Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fodre i vildfuglene og med hvad ?  (Læst 24412 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
Fodre i vildfuglene og med hvad ?
« Dato: 06 Januar , 2011, 13:01 »
Jeg køber en  blanding hos den lokale fodermand, den er luksus men syntes dog meget går til spilde (til glæde for musene !) Jeg giver også æble og rosiner og i dag har de så også fået afskallede solsikke og æg, ved siden af, da jeg i går så, at der var kommet Dompaper til truget. Dejligt med lidt andet end musvitter og gråspurve samt få solsorte !

Men nu hvor jeg alligevel har hel byg hvede og havre stående, kan jeg så lave en blanding billigere ? Eller bliver det dyre i længde, da der jo også er andet i luksusblandingen ?

Hvordan få de små kræ proteiner her i denne frosne tid ? De lever jo meget af orme og insekter om sommeren.. Hønsene får jo madrester, men det har jeg dog ikke tilbudt vildfuglende endnu  ;D.

Hilsen Malena som drømmer om forår !

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Fodre i vildfuglene og med hvad ?
« Svar #1 Dato: 06 Januar , 2011, 13:04 »
Vi hænger indimellem et hønseskrog eller andeskrog op i et træ til fuglene. Der giver altid stor aktivitet /o men man skal huske at hænge det højt nok til at matriklens egen hund eller ræven ikke kan få fat i det ::)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 06 Januar , 2011, 13:15 »
Hej Malena

Så vidt jeg ved er der ikke så mange af de små fugle der er glade for store mængder hvede og byg. Jeg køber selv en foderblanding hos Holbæk Fugleforening til 200 kr. for 25 kg. Det er rimeligt synes jeg.

Den består af 15 forskellige slags små frø: kanariefrø, hamp, saflor, gul hirse, hvid hirse, rød hirse, senegal hirse, japan hirse, agurkefrø, hørfrø, negerfrø, boghvede, havre, afs. havre, solsikkefrø og tørrede rønnebær.

Det er den bedste blanding jeg nogensinde har fået. De blander den selv, og de vilde fugle efterlader intet til mus og rotter, alt bliver støvsuget :).

Jeg laver selv fedt: 50% stegemargarine og 50% svinefedt. Smeltes og vendes med fuglefrø, rosiner, hakkede nødder og evt. kokosmel og tørrede melorme. Fuglene her æder 5 kg om ugen i øjeblikket.

Jeg fodrer også med mejsebolde, frugt, usaltede peanuts og jordnødder.

Til de små mejser køber jeg ind imellem tørrede melorme for proteinernes skyld. Dem har jeg købt hos www.vivara.dk, men de er ret dyre og kan nok fås en del billigere. Levende melorme er i hvert fald billigere hos div. dyrehandlere.
« Senest Redigeret: 06 Januar , 2011, 13:21 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #3 Dato: 06 Januar , 2011, 14:19 »
Dem med skroget lyder godt.. jeg har lige idag udbenet en dejlig kylling på 3,2 kg og givet skroget 10 min i mikroovnen så det ikke er rådt ! Havde tænkt på at hønsene skulle have det, meeen nu prøver jeg at give udefuglende det  /o

Øv Holbæk kom tættere på, jeg må finde en blanding nær Ølstykke lige så god !

Havde tænkt på levende melorme, men havde helt glemt den med fedtet ! Sidste år lagde jeg bare en klods margarine ud, den forsvandt da.

Tak for gode input. ;)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 06 Januar , 2011, 14:35 »
Hej Malena

Animalsk fedt er bedre at anvende i stedet for maragarine. Animalsk fedt er dog ret dyrt, så derfor bruger jeg halvt animalsk og halvt vegetabilsk fedt. Jeg kunne ikke helt huske hvorfor at margarine ikke skulle være lige så godt, så jeg googlede lige, og fandt bl.a. dette svar:

Margarine er et kunstigt product, lavet af flydende planteolier, der er kunstigt hydrogeneret under høje temperaturer med katalysatorer som aluminium eller nikkel. Der kan i procesen også være tale om kunstigt at fjerne planteoliernes lugt og smag og tilsætning af farvestoffer og aroma – så produktet ligner og smager mest muligt som smør.

Hydrogenering danner trans-fedtsyrer, også kaldet ”dræber-fedt” og der er derfor transfedt i margarine. Danmark har i 2003 som det første land indført grænser for transfedt i fødevarer og det er efterhånden almindeligt kendt at margarine ikke er sundt og at man skal begrænse indtagelsen.

Der arbejdes med grænser for transfedtindhold i foder til dyr og ved lidt research kan man se, at førende forhandlere af kvalietsfoder til kæledyr (herunder fugle) nu reklamerer med at foderet er ”transfedtsyre frit”. Palmin, der er det traditionelle fedtstof i de købte fedtkugler er også hærdet fedt.

Nu kan man, alt efter temperament, vælge enten at være pragmatisk og fortsætte med at fodre fuglene med transfedtholdigt foder – eller lade debatten om transfedts farlighed komme fuglene til gode og f.eks. skifte til animalsk fedt.

Det berettes- i denne og andre tråde -, at fuglene i haven elsker margarine og kan fortære op til et kilo om dagen i en enkelt have. Når margarine således er hovedkilden af energiholdigt foder, må indtaget af transfedt logisk blive højt. Iflg. RSPB og andre kilder er der visse problemer med vegetabilske fedtsyrer og fuglefodring.
Her kan nævnes:
- Nogle fuglearter kan ikke fordøje/udnytter vegetabilske fedtsyrer dårligt
- Vegetabilske fedsyrer forbrænder hurtigere end animalske. Fuglene kan derfor komme på en slags ”forbrændingsrus” og skal hele tiden have mere for at opretholde den nødvendige energi til overlevelse. Dette kan så medføre, at der ikke er nok oplagret energi til den kolde nat – eller at fuglene ikke supplerer energioptagelsen med andre, mere værdifulde fødeemner.
- Naturligt, animalsk fedt indeholder vitaminer og mineraler, der er essentielle for overlevelsen og ikke mindst- for at føden kan oplagres til det fedtdepot som fuglene tærer af om natten.

Dette er blot et forsøg på at viderebringe et sammendrag af de oplysninger, man kan finde ved et par timers hyggelig research på nettet. Vinterfodring af havens fugle er noget, der optager rigtig mange mennesker rundt omkring i verden og man kan undervejs støde på nogle sjove indlæg.

Der er f.eks. ikke så få, der argumenterer imod animalsk fedt (som fuglefoder) fordi de selv er vegetarer! Da animalsk fedt har en kort holdbarhed i forhold til de hærdede vegetabilske fedtstoffer vil man også støde på tilsyneladende meget objektive argumenter mod animalsk fedt i fedtkugler fra producenterne af kommercielle fedkugler. Der er jo mange penge i industrien bag vores vinterfodring.

Med hensyn til fodring af f.eks. rødhals og stær (#13 og #14) , så skal disse arter, iflg. internettet, have animalsk protein og fedt og de får ikke rigtigt noget energi ud af frø eller vegetabilsk fedt. Her taler vi om f.eks. hårdkogte æg, melorm, bær og frugt, ost, hundemad på dåse/opblødte hundepiller eller okse- og fåretalg, fedtegrever og svinefedt. Muligvis gælder det samme, langt hen ad vejen, for solsorten – men det er mit eget forslag.

Til Gerner, #14: Jeg er enig med dig m.h.t. at risikoen for tilsmudsning af fjer – og den deraf følgende mulige ødelæggelse af isoleringsevnen – må være den samme, hvadenten man fodrer med en klump margarine eller svinefedt.

Jeg kunne aldrig drømme om at lægge en klump svinefedt ud på foderbrædtet. Jeg smelter svinefedtet sammen med havregryn, hvedekim, hirsefrø, grofthakkede nødder – eller hvad der er i skuffen til en masse, der lige netop er bundet sammen af fedtet. Det tager højst 10 minutter. Blandingen hældes i en tom mælkekarton, der sættes i fryseren eller udenfor et par timer. Herefter kan man skære skiver af fedtfoderet. Dem lægger jeg i i net, hvor der har været løg eller clementiner – eller direkte på foderbrædtet.

Hele tråden kan læses her: http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?page=2&svar=&user=&MessageID=554059&ForumID=1
Venlig hilsen Tanja

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Januar , 2011, 16:39 »
Her bliver der lavet fuglekugler af okse, fåre og gedefedt. jeg hakker fedtet og smelter det, hvorefter jeg putter luksusfugleblanding i!! Fedtet henter jeg hos slagteren.......fik det gratis i slagtehuset der slagtede vores lam i december!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 06 Januar , 2011, 18:31 »
Her bliver der lavet fuglekugler af okse, fåre og gedefedt. jeg hakker fedtet og smelter det, hvorefter jeg putter luksusfugleblanding i!! Fedtet henter jeg hos slagteren.......fik det gratis i slagtehuset der slagtede vores lam i december!!
Godt tip, tak for det! Svinefedt i Brugsen koster nemlig 14 kr. pr. halve kilo, så det kan hurtigt løbe op når det er så koldt som nu.
Venlig hilsen Tanja

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 Januar , 2011, 20:23 »
Hej Malena

Så vidt jeg ved er der ikke så mange af de små fugle der er glade for store mængder hvede og byg. Jeg køber selv en foderblanding hos Holbæk Fugleforening til 200 kr. for 25 kg. Det er rimeligt synes jeg.

Den består af 15 forskellige slags små frø: kanariefrø, hamp, saflor, gul hirse, hvid hirse, rød hirse, senegal hirse, japan hirse, agurkefrø, hørfrø, negerfrø, boghvede, havre, afs. havre, solsikkefrø og tørrede rønnebær.

Det er den bedste blanding jeg nogensinde har fået. De blander den selv, og de vilde fugle efterlader intet til mus og rotter, alt bliver støvsuget :).

Jeg laver selv fedt: 50% stegemargarine og 50% svinefedt. Smeltes og vendes med fuglefrø, rosiner, hakkede nødder og evt. kokosmel og tørrede melorme. Fuglene her æder 5 kg om ugen i øjeblikket.

Jeg fodrer også med mejsebolde, frugt, usaltede peanuts og jordnødder.

Til de små mejser køber jeg ind imellem tørrede melorme for proteinernes skyld. Dem har jeg købt hos www.vivara.dk, men de er ret dyre og kan nok fås en del billigere. Levende melorme er i hvert fald billigere hos div. dyrehandlere.

Negerfrø, den blev jeg lige nødt til at google. Og det viste sig at være en skidt oversættelse fra svensk, men alligevel pudsigt at den har fået lov at overleve i sproget som man ellers søger at rense fra den slags raceorienterede ord.  Kan man så bage negerboller med negerfrø?

Rasmus

Offline Berit H.

• Passiv bruger
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
« Svar #8 Dato: 06 Januar , 2011, 22:02 »
mine får også lidt hønseguf, når jeg alligevel er i gang... og de tørrede melorme er et kæmpehit
"Desværre" er mine fasaner MEGET hurtige til at komme når der er melorme på programmet ;D
og nu sidder der måske en enkelt og tænker - og hvordan søren får hun da stoppet fasaner ind på foderbrættet ?
Jooo jeg bad min søde mand om at lave et rigtigt stort fuglefoderbrædt til mig - da jeg kunne huske sidste års snedække - der gang på gang dækkede mine foderrationer... og da det endeligt tøede, ja da var der foder bunker i vulkan størrelse....

så en dag stod der et foderbrædt næsten på størrelse med vores bord og bænk sæt i haven.... Men hold da op hvor jeg da er glad for den

Den er fyldt med fasaner og skovduer... + alle de små mejser og spurve som hopper rundt mellem benene på de store... en sand fryd at kikke på mens formiddagskaffen nydes...

Kun rødkælken og solsorten er så krigeriske at de må vente til de store er væk...

Men udover mange af de nævnte ting... så har jeg en mukkert stående som mejseboldene får et ordentligt dask af, inden de serveres uden net... for jeg synes de bliver meget hårde, og der bliver spist meget mere, når de er slået i stykker - så jeg regner med at det er fordi boldene er FOR hårde for de små fugle.....

Jeg var på besøg hos en "fuglemand" - han smeltede fedt og blandede med alverdens fuglelækkerier - og puttede det hele i en af de sorte 10 liters spande, som han så bandt op mellem 2 grene i et træ - så spanden lå på siden.... der var simpelthen et virvar af fugle omkring denne spand... og den blev jo ikke våd eller sneet til, ved at den var på siden... så lørdag skal jeg have hentet spæk, så jeg kan få lavet sådan en fugleresturant

et par gange i ugen får de opblødt kattemad - som specielt skovskader, solsorte og rødhals er totalt vilde med

Men hvor jeg dog nyder alle fuglene...
« Senest Redigeret: 06 Januar , 2011, 22:24 Fra Berit H. »
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #9 Dato: 06 Januar , 2011, 23:40 »
Jeg bruger møllerens færdigblandet vildfuglefrø den indeholder også en del solsikker. Derudover fodrer vi med mejsebolde, men i denne kulde har der ikke været den store afsætning på dem ( for hårde i frostvejret?) I år har vi også prøvet qlmindelige hasselnødder (uden skal) Dem elsker de små mejser!
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #10 Dato: 07 Januar , 2011, 11:29 »
Jeg fodre vildfuglene med det som 'mine' fugle erfaringsmæssigt spiser, så det er solsikkekerner, hampefrø, jordnødder, mejsekugler, æbler og hvedekerner. De fugle jeg har i haven er selvfølgelig gråspurve, musvitter og solsorte. Og så derudover en sand hær af blåmejser og sumpmejser, et par spætmejser, store flagspætter (de elsker tilsyneladende mejsekugler), skovduer og 'tyrkerduer' (hveden er til de to sidstnævnte slags). I sidste week-end så jeg så og at en dompap var arriveret og silkehalerne er også i området.
Jeg køber det hele i så store sække som muligt og synes egentligt ikke at det er så dyrt så - altså lige bortset fra jordnødderne, der koster en mindre formue. Men mejserne elsker dem og de sørger jo så for at bekæmpe skadedyr i mine frugtbuske om sommeren, så de får deres livret  ;D
Indirekte fodre jeg så også både spurvehøgen, duehøgen og musvågen, som i denne vinter tilsyneladende er meget trængte. Vi plejer at have spurvehøgen i haven, men duehøgen har ellers holdt sig til skoven og musvågen plejer jo heller ikke at komme så tæt på.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #11 Dato: 07 Januar , 2011, 13:48 »
@ Tanja - kan I virkelig tiltrække småfugle når I har katte?
Med venlig hilsen Heidi

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 07 Januar , 2011, 14:06 »
@ Tanja - kan I virkelig tiltrække småfugle når I har katte?

Ja, og rigtig mange endda. Jeg holder så vidt muligt kattene inde fra kl. 6 til 16.30, så de ikke er ude mens fuglene søger føde her i vinter, og det har givet bonus. Jeg har blåmejser, musvitter, sumpmejser, bogfinker, halemejser, grønirisk, sortmejser, rødhals, sortsorte, spætmejser, gærdesmutter, skovspurve, stor flagspætte, dompapper, et par egern, en rovfugl af ukendt model og en fasan på kost i øjeblikket :D.

Jeg tror også at det har noget at sige, at vi ingen naboer har, så der er ingen andre i området til at fodre.
Venlig hilsen Tanja

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 07 Januar , 2011, 15:27 »
Vores mange små fugle bliver fodret lige over kattelemmen og det holder så sandelig ikke fuglene tilbage!!
En sjælden gang har kattene da taget en fugl, men det er nu ikke så tit....og så er det jo også en del af fødekæden!! :-\
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #14 Dato: 07 Januar , 2011, 16:10 »
Hold da op - modige små pipper eller bare sultne ;D

Ved godt at det er en del af fødekæden, men det lader bare ikke til at de små pippere synes det er sjovt at blive nedstirret af kattene under middagen. Jeg synes i hvert fald ikke der er nær så mange småfugle her mere. Synes der var flere da vi flyttede hertil sidste år inden kattene kom og ja de tager da en enkelt i gang i mellem, men synes egentlig det er mere mus, mosegrise og muldvarper de kommer med.

Men problemet kan jo også ligge i foderet...

Har svært ved at finde den optimale foderplads.
Med venlig hilsen Heidi