Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æg der smager af hønsehus  (Læst 1558 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KEW

• Bruger
æg der smager af hønsehus
« Dato: 13 Januar , 2011, 16:41 »
Jeg faldt lige over denne artikel på nættæh om æg der smager af hønsehus og kunne ikke rigtigt finde ud af hvordan det skulle kunne lade sige gøre med mindre der er dårlig rengøring hos gokkerne og i mine øjne må det være virkeligt ringe rengøring. for lige meget hvor ovebelortet mine æg er, så smager de som æg. men er det så et lobbeist indlæg fra en masseproducent?
http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Netnyheder/2010/12/6/Gammeldagsaegsmagerafhoensehus.htm?fag=A
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: æg der smager af hønsehus
« Svar #1 Dato: 13 Januar , 2011, 17:03 »
Mystisk artikel........

Jeg vil nu heller ikke mene at æggene kan tage afsmag af omgivelserne, så skal de da godt nok ligge i sølet og soppe.

Men det kan være at smagspanelet også er sådanne nogen som også synes at hjemmeavlede kyllinger og høns smager ALT for meget af kylling og høns.

Men jeg vil nu gerne tro på, at forskelligt foder kan give forskellig smag.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 13 Januar , 2011, 17:04 »
Spændende læsning! Men helt ærligt!! Jeg kan kun smage forskel på mine æg, når de har guffet fed fisk som hønseguf, for så smager æggene af levertran de næste dage (derfor får de kun meget lidt fisk nu ;)). Mine egne æg har aldrig smagt grimt, og da aldrig af "hønsehus" :o. Giv dem der har lavet testen en blindsmagning mellem et alm. æg og et hjemmegjort ét, og jeg tror at de vil have særdeles svært ved at skelne!
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #3 Dato: 13 Januar , 2011, 17:21 »
Hmmm- ??? det har jeg da aldrig oplevet
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 13 Januar , 2011, 17:32 »
Heller ikke nogen mærkelig smag her hos mig. Skiftede hø i redekasserne i går, og alligevel var der masser af lort på æggene i dag, men jeg kan da stadig ikke smage det. Mystisk.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #5 Dato: 13 Januar , 2011, 17:51 »
Hmmm, det har jeg heller ikke lige oplevet. Nu kan jeg jo godt nok dårligt huske hvordan et hjemmegjort æg smager  :( ved bare at min mad har smagt helt forkert de seneste par måneder. (For slet ikke at snakke om den utroligt fesne farve på æggekagen!)

Hvis tykkelsen på æggeskallen har noget at sige mht. afsmag, så er der ikke noget at sige til at de kan smage det på industriæg - hold op de er tyndskallede i forhold til et hjemmegjort.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #6 Dato: 13 Januar , 2011, 17:53 »
Ja nogen af dem skal man næsten have en hammer for at knække ;D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline KEW

• Bruger
« Svar #7 Dato: 13 Januar , 2011, 19:33 »
Jamen sjovt nok så mener de jo netop at hjemmeæg har tyndere skal det virker som om de har fået byttet rundt på æg her.
Med mindre de har taget et vindæg ;D
Der må da være nogen herinde som kan bekræfte undersøgelsen. Ellers vil den jo være løgn fra enden til anden... ???
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

GKV

• Gæst
« Svar #8 Dato: 13 Januar , 2011, 19:44 »
Jeg tror ikke på det med smagen.De er nok ikke vant til at æg smager af noget overhovedet ;D ;D

Mon ikke de høns der er brugt i de private bestande er almindelige hybridhøns? Jeg kan i hvert fald nikke genkendende til at skallen bliver tyndere efterhånden. Har selv nogle, med nogle år på bagen og deres æg skøre som glas, selvom de går frit og har adgang til skaller.

Af racehøns har vi kun araucanaer og silker og her er skallen bare helt fin også på de æg fra de ældre høns.

VH Gunni.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 13 Januar , 2011, 19:46 »
Jamen sjovt nok så mener de jo netop at hjemmeæg har tyndere skal det virker som om de har fået byttet rundt på æg her.
Med mindre de har taget et vindæg ;D
Der må da være nogen herinde som kan bekræfte undersøgelsen. Ellers vil den jo være løgn fra enden til anden... ???
Jeg kan kun sige, at da vi købte æg i supermarkedet knaldede næsten halvdelen af æggene i bakken, når vi kogte dem >:(. I dag med vores egne æg er det...  ??? skal vi sige hvert 15. æg ??? eller mindre! Det allerførste maranæg jeg fik i sommer, faldt ned fra 50 cm på nogle fliser, og krakelerede blot i skallen!
« Senest Redigeret: 13 Januar , 2011, 19:48 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #10 Dato: 13 Januar , 2011, 19:47 »
Samme undersøgelse er omtalt i en lidt længere udgave her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=13216.0

Men det gør det ikke mindre mærkeligt

Det der med tynd skal har jeg ikke stødt på før... Tykkelsen af skallen har også normal noget med hvor lang tid hønen har lagt æg. Jo længere tid, des tyndere skal og hvis de ikke har sammenlignet æg fra høner med samme alder så holder den ikke.

Iøvrigt er nogle af de "gamle" racer jo netop berømt for at lægge tykskallede æg. Maran f.eks
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #11 Dato: 13 Januar , 2011, 20:00 »
Jeg er enig med jer i at nogen af undersøgelsens konklusioner lyder mærkelige. Mine æg er absolut heller ikke tynde i skallen. Men der er jo lige det forhold at hvis undersøgelsen skal være bare lidt troværdig så må man antage at de har givet hønsene samme forhold! Dvs samme bolig- og foderforhold. Det er jo så nok ikke de forhold vi har dem under, men de forhold de går under i industrien. Måske kunne man forestille sig at de gamle racer ikke producerer så godt under sådanne forhold som de "nye" høns.

Derudover skriver de at æggene ligger typisk 20-22 timer inden de bliver indsamlet. Det gør de i hvert fald aldrig her i huset. Dem der bliver lagt i løbet af dagen bliver samlet ind samme dag.
Med venlig hilsen Heidi

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 13 Januar , 2011, 20:26 »
Nu står der jo ikke i artiklen, at det er en eller anden racehøne, som de sammenligner deres moderne hybrid med. Blot står der, at det var en generalist høne, som anvendtes tidligere, og hvor racen fortsat havde 2 formål nemlig æg og kød.

At ægstyrken er højere på den moderne hybrid undrer mig nu ikke, da netop skalstyre indgår i avlsmålet hos forældrelinierne. Men at det ligefrem skulle påvirke smagen, undrer imidlertid også mig. Jeg vil da gå ud fra, at undersøgelsen er lavet med et rutineret smagspanel og efter al sandsynlighed også som en blindtest. Personer i sådan et smagspanel er trænet til at kunne smage selv maget små forskelle. Hvis vi almindelige dødlige fik serveret æggene, ville vi sikkert ikke kunne smage forskel
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 13 Januar , 2011, 20:26 »
Gammeldags ´generalisthøne´, der både kan levere æg og kød. Hvad pokker er det for en ??

Jeg giver ikke en s... for den undersøgelse, men den er nok god til skræmme folk fra at købe privat.... Så de KUN køber de LÆKRE æg fra industrien.

Og det er jo ikke godt for industrien, hvis vi bliver ALT for selvforsynede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 17 Januar , 2011, 12:01 »
Da jeg synes at diskussionen blev noget ensidig herinde og jeg synes vi maglede nogle fakta vedr. undersøgelsen, så valgte jeg at kontakte Marianne Hammershøj fra Det Jorbrugsvidenskablige Fakultet, Århus Universitet, der har gennemført undersøgelsen. Hun har været meget behjælpelig med information om, hvordan førsøgene er forgået og skrev følgende:
Citér
De videnskabelige artikler er under udarbejdelse og jeg kan derfor endnu ikke sende noget til dig. Desuden udleverer vi generelt ikke data som sådan.

Dog kan jeg sige at det drejede sig om Lohmann Silver og New Hampshire i forsøg som blev gennemført i 2008. Hønerne har gået under betingelser svarende til at opfylde det gældende økologiske regelsæt for ægproduktion. Æggenes kvalitet er bl.a. bedømt flere gange ved et sensorisk panel, samt kemiske og fysiske analyser i laboratorium.
Jeg spurgte endvidere om, hønsene i forsøgsperioden har været huset på forskellige gårde, hvilket så kunne have medført forskellene. Hertil svarede Marianne Hammershøj:
Citér
begge hønelinier blev studeret i samme forsøg her på Forskningscenter Foulum i samme forsøgsperiode, hvor de blev randomiseret i forsøgsparceller med gentagelser og imellem hinanden, så der ikke skulle være systematiske forskelle i forsøgsomstændigheder

Endvidere angav hun, at forsøgene var udført på Forskningscenter Foulum (som i dag er blevet til et fakultet under Århus Universitet) og dermed intet har med ægindustrien at gøre.

Blot lidt fakta, så vi er fri for selv at gætte på, hvordan undersøgelsen er lavet og hvem, der står bag  :)

Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)