Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeæg på vej - hvad gør jeg bedst?  (Læst 7976 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MonaKu

• Passiv bruger
  • Findus og jeg
Rugeæg på vej - hvad gør jeg bedst?
« Dato: 11 Januar , 2011, 21:08 »
Hej

Endelig har jeg skaffet rugeæg til min lille skruk høne. De kommer på torsdag.

Jeg har forsøgt at flytte skrukken ned af redekassen, da de forhåbenlige kommende kyllinger kan falde ned derfra. Det er ikke lykkedes endnu. Men tror i ikke godt, det kan gå at hun ruger oppe i reden og når kyllingerne er klækket kan jeg flytte dem og hende ned i en lille "løbegård" i hønsehuset, som jeg har fået lavet?

Æggene kommer med posten på torsdag. Hvis jeg nu ikke har mulighed for at putte æggene under hende med det samme - Hvor skal jeg så opbevare æggene? Hvilken temperatur og sidst men ikke mindst, hvornår klækker de? Er det 21 dage eller 31 dage?

Mvh
Mona
0,13 Isa Brown
3,0 heste
1,0 kat
1,0 hund
:-)

Offline MonaKu

• Passiv bruger
  • Findus og jeg
Sv: Rugeæg på vej - hvad gør jeg bedst?
« Svar #1 Dato: 11 Januar , 2011, 21:23 »
Jeg har forsøgt at flytte skrukken ned af redekassen, da de forhåbenlige kommende kyllinger kan falde ned derfra. Det er ikke lykkedes endnu.Altså at flytte skrukken Men tror i ikke godt, det kan gå at hun ruger oppe i reden og når kyllingerne er klækket kan jeg flytte dem og hende ned i en lille "løbegård" i hønsehuset, som jeg har fået lavet?

0,13 Isa Brown
3,0 heste
1,0 kat
1,0 hund

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 11 Januar , 2011, 21:24 »
ca 21 dage, og du må endelig ikke putte æggene under hende med det samme. De skal lige stå og falde til ro et døgns tid eller to, efter at postvæsenet har kastet rundt med dem. Ellers risikerer du at fostrene går til i løbet af rugningen. Hvis der ikke er andre høner der kommer op og forstyrrer hønen under rugningen, så kan hun vel fint ruge i redekassen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline MonaKu

• Passiv bruger
  • Findus og jeg
« Svar #3 Dato: 11 Januar , 2011, 21:46 »
Hej Henriette

Tak for dit svar.

De andre kommer op og ligger æg i reden. Det er åbenbart bare den bedste rede i hele verdenen. De bruger sjældent de andre tre reder. Skøre høns. Men kan det gå de kommer og forstyrrer hende. Indtil videre har hun jo bare ruget på deres æg samt et par store avokado sten som attrap.

Hver dag har jeg bare fisket æg ud under hende og lagt stenene tilbage under hende igen.

mvh
Mona
0,13 Isa Brown
3,0 heste
1,0 kat
1,0 hund

Offline MonaKu

• Passiv bruger
  • Findus og jeg
« Svar #4 Dato: 11 Januar , 2011, 21:51 »
Tillægs spørgsmål

Skal rugeæggene stå i stue temp eller i køleskabet?
0,13 Isa Brown
3,0 heste
1,0 kat
1,0 hund

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 11 Januar , 2011, 22:02 »
Stuetemperatur, når de skal falde til ro og inden hønen. Når de skal gemmes er det 10-15 grader. Køleskab er for koldt til at det er optimalt.

Husk at mærke æggene som du lægger under hønen, så du ikke kommer til at tage de forkerte ud...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #6 Dato: 11 Januar , 2011, 22:10 »
Hej Mona, det er vist mig du får rugeæg af  /o

Har du prøvet at tage hende ned her til aften så hun ikke kan se til at springe tilbage igen?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #7 Dato: 11 Januar , 2011, 23:27 »
Ellers kan du sikkert flytte hende når kyllingerne er klækket. Så tror jeg nok hun skal blive der. Hvis du først flytter et par kyller, derefter hende også de sidste kyller.

Du kan jo så når dag 20/21 nærmer sig evt sætte et trådnet op foran redekassen, så kyllerne ikke falder ud inden du flytter dem. Så åbner du bare for hønemor 1 times tid - 1-2 gange om dagen, så hun kan komme ud og gøre det hun skal. Derudover så bliver hun så heller ikke forstyrret af de andre høns, mens der klækkes.

Der er en herinde der anvender "trådnetsløsningen" under rugeprocessen, tror det er Egon...
Med venlig hilsen Heidi

Offline MonaKu

• Passiv bruger
  • Findus og jeg
« Svar #8 Dato: 12 Januar , 2011, 21:32 »
Hej

Mange tak for alle svar.
Prøver med at lade hende ligge i den rede hun er i nu og passer ekstra på dag 20-21 med trådnet eller bare en planke foran reden så de små ikke falder ud, hvorefter jeg kan flytte hende og kyller ned på gulvet.
Og jo Bettina, det er dig der levere rugeæggene. Vi glæder os meget.

Nu ser jeg at det står at sand er godt til reden og kyllinger. Jeg må ud og skaffe en spand sand eller to.-)
Jeg har halm og hø i hønsehus og reder.

Mvh
Mona

0,13 Isa Brown
3,0 heste
1,0 kat
1,0 hund

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #9 Dato: 12 Januar , 2011, 21:45 »
Ellers kan du sikkert flytte hende når kyllingerne er klækket. Så tror jeg nok hun skal blive der. Hvis du først flytter et par kyller, derefter hende også de sidste kyller.

Du kan jo så når dag 20/21 nærmer sig evt sætte et trådnet op foran redekassen, så kyllerne ikke falder ud inden du flytter dem. Så åbner du bare for hønemor 1 times tid - 1-2 gange om dagen, så hun kan komme ud og gøre det hun skal. Derudover så bliver hun så heller ikke forstyrret af de andre høns, mens der klækkes.

Der er en herinde der anvender "trådnetsløsningen" under rugeprocessen, tror det er Egon...

Jeg har sat en billede ind et sted, der viser hvordan jeg bruger trådnets løsningen. Har lavet som en lille kasse, som jeg sætter over rugekassen.
Dermed kan hun gå ud og besørge og ingen anden kan komme ind. Nemt.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #10 Dato: 12 Januar , 2011, 21:46 »
Æggene er afsendt i dag  ;) Så du har dem i morgen.
Held og lykke med dem  :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline MonaKu

• Passiv bruger
  • Findus og jeg
« Svar #11 Dato: 13 Januar , 2011, 23:47 »
Vågnede imorges kl. 7 med den irreterende tro på at posten mod alt forventning ikke ville levere pakker inde på min mands kontor som han altid gør. Vi har en "post ud" kasse oppe ved vejen, som vi putter pakker i som posten kan tage med. Men ALDRIG har posten leveret pakker i den  ???

Jeg og mine bange anelser tog på arbejde i kl. 11.30, og pga af fornemmelsen for at dagens landpost ville være en kujon, stoppede jeg derfor ved "post ud" kassen og kontrollerede om pakken skulle ligge der. Nej det gjorde den ikke.

Fandme..nu kom jeg hjem her kl. 23.00 og finder pakken med rugeæggene ude i selvsamme "post ud" kasse. Her har de så ligget i ca 10 timer og de er fisme kolde og jeg er edderspændende sur >:(
Og dybt dybt skuffet. Havde satset så meget på min lille fødselsdagsgave til mig selv.. :'(

Til Bettina:

De er rigtigt flot pakket ind og mange tak for din fine service både pr. telefon og så fint æggene var pakket ind.

Sørgelige hilsner

Mona
0,13 Isa Brown
3,0 heste
1,0 kat
1,0 hund

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 14 Januar , 2011, 00:09 »
ja det dur jo ikke hvis æggene er frosne ..men prøv da alligevel ... vi er da nogle der har ladet vores høns ruge køleskabsæg ud uden problemer. De kan holde til meget...men selvfølgelig ikke frost.
Med venlig hilsen Søs

Offline MonaKu

• Passiv bruger
  • Findus og jeg
« Svar #13 Dato: 14 Januar , 2011, 01:00 »
Hej Søs

Jeg er ret sikker på at de ikke har fået frost men var er under køleskabs temperatur (+5).
 Temp. i morges kl. 6 var på -1 men den steg til 0 og været mellem nul og 1 grad.

Jeg prøver at give skrukken æggene og beder til at alt går vel :-)

Hvis nogen sidder der ude med bare 3 rugeæg i en køreafstand på 45 minutters kørsel fra Nibe/Løgtør eller Aars - så sig til.

0,13 Isa Brown
3,0 heste
1,0 kat
1,0 hund

Offline MonaKu

• Passiv bruger
  • Findus og jeg
« Svar #14 Dato: 14 Januar , 2011, 01:09 »
Øjj ..hvor er jeg sjusket...:-(
Prøver igen!

Jeg er ret sikker på at de ikke har fået frost men æggenede var ved ankomst målt under køleskabs temperatur (+5). Æggene var koldere (1,5-2 grader)
 Temp. i morges kl. 6 var på -1 men den steg til 0 og har vedvarende gennem dagen og aftenen været mellem nul til 1 grad.
0,13 Isa Brown
3,0 heste
1,0 kat
1,0 hund