Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønselort og have  (Læst 2198 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alma Lynge

• Passiv bruger
Hønselort og have
« Dato: 07 Juni , 2008, 00:37 »
Hej Alle,

Når nu man taler så meget om hvor godt høns er for haven, hvordan er det så lige med at bruge hønselort (ja, undskyld, men det er det vel?) til gødning?
Det jeg har læst mest er at, hønselort er så kraftigt at det kan "svede" planterne af?
Er der nogen der har erfaring med at brug det som gødning? Det er jo nemt nok at grave det ned i efteråret, men hvad med resten af året? Jeg har overvejet at opløse det i vand og så vande fx agurkeplanterne med det.
Hvad gør I andre?
Jeg må indrømme at jeg har smidt meget ud som affald, men det ærger mig hver gang.
Lad mig høre hvordan andre gør.

mvh. Alma
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )

Offline Liv

• Bruger
Sv: Hønselort og have
« Svar #1 Dato: 07 Juni , 2008, 10:26 »
Jeg blander det i komposten, så vidt jeg ved sætter det fut i omsætningen af haveaffaldet, så det hurtigere bliver til god kompostjord.
Venlig hilsen
Liv

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #2 Dato: 07 Juni , 2008, 11:20 »
Jeg har sidste år brugt hønselort opblødt i vand i mine kasser til augurker og tomater i drivhuset. Det er meget stærk så pas på, men jeg køber ikke mere det dyre som man ellers køber til formålet.
Har en spand stående med blandet vand og hønsehømhømmer som jeg tager lidt af hver gang jeg fylder vand i kasserne.
Blandings forholdet---  ;D prøv jer frem, hvis tomatbladene krøller helt sammen (er stadig fine grønne) så er det lige stærkt nok  ::)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #3 Dato: 07 Juni , 2008, 12:21 »
Jeg bruger ikke hønse hømhøm, jeg synes det giver brændnælder, nej jeg tager 1dl npk og 10 l vand, og blander det godt, så har jeg gødning til stueplanter og drivhuset, i nogle år, det er da billigt, og hvad der er sparet er tjent  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 Juni , 2008, 17:56 »
Jeg har i et par år spredt lortet på græsplænen og rundt om frugt træerne. Og der har aldrig været problemer. Men det er vist rigtig nok at hønselort er forholdsvis kraftigt så du skal nok ikke ligge et helt lag af rent lort i dine bede.
Desuden er det altid en fordel at lade det kompostere først.

Danny
Himlen bør altid være blå!

hønenlulu

• Gæst
« Svar #5 Dato: 07 Juni , 2008, 22:44 »
Hej Alma

Vores erfaring med hønselort er kun af det gode. Jeg tager en skovfuld (jeg har sådan en lille gul sandkasseskovl til det) i 10 l vand (jeg mener, man kun skal bruge 100 gram pr 10 l, men det går fint indtil nu med skovl-målet). Og så vander vi med det.

Du skal bare være opmærksom på ikke at vande dine jordbærplanter med det. Planterne vil være godt nok lykkelige, men udvikle rigtig mange blade og kun få bær. Jordbær skal gødes til efteråret efter bærsæsonen...

Brændenælder kommer der ikke her hos os.

God fornøjelse.
Dagmar

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #6 Dato: 08 Juni , 2008, 09:55 »
I min hønsgård har der ikke gået høns i et stykke tid, da jeg har skiftet race, og nu er hønsegården fuld af små brændnælder, og jeg har set det før, hvor jeg brugte hønselort som gødning, var jeg der ikke med hakkejernet ja så kom der brændnælder, det kan da ikke kun være hos mig de kommer  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #7 Dato: 08 Juni , 2008, 10:05 »
Hønsene skal jo indtage frø fra brændenælder, for at der kommer disse ved brug af gødning.
Der er ikke så mange haver i byerne der har brændenælder stående, så disse frø bliver altså ikke indtaget her.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 Juni , 2008, 10:58 »
I min hønsgård har der ikke gået høns i et stykke tid, da jeg har skiftet race, og nu er hønsegården fuld af små brændnælder, og jeg har set det før, hvor jeg brugte hønselort som gødning, var jeg der ikke med hakkejernet ja så kom der brændnælder, det kan da ikke kun være hos mig de kommer  ???

Her har vi også oplevet at der i en gammel hønsegård kun kom brændenælder op. Min opfattelse er at brændenælder er det eneste der stadig lever der. Alt andet har hønsene effektivt holdt nede og 'dræbt' før det sætter frø.

Brændenælder har de meste ækle rødder. De sætter lange seje siderødder og det er næsten umuligt at udrydde dem.
Fræseren er bandlyst. Så kommer der blot en millard op.
Hilsen Susanne

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 08 Juni , 2008, 13:36 »
Kunne tilfældet ikke være at hønsemøg i den grad er et fantastisk gromidel for brændenælder  ::) her hos mig vælter der også brændenælder op alle vegne hvr hønsene og deres mødding har været.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Alma Lynge

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 14 Juni , 2008, 02:59 »
Kunne tilfældet ikke være at hønsemøg i den grad er et fantastisk gromidel for brændenælder  ::) her hos mig vælter der også brændenælder op alle vegne hvr hønsene og deres mødding har været.

Jeg har altid hørt at brændenælder kun gror i god jord - og det passer jo meget godt hvis det er godt gødet med hønselort  ;D

Det ser jo ikke ud til at være så "farligt", så nu kaster jeg mig også ud i gødningsprojektet og spreder hønselort i hele haven incl. kompostbeholderen!  ;D

Sidste år gravede jeg noget hønsemøg ned i et "tomt" bed, og jeg må sige at jeg fik nogle helt fantastisk store mælkebøtter dette forår! ;D
Det kunne jo være skønt hvis det havde været agurker...  :P
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #11 Dato: 14 Juni , 2008, 08:21 »
Der har tidligere kørt en tråd om emnet, - Hanne bruger hønsemøg der hvor hun vil have bedet ryddet. I kraftige mængder virker det som gift, og kan således hæmme ukrudet.

De "kloge" jeg har talt med hælder til at brændenælderne kun trives i næringsrig jord, hvilket man får når der gives hønsemøg til jorden.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)