Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Må kyllinger få æglægningsfoder?  (Læst 5915 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fru Andersen

• Bruger
Må kyllinger få æglægningsfoder?
« Dato: 14 Januar , 2011, 15:37 »
Mine kyllinger på 13 uger går sammen med resten af flokken. De har voksefoder i silo og der er også tilskudspiller (Hønse-T fra NAG) til de øvrige i hønsehuset. De spiser jo nok alle lidt af det hele...
Jeg har fået en sæk Møllers fuld af pep, og det er jo decideret æglægningsfoder. Mit spørgsmål er nu om kyllingerne har godt af det? Grunden til at jeg spørger er, at jeg har læst et eller andet sted her på forum, at der kunne opstå et eller andet problem, hvis kyllinger fik æglægningsfoder for tidligt; jeg kan desværre ikke huske hvad der kunne ske...
Med venlig hilsen
Lene

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Må kyllinger få æglægningsfoder?
« Svar #1 Dato: 14 Januar , 2011, 20:23 »
Der sker absolut ingenting. Masser af folk har kyllinger til at vokse op i flokken, inkl. mig selv, og jeg har aldrig oplevet, eller hørt om, at det skulle give problemer.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 14 Januar , 2011, 21:11 »
Istemmer Danny's svar. Mine kyllinger går også sammen med alle de voksne høns og jeg har heller aldrig haft problemer.
Mvh
Erik Andersen

Offline fru Andersen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 15 Januar , 2011, 08:10 »
Tak skal I have for svar  /o
Med venlig hilsen
Lene

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #4 Dato: 17 Januar , 2011, 17:44 »
Jeg tror du blander lidt rundt.
Før i tiden sagde man at æglæggende høns ikke skulle spise kyllingefoder pga. at der var medicin i kyllingefoderet. Og det ville så gå i æggene.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Fru Hansen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 Januar , 2011, 19:21 »
Der er nu lidt om snakken. Ved forsøg er det vist at når kyllingerne får så store mængder Ca som der er i æglægningsfoder, er der en forhøjet dødelighed under opvæksten og markant højere dødelighed i løbet af æglægningsperioden. Derfor siger man at der ikke må være over 1% Ca i opdrætsfoder.
Hilsen Mette og Tine (mor og datter)
1,4 dværgwyandotter. 1,3,2 silke. 1,4 araucanaer. 1,3 legbar orpington. 0,1 houdan 0,4 isabrown. 0,2 new hampsire. 1.0 maran. 1,6 bl. 1,4 moskusænder. 1,7 geder. 1,1 lama. 2,6 heste(pinto, islænder, palomino). 2,0 katte. 0,1 hund.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 Januar , 2011, 19:53 »
Der er nu lidt om snakken. Ved forsøg er det vist at når kyllingerne får så store mængder Ca som der er i æglægningsfoder, er der en forhøjet dødelighed under opvæksten og markant højere dødelighed i løbet af æglægningsperioden. Derfor siger man at der ikke må være over 1% Ca i opdrætsfoder.

Det er nok også en undersøgelse der stammer fra erhvervet hvor dyrene bliver "presset til det yderste".
Jeg er stadigvæk overbevist om at det ikke skader i en almindelig hønsegård.
Men det er selfølgelig også bare min personlige mening/erfaring.

Danny
Himlen bør altid være blå!