Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ønskes: gode råd om pillefyr  (Læst 4204 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Ønskes: gode råd om pillefyr
« Svar #15 Dato: 09 Januar , 2011, 15:40 »
Jeg vil da også lige give mit besyv med, da jeg boede på gården havde vi et baxi pillefyr, jo vi var meget glad for fyret, men det er også noget dårliget ved et pillefyr, for der følger desværre også en del arbejde med sådan et fyr, der skal renses der skal fyldes på 1 til 2 gange ugentligt,og 1 gang årlig skulle vores fyrrum vaskes godt af for sod, der kommer jo en del sod når det skal renses 1 gang ugentligt, så hvis jeg må anbefale noget så ville jeg anbefale jordvarme.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 09 Januar , 2011, 16:15 »
At få råd til jord, sol og vindenergi er også drømmen her.

Indtil videre har vi et pillefyr. Om sommeren bruger vi en el vandvarmer til badevand.

Huset er 158 kvm fordelt på 2 etager med lavt til loftet i stueetagen og skråvægge overalt ovenpå.

Så selv om der er nok kvadratmeter virker huset lille.

Her i vindermånederne fyrer vi for ca 2000 kr om mdr. Huset er ikke specielt godt isoleret. desuden er der knald på brændeovnen der desværre står i den ene ende af huset og fordeler varmen ret dårligt ud i resten af huset.

Pillefyret fylder vi hver anden dag .... Naboen sælger piller og vi låner deres ladvogn til at køre en palle med et tons i sække hjem. Det er nemt at håndtere når der skal fyldes i fyret og bunken af sække kan snildt ligge i et hjørne af fyrrummet. De fylder vel 1x1x2 meter når der er slæbt ind.

Vi ville være på spanden i jeres situation da brændeovnen som sagt kun varmer den ene ende af huset op .... så vi ville være udsat for diverse frostsprængninger hvis fyret gik i udu en vinter som denne.

Med venlig hilsen Søs

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #17 Dato: 09 Januar , 2011, 16:17 »
Vi havde kombineret olie- og fastbrændselsfyr, da vi besluttede os for at få pillefyr. Vi fandt så ud af at vi kunne få vores gamle fyr bygget om, istedet for at investere i et helt nyt fyr... Så med pilletank, montering osv., gav vi ca. 19.000,- og det fungerer bare SÅ godt! :)

Desuden byggede min mand og svoger en stor silo på vores loft her i ferien, så vi nu har fået sprøjtet en MASSE piller ind, og dermed sparer ca. 6.000,- om året på piller.

Men selve arbejdet i at få det i poser, var nu ikke såå slemt. Vi fik leveret 2 paller af gangen, og Lau nød rent faktisk at få motion samtidig med at få dem ind :) Tror han plejede at hælde på omkring 1-2 gange om ugen, og det tog altså 3 minutter... Og så renser han ud en gang om ugen, og det tar' måske 5 minutter :)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #18 Dato: 09 Januar , 2011, 18:36 »
Jeg må så også sige, at selv om vi er rigtig glade for vores brændefyr, så er der selvfølgelig minusser. Det største er at det sviner meget, og det andet er, at det er ret tungt at bære brænde ind hver dag. Dog har vi valgt det sådan, fordi det stadig er en økonomisk gevinst for os, og fordi vi er nogenlunde selvforsynende med brænde.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 09 Januar , 2011, 20:06 »
Vi har sådan en ombygget som Christina - og hold da op vi fyrer billigt !!!    Vores bankmand fatter ikke vi klarer os for 7000 kr. pr. år for 120 m2 semigodt isoleret hus. Vi fyrer hele året , ikke nogen sommerpause !!
 Okay vi importerer selv pillerne , da vi har pladsen  :D     Men alligevel fyrer vi billigt - så meget er der heller ikke at hente på at importere selv.
Sidste år var der en skrotnings ordning på oliefyr - det skal i nok lige tjekke op på !
Og skynd jer nu at få sat en almindelig vandvarmer op - i skal (næsten helt sikkert ) alligevel have en hvis i køber en form for combi eller pillefyr.
Arbejdet med et brændsels fyr er altså ikke så slemt !
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 09 Januar , 2011, 20:23 »
Okay vi importerer selv pillerne , da vi har pladsen  :D 

Hey, vil du ikke uddybe denne? :)

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 09 Januar , 2011, 20:35 »
Hey, har lige spurgt manden, hvad vi bruger på et år, og han siger at vi sidste år brugte ca. 12-14.000,-, men at vi i år kommer op på 10.000,- hvis vi bestiller et læs mere...men at vi ikke kommer til at bruge hele 2. læs... Derfor regner han med at vi kommer til at ligge på 8.500-9.000,- for et år :) Vi opvarmer ca. 200 kvm, og har gulvvarme i ca. halvdelen :)

Offline kokmosen

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 09 Januar , 2011, 20:46 »
har været ejer af et bio 18 pillefyr i to år nu, og investeringen er allerede tjent ind i forhold til olie. skulle jeg dog vælge i dag skulle det være et scotte fyr, som er et dansk masseproduceret gennemtestet fyr. Har selv været medlem af stokerpro forummet i 1 1/2 år De kører pt med et tilbud hos www.dvcenter.dk hvis du er medlem af stokerpro hvor du kan få et scottepillefyr med blackstarkedel mener jeg det hedder til en superpris. Det er lidt kringlet med noget loginhalløj og nogle koder, men altså skulle jeg vælge i dag ville jeg helt sikkert bruge dette tilbud.

NB har selv intet at gøre med dvcenter eller scottefabrikanten, og er bare ganske almindelig tilfreds bruger af stokerpro, ligesom jeg selvfølgelig også er det på fjerkræforum ;)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #23 Dato: 09 Januar , 2011, 22:27 »
Vi har skam overvejet jordvarme, især inden problemet blev akut  ;) Hvis det er et led i en større renovering af huset, med omlægning til gulvvarme, isolering osv. så giver det meget god mening. Men vi har ikke lige økonomi til den slags projekter, så vi har droppet tanken om jordvarme.

Vores naturgasfyr ved at stå af sidste år og vi ville rigtig gerne have jordvarme, men troede også det krævede en større renovering af huset for at det ville fungere, så vi var faktisk rigtig tæt på at installere et nyt naturgasfyr. Vi fandt så ud af at det sagtens kunne betale sig at installere jordvarmeanlægget, selvom vi først skal renovere om nogle år (inkl. gulvvarme og yderligere isolering). Vi kan fint holde varmen, selvom vi bor i et fuldmuret hus fra 1864 uden hulmursisolering /o

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 10 Januar , 2011, 07:54 »
Fik installeret fastbrændsel for omkring 4 år siden.. Og fyrer udelukkende med træ.
Har en aftale med en møbelfabrik om og hente affaldstræ en gang i ugen..
Så indtil videre har jeg købt træ for cirka 2000kr på de 4 år... Resten er træ jeg skaffer gratis rundt omkring.
Det er der så en del arbejde med.. Men jeg sparer 15000-20000kr om året i forhold til da vi brugte olie
Så det er æ så ringe endda ;D.

Offline mineunger

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 10 Januar , 2011, 11:33 »
Til Tanja.
Ja vi fik vores jordvarmeanlæg små to år før vi renoverede huset. Og det kunne sagtens varme det "gamle" op også. En gård fra 1864 med kampestenssokkel.
Meen jeg vil sige at det fungere altså 100 % med gulvvarme.  ;D
ELSKER gulvvarme!!! ;)
(Udentagen når hunden har dårlig mave....... Gulvvarme og l... harmonerer BARE ikke....  /d)

Stina
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #26 Dato: 10 Januar , 2011, 13:09 »
Huh...

Jeg har et noget en slat bedaget fastbrændsels fyr... Da jeg købte ejendommen, blev der godt nok beregnet udgifter til et nyt og moderne olie eller Stoker fyr....

Men da jeg så oliepriserne, var der ingen grund til hastværk, så det gamle fastbrændselsfyr, står her endnu...

Og det bliver sikkert stående lidt endnu... Det har så en akkumulationstank på 1200 liter, så der bliver ikke koldt, bare fordi fyret går ud, en time eller to...

Til gengæld har vi så sat solfangere op, til at dække behovet for varmt vand om sommeren, hvor vi jo normalt ikke fyrer...

Nu er mit et med en ret åben bund, så jeg ville jo nok forestå et med rist, som jo så også ville kunne bruge træpiller.

M.V.H....Benny..

Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 10 Januar , 2011, 13:50 »
Minder mig om jeg skal ud og fylde i fyret ....................
Med venlig hilsen Søs

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #28 Dato: 10 Januar , 2011, 15:10 »
Minder mig om jeg skal ud og fylde i fyret ....................

Søs, du er min overkvinde i overspringshandlinger <: Jeg troede ikke det var muligt at finde en der er værre end mig selv <T *b
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 10 Januar , 2011, 15:45 »