølgeligt fuldstændigt frit.
Mvh
Erik Andersen

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 17 Januar , 2011, 23:24 »
Kan på trods af jeg er inig med de andre sagtens foreslå wyandot og farverolles også (har den ikk engang selv *gg*

Men ellers drejer det sig om at ose på nettet vi info og billeder ... så det smart at se dem live ... og endelig kan man jo også vælge en blandet flok og så se om man vil fortsætte med det eller udkift til en bestemt race. Det er mange måder at holde høns på .... min måde er at bygge en gård mere hver gang jeg falder i "jeg må bare eje den der race " fælden  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 17 Januar , 2011, 23:34 »
min måde er at bygge en gård mere hver gang jeg falder i "jeg må bare eje den der race " fælden  ;)

Her kunne man jo godt indskyde en lille spids bemærkning, men det vil jeg holde mig for god til.  *f
Mvh
Erik Andersen

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 Januar , 2011, 23:37 »
Sjååååååååååååååååv  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 18 Januar , 2011, 07:05 »
Velkommen på forum, Henrik  :D
Der er mange gode racer at vælge imellem, et par bud på racer, der både er gode æglæggere og gode slagtedyr kunne være sussex, maran eller wyandotte. Begge racer sidstnævnte racer er også gode vinteræglæggere.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #11 Dato: 18 Januar , 2011, 07:13 »
Velkommen til Henrik :). Ja, kig dig lidt omkring og lån "Den store hønsebog" af Jørgen Liljesøe på biblioteket. Jeg læste den tyndt sidste år inden jeg fik høns ;).

Jeg startede selv med høns sidste år, og jeg havde stillet samme kriterier som du. Racerne jeg kiggede på var bl.a.: Faverolles, wyandotter, brahma, maran, barnevelder, kochin.

Det endte med kobberfarvet maran af den simple grund, at det var de eneste jeg kunne finde til salg i foråret sidste år, i nærheden af mig. Jeg har ikke fortrudt mit valg. Maran er en flot race, livlig, nysgerrig, skulle være en god slagtehøne (er ikke kommet til den del endnu), og lægger flotte mørkebrune æg.

Ellers så kan jeg anbefale en fjerkræudstilling. Jeg var til min den første i weekenden, og nøøøøj hvor var der mange flotte racer udstillet. Må sige at den tværstribede plymouth rock er sindsyg flot. *h

God fornøjelsen med "jagten"  :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Henrik

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Januar , 2011, 08:33 »
Først vil jeg sige tak for velkomsten til alle :)
Til dig Tanja. Jeg vil give dig ret i at den tværstribede Plymouth Rock er rigtig flot, og det er også det jeg faldet for, og så det er en god æglægger/spise.
Nu er der heldigvis lidt tid til at vi skal have bestemt os, så håber der bliver et par udstillinger vi kan komme til ellers er der www.vendsysselfjerkraeklub.dk hvor vi sikkert kan få lidt vejledning.

Henrik

Hilsen Henrik
Bindslev/Uggerby
1,0 sort jersey
0,3 blå jersey
2,0 islænder
2,0 shetlænder
1,2 Katte
0,1 Cairn terrier
0,1 rumænsk gadekryds

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 18 Januar , 2011, 09:28 »
Nu er der heldigvis heller ingen lov, der forbyder, at man har flere racer i sin hønsegård /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henrik

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 18 Januar , 2011, 09:35 »
 /o Nej, heldigvis.... da vi jo har pladsen ender det sikkert også med et par forskellige racer :)

Henrik
Hilsen Henrik
Bindslev/Uggerby
1,0 sort jersey
0,3 blå jersey
2,0 islænder
2,0 shetlænder
1,2 Katte
0,1 Cairn terrier
0,1 rumænsk gadekryds