Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ægget pipper men kyllingen klækker ikke?  (Læst 1986 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Ægget pipper men kyllingen klækker ikke?
« Dato: 12 Januar , 2011, 20:55 »
 :-\ æv jeg kan høre og mærke nogle af de små kyllinger inde i æggene, men skallen er ligeså fin og fast og totalt uden huller som den dag de blev lagt. Det er især de to brahma æg som frustrerer mig, jeg vil jo så gerne se hvad der er indeni.

Æggene kom i den 22. december og de burde jo være klar, det kan jeg også høre. Må man prikke hul overhovedet?  ::)

Jeg ved ikke om det er fordi at luftfugtigheden har været for høj at de stadig er derinde- hvordan kan jeg bedst muligt hjælpe dem?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ægget pipper men kyllingen klækker ikke?
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2011, 21:13 »
Sid på hænderne, de der ikke kommer ud af sig selv, skal måske ikke komme ud, og du kan meget nemt skade dem mere end godt hvis du prøver.

Hvis du har lagt ægene i d 22 december så er det jo kun lige dag 21 og det kan jo godt tage en dag længere, alt efter den fate temp i din maskine.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2011, 21:41 »
Ina de SKAL ud :D det er jo to 96 points brahma haner som er i de æg ;)

Jeg har pillet lidt, og har fyldt vand på og lagt en våd vaskeklud ind så fugtigheden forhåbentligt kommer lidt mere op. Der er 4 æg mere med huller i, men mine superbrahma snorker bare videre i æggene :(

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 Januar , 2011, 21:49 »
Hvor lav fugtighed har du kørt med op til 18 dagen? Jeg kan ikke få min mindre end 35 % Man må jo ikke lukke spjæld.
Da jeg fyldte bakken med vand kom jeg op på 55 så har lagt en klud ind også. Jeg ruger endda i fyrrummet.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #4 Dato: 12 Januar , 2011, 21:50 »
Jeg har haft en del problemer med at kyllingerne ikke kommer ud af skallen her i vinter.
Jeg tror det er fordi at kyllingerne ikke har samme livskraft i den kulde vi haft. Har aldrig haft problemet før. Ruger som jeg plejer. I efteråret havde jeg 100% 3 gange i træk. Nu er der en 4-5 stk., ud af 20, der ikke kommer ud.
Jeg ville aldrig prøve og hjælpe. "Survival of the fittest". Tror ikke det er meningen de skal klækkes. Ikke livskraft nok at avle videre på.
Dette er bare min mening.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 Januar , 2011, 21:55 »
Jeg har kørt med omkring 30% hvilket jeg synes er fint. Der er 9 klækket og 4 æg med store huller. Men det er bare så træls at æg som "snakker" ikke klækker. Man ved jo der er en levende kylling derinde :'(. I må gerne kalde mig blødsøden, men jeg giver gerne min manglende erfaring i rugning skylden for problemer ved klækningen. For tørt- for vådt- for koldt for varmt osv.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #6 Dato: 12 Januar , 2011, 22:00 »
 *t De kan nå at komme endnu. Du må bare ikke åbne derind.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

GKV

• Gæst
« Svar #7 Dato: 12 Januar , 2011, 22:13 »
Jeg roder også lidt rundt med min maskine. Kan ikke få fugtigheden ned under 47% i rugeperioden til gengæld er der ingen problemer med at få den op.Jeg har prøvet at slå automatikkenfra uden held, stadigvæk det samme.Så tænkte jeg: Har jeg det virkeligt så fugtigt herinde i huset?. Nej, det har jeg ikke, indendørs oven på makinen er den på 18%

Kan æggene virkelig afgive så meget fugtighed?

Jeg har haft lidt forlænget klækning selvom jeg har ruget ved 37,7 grader. Har nu øget til 37,8

I denne omgang kører jeg med tre hold æg som jeg så vil klække i den lille blå, bare for at prøve det. Klækkede lige 20 levende,  i går, nogle poppede fint andre kom ikke ud, fire aracanaer og fire silker, de var døde på et sent tidspunkt.

Det med fugtigheden irriterer mig for jeg VILLE jo have en maskine med digitalstyring, men kan altså ikke få det til at virke efter mit ønske.

Den sene klækning, 1-2 dag for sent, troede jeg kom sig af at jeg havde sat maskinen til at lufte æggene 1 time om dagen, men nu er den sat ned til 1 kvarter og det hjalp da også. Det kunne være skønt, hvis man kunne se lidt mere af, hvad der foregår inde i ægget ;D ;D Der er intet at se på kyllingerne, de er friske nok, ingen skæve tæer eller noget.

Held og lykke med dine kyllinger Johanne især brahmaerne som jo lader til at være de vigtigste.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 12 Januar , 2011, 22:21 »
Nej nej Gunni overhovedet ikke :D Men jeg var bare så lykkelig i går da der var kommet en super sund og rask araucana ud af ægget *p *p Jeg er også stolt fordi du netop sagde at de var svære at klække. Nuvel nu er der snart 13 stk. Men det irriterer mig med brahmaerne fordi dem har jeg jo kunne se bevæge sig inde i æggene og har ligesom kunne følge lidt med.
Den sidste dag jeg lyste kunne jeg se kyllingens hjerte pumpe, i de grønne kan jeg så til gengæld nu se en masse dejlige kyllingebørn hoppe rundt.

Araucana æggene er så mørke at der kan jeg bedre bilde mig ind at der ikke var noget i ægget og at jeg bare havde set forkert::) og ikke en stakkels kylling. Det er nogle super æg de araucana <L <L <L <L <L <L <L <L

GKV

• Gæst
« Svar #9 Dato: 12 Januar , 2011, 22:36 »
Jeg mente nu at de Brahmaæg var de vigtigste fordi der jo blot er to stks. jeg var jo klar over at de andre er Aracanaerne.Fortsat held og lykke med det hele, især brahmaerne som du jo næsten kender ;D

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 12 Januar , 2011, 22:46 »
Nemlig, vi kender hinanden ;) jeg glæder mig også til at se om det er en ren brahma der er deri ???

Men skidt pyt, nu glæder jeg mig til i morgen så skal maskinen åbnes og så kan jeg endelig nusse mine små perlegrå mirakler *h

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 Januar , 2011, 22:49 »
Jeg bruger en vandforstøver med lunken vand. Så får æggene lige et "skud" når jeg har kigget til dem  ;D ;D
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 12 Januar , 2011, 23:22 »
Ja vandforstøveren er god men det har ikke været nok til min maskine. Nu har jeg proppet en våd vaskeklud derind og pludselig er fugtigheden 60 og æggene klækker bare man kigger på dem ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 12 Januar , 2011, 23:27 »
Jeg ved ikke om fugtigheden påvirker æggeskallen. Har mere på fornemmelsen at kravet til fugtighed er for at hinden ikke skal være for svær for kyllingen at frigøre sig fra.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #14 Dato: 12 Januar , 2011, 23:28 »
Jeg gør ligesom Helle, og så lægger jeg min forstøver med ind i rugemaskinen, så vandet har nøjagtig samme temperatur som maskinen..
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn