Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Befrugtning, hvor lang tid?  (Læst 6467 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Befrugtning, hvor lang tid?
« Dato: 16 Januar , 2011, 08:25 »
Hvor lang tid er det nu der går fra hanen træder hønen, til det befrugtede æg lægges?

Jeg har fået nye høns (som ikke har gået ved hane) og en ny hane til dem, men hvor lang tid skal der mon gå, før æggene så med rimelig sikkerhed er befrugtede, så jeg kan samle ind til rugning?

Jeg ved jo, at hvis man skifter hane, skal der gå 2-3 uger, før man kan regne med, at den nye hane 'træder i kraft', men mener ikke der skal gå så lang tid, når man starter fra 'scratch' ??
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Befrugtning, hvor lang tid?
« Svar #1 Dato: 16 Januar , 2011, 08:29 »
Jeg mener kun det er 1-2 døgn. Et æg er jo ca. 1 døgn undervejs. Hvis du venter tre dage, vil jeg tro, at du er helt sikker.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 16 Januar , 2011, 08:30 »
Jeg har taget fra 7 dag og de var vældig fine befrugtet  /o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Januar , 2011, 08:34 »
Hej Marianne, jo, der er jo et døgn mellem æggene, men det er jo startet endnu tidligere. Spørgsmålet er så, på hvilket stadie, det bliver befrugtet. Er det så mon lige før skallen dannes?

Hej Bettina, det lyder godt! Så kan jeg snart komme i gang!

Der bruges lys og super foder til den store guldmedalje, så jeg kan komme i GANG! Det er skidt at have en ny rugemaskine stående i over en måned, uden at kunne bruge den  :D

Mvh Marianne

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 Januar , 2011, 08:35 »
Og jeg skal af første rugning satse og håbe på mange haner, da de jo er længere om at udvikle sig end hønerne - det bliver lidt omvendt  :D
Mvh Marianne

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 16 Januar , 2011, 09:37 »
 ;D Ja det gør så...
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Charlotte J.

• Passiv bruger
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
« Svar #6 Dato: 16 Januar , 2011, 09:58 »
Marianne: Jeg står i helt samme "dilemma" - ny rugemaskine, men ingen æg at ruge endnu.. MEN det kommer. Håber også på at kunne udstille på LU i år, men nu må vi se. Men har altså store forventninger til mine præmiehøns  ;)
Hvad består dit "superfoder" af? Jeg selv giver dem møllerens æglægningsfoder (komplet) og en masse grønt hver dag - skal der reguleres? Og så skal jeg have noget lys til dem, så har store planer her de næste dage, når datteren skal på ferie ved farmor og farfar... så er der MASSER af tid til hyggeprojekter som dette  ::) Mine små Kockin er endnu ikke begyndt at lægge æg, så  *k at lyset kan gøre en forskel  :)
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 Januar , 2011, 10:42 »
Hej Charlotte, jeg supplerer med spiret hvede, fodergulerødder, lødige køkkenrester (dvs ikke for meget pasta og andre tomme kalorier) iblandet lidt olie, en anelse salt ind imellem, A38, vitaminer m.v. Ikke det hele hver dag, men lidt hver dag som supplement. Dog har de altid gulerødder at hakke i, det giver også beskæftigelse.
De har altid æglægningsfoder og får korn hver dag.
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 16 Januar , 2011, 20:02 »
Jeg har lige dobbelttjekket, æggeblommen bliver befrugtet indenfor de 24 timer, der er lige før det bliver lagt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 Januar , 2011, 20:51 »
Jeg har lige dobbelttjekket, æggeblommen bliver befrugtet indenfor de 24 timer, der er lige før det bliver lagt.

Tak - så skal der samles rugeæg fra i morgen  /o :D
Mvh Marianne