Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Aske i puddersandet?  (Læst 4864 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margrethe

• Bruger
Aske i puddersandet?
« Dato: 14 Januar , 2011, 23:04 »
En bekendt i nabolaget kom forbi for at købe æg. Han fortalte, at da han var barn, blandede hans far aske fra brændeovnen i den jord, hønsene pudrede sig i. Har nogen erfaring med eller viden om, at det skulle være en god ide, og i så fald, hvorfor?

Her i vinterkulden har jeg selv arrangeret en stor kattebakke til pudderbad i drivhuset. Pudderet er en blanding af tørret spagnum, blandet med fin strandsand. Det første hønsene gør, når jeg åbner hønsegården, er at fare op i drivhuset, op i kattebakken, og så står der ellers en støvsky op fra bakken, hvor der er både trængsel og kø til et bad i flere timer!
Hvis det skulle være et ekstra plus med aske fra brændefyret, så vil jeg ikke tøve med at tilføre det til deres puddersand. Men kun hvis jeg er sikker på det ikke gør mere skade end gavn.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Aske i puddersandet?
« Svar #1 Dato: 14 Januar , 2011, 23:18 »
Nøjagtigt hvordan aske måtte gøre gavn ved jeg ikke, men vi har også brændefyr, og den aske (med små forkullede træstykker) som vi tager ud når vi renser fyret ryger ganske ofte ind i hønsegården. Og hønsene ser ud til at nyde det.

Vi har gjort det gennem 10 år og det har ihvertfald ingen skadelig effekt på hønsene.
Mvh
Erik Andersen

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Januar , 2011, 23:55 »
Svarer vel til når man giver hønsene trækul mod dårlig mave ?

her tømmes askeskuffen også omkring frugt og bærbuske ... har læst et sted at gør godt for planterne  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #3 Dato: 15 Januar , 2011, 08:29 »
Jeg ville mene at asken skal være så ren som muligt, så hvis du kun bruger almindeligt brænde eller brikketter eller træpiller kan jeg heller ikke se problemmet.
Men hvis du brænder "forurene" træ med malingrester eller trykimpræneret af ville jeg nok ikke gøre det.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 15 Januar , 2011, 08:47 »
Aske.. Selv fra rent træ så sker der en koncentration af tungmetaller og dioxin i aske. Så den bør altså ikke spredes i haven, men skal i deponi på containerpladsen.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #5 Dato: 15 Januar , 2011, 16:38 »
Vær opmærksom på at aske er stærk basisk og derfor ændrer på jordens ph-værdi, på samme måde som hvis man tilfører kalk. Aske fra normalt fyringstræ er værdiløst i havesammenhæng og du risikerer altså at smadre jordens ph-værdi og den er skisme svær at ændre tilbage igen.

Derudover er der selvfølgelig Finns pointe - der er en vis koncentration af tungmetaller i aske og det er der i hvert fald ingen grund til at sprede i sin have. Så afsted på

I det hele taget skal man vare sig for blindt at følge de gamle haveråd, nogle af dem er selvfølgelig gode nok - men de fleste af dem jeg kan komme i tanke om på stående fod er noget forvrøvlet sludder. "Roser skal beskæres inden dronningens fødselsdag" - er du fx klar over hvilken dronning der refereres til? Vi skal nemlig et stykke tilbage i kongerækken  ;) (Tilfældigvis passer det så nogenlunde med vores nuværende dronnings fødselsdag).
Eller "bønner skal sås når kirsebærtræerne blomstrer" - nej, bønner skal sås når jordtemperaturen er over 10 grader døgnet rundt og helst helt oppe på 14 grader og det er den sjældent når kirsebærrene blomstrer  ;)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 Januar , 2011, 17:26 »

Aske.. Selv fra rent træ så sker der en koncentration af tungmetaller og dioxin i aske. Så den bør altså ikke spredes i haven, men skal i deponi på containerpladsen.
Jeg har tænkt mig at lave potaske fra vores aske,
det er kaliumcarbonat som er en god plantegødning, og da dioxin og de fleste andre skadelige tungmetaller ikke er opløselige i vand, får jeg et relativt rent produkt,
som jeg så kan vande ud hvor det er rart med mere kali.
Men jeg har også tit set hønsene rode i aske  fra et havebål så der er noget de gerne vil have der.
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 Januar , 2011, 18:23 »
om aske til gødning i haven :

http://ing.dk/debat/15050

Vibeke
mvh