Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ønskes: gode råd om pillefyr  (Læst 4200 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Ønskes: gode råd om pillefyr
« Svar #30 Dato: 10 Januar , 2011, 18:07 »
Jeg syntes at I skal være opmærksomme på motorens størrelse. Den der driver sneglen. Ved en billig model er der også ofte sat en, efter min mening, for lille motor på sneglen. Og selve sneglen, den kan jeg bedst li` går i en firkantet kasse og ikke som oftest i en rund. Men en firkantet kasse og en kraftig motor sætter sneglen sig aldrig fast, uanset hvad man hvad man fylder i tanken.
Hos os er det ca. 20 år siden vi har fyret med olie, det er vi glade for med de priser  ;D   Det kører med brændsel - af forskellig art -olie, sup. med et solvarmeanlæg som ligeledes har kørt i ca. 20 år med stor succes.

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #31 Dato: 10 Januar , 2011, 21:12 »
Hej
Jeg har ikke fået læst de andre svar, men, har selv pillefyr...efter at have fyret med fastbrændsel i 14 år, så
valgte jeg at gå over til piller. Kedlen havde jeg i forvejen, så jeg skulle blot købe en pillebrænder og en snegl.
Det kostede for ca 6 år siden 16.000 kroner, og, det har fungeret upåklageligt lige siden.
Du kan gå ind her:   http://www.nordjysk-bioenergi.dk/
Der ligger masser af gode info, og der er vist forskellige muligheder...(bl.a. mit eget system)

Det vigtigste er at få udnyttet pillerne optimalt, så du ikke får blæst en masse god varme ud i skorstenen.
Jeg holder øje med, hvor høj røggastemperaturen er, og, når den efter ca 14 dage kommer over et vist punkt,
ja, så renser jeg kedlen...det tager max 15 minutter....det er deejlig nemt at fyre med piller. Du er velkommen
til at kontakte mig for yderligere info.         
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 10 Januar , 2011, 21:29 »
Jeg vil også bidrage.
Vi stod og skulle etablere ny central varme for ca to år siden og ville egentligt gerne have noget der kunne passe sig selv. Kiggede på jordvame idet vi havde en ok grund til det.. Det blev fravalgt pga økonomi..

Vi fik et Denviro M12 pillefyr, som egentligt fungere okay.. Når man lige lære det at kende.

Hvis jeg vidste hvad jeg vidste idag, så havde jeg skaffet de ekstra penge til jordvarmen. Vi fylder piller på engang om ugen, så det er ikke voldsomt meget arbejde, men så skal der tømmes aske, så skal der skiftes tænder, så skal røret renses.. Jeg synes i bund og grund ikke det er hvad jeg håbede på.
Varmen kan jeg ikke klage over, den er god :) - suppleret med brændeovn!

Men ville til hver en tid vælge noget som kræver mindre tid. Jeg kender ikke økonomien set over en længere periode for jordvarme kontra piller.Solvarme mener jeg dog ikke kan betale sig rent økonomisk, med mindre man kender nogen eller laver det selv :)

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 10 Januar , 2011, 22:14 »
nu er det ikke mig der er  hovedansvarlig for påfyldning af fyr hjemme hos os men med 400l tank kan vi klarer os ca 1 uge ad gangen.(120kvm hus ) om vinteren.
vi har oplevet at det er meget vigtigt at købe gode piller - de billigste gives slagger(eller hvordan er det nu man staver til det) og så skal man rense den lidt oftere, brandværdi er også vigtig parameter for os.
Vi har en CN fyr der kan tage alt fra trapiller til småkager, træflis, korn osv. den er nem at styre og starte op.
Vi køber stort ind af piller, i poser a 25 kg, så både mig og min mand kan klare påfyldning.
Henter tilbud over grænsen, og kan spare meget ved at tage hel træk 24 tons(hvis man ikke kan have det hele selv så kan man aftale med andre, fragtmanden hælper gerne med at køre og læsse af 2, 3 forskællige steder)
er meget tilfreds med fyret og hvor godt det fungerer
høns, ænder, hunde, katte...

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 10 Januar , 2011, 22:56 »
Har lige haft tid til at skimme nogle af de (mange) andre svar igennem, og, har et par tilføjelser.
Såfremt du køber en pillebrænder med plc-styring behøver du ingen akkumuleringstank....om vinteren
kører den automatisk op og ned i ydelse - alt efter behov, og om sommeren hvor du kun skal bruge lidt gulvvarme
og evt. varmt vand, kan det stilles til at starte/stoppe lige det antal gange du har behov for, og lige så kort/lang
tid som er påkrævet........mit har en indbygget el-tænder, og den holder mindst et helt år ad gangen, så heller ingen
problemer der. Vi har pillebrænderen stående i et rum på ca 45 m2...uisoleret, men bygget ind i en skrænt, og der er altid mindst 12 grader...derudover er huset på 200 m2, og, der er en uisoleret udestue med en radiator til at holde det frostfrit....og, vi brugte nøjagtig 7 ton piller sidste år....+ ca 4 - 5 rummeter brænde til brændeovnen. Den bruger vi kun når det er rigtig koldt, eller til hygge....en aften som nu hvor det er ca 0 grader er den ikke tændt.
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals