Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ren besked om snavsede æg  (Læst 11989 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline joerne

• Passiv bruger
Ren besked om snavsede æg
« Dato: 15 Januar , 2011, 08:12 »
I denne tid hvor der er vådt og sølet, er mine æg ofte snavsede. Jeg rengør dem oftes med en blød, våd svamp. Jeg har tidligere læst, at man kun bør fjerne snavs ved forsigtig skrabning, og absolut ikke gøre dem våde ( vist i forb. med rugeæg).
Findes der nogen dokumenteret viden om, hvorvidt det kan inficere æggene at rengøre dem. Der kan jo sagtens være gødning i snavset. Selv om snavset kan lukke porerne, og muligvis gøre dem uegnede til rugeæg, er der så nogle "farer" ved at anvende rengjorte æg til konsum?

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Ren besked om snavsede æg
« Svar #1 Dato: 15 Januar , 2011, 08:25 »
Problemet med rugeæg er, så vigt jeg ved, netop at man risikere at stoppe porerne, så ægget ikke kan ånde - og det er noget snavs for en evt. kylling, der skal bo der.

Men med konsum æg? Jeg ved ikke, om salmonellea evt. kan vandre ind gennem skallen (men mon ikke den er der alligevel?)

Jeg har samme problem som dig, og jeg gør det samme som dig.. og spiser æggene og er ikke blevet syg endnu.

Men jeg vil da også gerne vide mere, hvis der er en af os, der er klog på det?!
« Senest Redigeret: 15 Januar , 2011, 15:37 Fra Storm-Olsen »

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #2 Dato: 15 Januar , 2011, 08:26 »
Jeg har set at http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&front=1 har noget specielt til at vaske æggene med. Det er i deres katalog, jeg kan ikke lige finde det på hjemmesiden.
Men om det er beder end selv at vaske dem det hved jeg ikke
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline marix

• Passiv bruger
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
« Svar #3 Dato: 15 Januar , 2011, 08:36 »
er det ikke noget med at hvis man vasker æggene, så går det udover holdbarheden?
skallen er jo semipermeabel og hvis man vasker dem, så kan den "hinde/membran" brydes som gør at æg i fra naturens side kan holde sig længe...
når jeg engang får mine egne æg (og gid der ikke går så længe... ::)) så har jeg tænkt mig bare at samle dem ind og hvis de er beskidte, så bare vaske dem kort før brug, men det er jo indtil videre bare drømmetænktning ;)
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline joerne

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Januar , 2011, 08:56 »
Storm-Olsen
Heller ingen hos os er blevet sløje eller syge af at spise æggene.
marix
Det lyder interessant, men den semipermeable hinde ligger jo indenfor skallen. Det udelukker selvfølgelig ikke, at den den beskadiges ved vask. Eller hvad?
« Senest Redigeret: 15 Januar , 2011, 09:09 Fra joerne »

Offline marix

• Passiv bruger
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
« Svar #5 Dato: 15 Januar , 2011, 09:32 »
@ joerne:
jeg kan ikke huske præcis hvordan det er, men det er nok rigtigt at det er den indvende hinde på skallen der er semipermeabel.
kan bare huske nogle forsøg fra skoletiden med at forsalte æg, ved at ligge dem i saltvand natten over. der skulle ret meget salt til, for at man ikke behøvede at eftersalte, men salten trængte altså igennem.
vi lagde også nogle i rødebedesaft og da vi kogte æggene dagen efter fik de skjolder. som om at det ikke var hele skallen det trængte igennem, men kun enkelte steder. skal måske lige sige at æggene hele tiden var intakte.

jeg ved ikke hvor meget skade det vil gøre hvis man bare vasker dem lidt, men jeg fandt den sæbe lavbo skrev om, og der står: "Efter vask lufttørres æggene, og vaskepulveret sørger for at hinden på ægget ikke brydes." http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=990
så på den ene eller anden måde vil ægget nok tage skade hvis det bare bliver vasket i almindelig sæbe...
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 15 Januar , 2011, 10:24 »
Der er en hinde også uden på ægget, den vasker man af, hvis man vasker æggene.
Det bedste er at lade evt. snavs tørre og så skrabe de af med en kniv; det gør jeg, jeg tørrer dem også lige af med et stykke vådt køkkenrulle inden jeg slår dem ud, hvis der har været snavs på. Men det er altså først lige umiddelbart inden jeg slår dem ud.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bodil Tover Karlsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 Januar , 2011, 11:05 »
Jeg lærte af min mor, at når man blot vasker æg i ren koldt vand og kun lader æggene være våde i ca tre-fem minuter, så skulle det ikke gå ud over holdbarheden. Kun gnubbe skidte af med hænderne, ikke børste eller skrape på våde æg og så blot lade dem lufttørre på et ren viskestykke.
0.5. GUL orpington
1.2 RIR Rhode Island Red
1.2 Gråtavlet landhøns

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 15 Januar , 2011, 11:46 »
Vi sorterer os ud af problemet.. Dem som er snavsede bliver tørret af og ryger i retter. Det er de rene som bliver kogt til blød/hårdkogte æg.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 Januar , 2011, 12:30 »
Her hos os vasker vi også forsigtigt med svamp og rent vand, og lader lufttørre. Det har aldrig medført problemer af nogen art.
Et af formålene med at holde høns, er for os at have FRISKE æg, og holdbarhed burde derfor ikke blive et problem, heller ikke efter forsigtig vask. Pokker skulle stå i at holde høns, og så spise halvgamle æg, der er lige på grænsen...
Vores største problem er snarere at have æg nok pga efterspørgsel.
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #10 Dato: 15 Januar , 2011, 12:46 »
Min x-kærestes familie har et hønseri i jylland... æg produktion til landets butikker... De har en ægge vaskemaskine hvor alle æggene kommer i og bliver vasket så tror ikke det har nogen betydning for holbarheden om de er vasket eller ej..

Ved ikke noget om hvilken temp. eller hvor længe æggene var i maskinen men min fornuft siger mig at de nok blev vasket i koldt vand ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #11 Dato: 15 Januar , 2011, 13:04 »
De æg fra butikkerne er også mærket med en ret beskeden holdbarhed (ca 3 uger). Æg der ikke er vasket kan holde meget længere. Holdbarheden på æg har været diskuteret tidligere herinde. Kan ikke lige finde indlægget. Mener at kunne huske at der var tale om 2-3 måneder og endda længere. Så at sige at fordi hønserierne gør det er ensbetydende med at det ikke nedsætter holdbarheden er nok lidt en tilsnigelse, Men de kan da sagtens holde sig et par uger eller tre selvom de er vasket, så værre er det altså heller ikke. Men i øvrigt er problemet vel ikke så stort, man kan da ret hurtig se/lugte om æg er dårlige.
Med venlig hilsen Heidi