Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af race  (Læst 9418 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Valg af race
« Dato: 06 Januar , 2011, 10:38 »
Jeg regner med at I der har fundet "drømmeracen/ racerne" ikke fant den/dem over første sesong....

Hvordan har I gjort det når I vil prøve ud ulige racer for at se om  man kan lige dem.

Sidste år valge jeg 3 racer som jeg udruget, men var ikke vild med nogen af dem, bør jeg så i år starte med færre individer og flere racer??? Og bør jeg ha nogle voksne og ikke bare kyllinger??

Min flokk er jo så ung, og de høns jeg har fra sidste år vil indgå i en såkaldtet blandet flok....

Jeg er så i tvivl, Men jeg vil gerne at jeg kan finde nogen racer iløbet av kommende sesong som jeg vil fortsætte med også næste år.

erfaringer ønskes virkelig!!
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Valg af race
« Svar #1 Dato: 06 Januar , 2011, 10:54 »
Jeg ville så nok prøve at definere mine krav til racerne, læse op på racebeskrivelser i bøger og på nettet, og derefter opsøge nogle erfarne avlere af de udvalgte racer. Der kan man spørge ind til de ting man ikke lige kan læse i bøgerne. Evt. kan man jo aftale at komme ud og se de udvalgte racer i virkeligheden. Det man ser på udstillinger er jo kun udseende, men ikke opførsel.
Held og lykke med at finde "dine" racer. 
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

thorleif

• Gæst
« Svar #2 Dato: 06 Januar , 2011, 10:58 »
Naar jeg flytter til Danmark, kommer jeg helt sikkert til at ha nogle Danske Landhoens. Jeg vil ogsaa ta med mig nogle avlsdyr af "min egen" race, Hvide store Croad Langshan, samt nogle Croad Langshan Dverge, baade Hvide og Sorte.Hvis jeg bare holder mig under 20 individer, er papir-arbejdet ganske nemt, men af praktiske grunde bliver det nok tre trioer, maaske etpar mere. Hvis jeg havede saa meget plads som det ser ud til at "Loppe" har, vilde jeg maaske ogsaa have nogle R.I.R, eller maaske Plymouth Rocks. Naar du skal finde "din" race, er det ellers viktig at du vaelger en der er populaer i Danmark, slig at det bliver nemt at finde avlsdyr for nyt blod, ellers saa maa du benytte systematisk linieavl, der jo KAN give frugtbarheds-problemer.
LYKKE TIL!

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Januar , 2011, 11:19 »
Sidste år havde jeg lys sussex, blomsterhøns og paduanere...

Og af dem har jeg kun tilbage 2 lys sussex høns....

Nu har jeg faldet meget for Brakel, gul plymouth rock,  og australorps.
Men tror nog at jeg også vil ha nogel andre og så jeg har nogle andre racer og er egentlig ligeglad med hvilke det bliver, jeg har jo pladsen så jeg tror jeg vil prøve måske og ha færre individer af flere racer og ikke mange individer på få racer.

Jeg satser ikke på at ha alle egenkaber på samme race, men at de kan udfylde hinanden.

Andre racer jeg og har kigget på er Jærhøns ( bør jo ha noget norsk), maran og aracuana for skalfarven skal også ha noen dværg wyandotter, Så får vi se hva andet der måtte fattes interesse for iløbet af de kommende mnd...

:-\ :-\
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Januar , 2011, 11:20 »
Så tror jeg altså jeg vil investere i nogen voksne høns og ikke bare rugæg eller små kyllinger...

Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Januar , 2011, 13:29 »
Jeg ville også vælge voksne høns som starter - for at se det færdige temperament. Hvis man kan sige det sådan.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #6 Dato: 06 Januar , 2011, 14:06 »
Du kan lave en liste over hvad du VIL have og hvad du ønsker de må have og hvad de på ingen måder må have.

Kamtype
fodfjer
lang/kort hale
farve
rugelyst
etc

Det gjorde jeg og det hjalp lige fedt :D  JEg ville have høj kam, lang hale og egentlig helst ikke fodfjer... Men da jeg sad og lavede listen sad jeg hver gang jeg havde skrevet noget ned og tænkte, øv det er jo ikke en brahma.... og nå ja så måtte jeg jo gå til erkendelse at det nok varbrahma jeg skulle have :)
Og jeg har prøvet, wyandot, maran og brakel men blev vedmed at falde tilbage til brahma. og da så Rasmussen viste billedet af den guld/blå båndet så var jeg slet ikke i tvivl :)

Heldigvis har Yazmin jo så også lidt høns og her er der en masse småt sjovt, og snart kommer hendes toppræmie høns :)

Men du kan da prøve atlave en liste, jeg syntes faktisk ideen var god... den virkede bare ikke helt efter hensigten her ;)

PS. Brakler er fantastisk smukke og jeg skal have dem igen NÅR jeg engang får mere plads :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #7 Dato: 06 Januar , 2011, 15:32 »
Sidste år havde jeg lys sussex, blomsterhøns og paduanere...

Og af dem har jeg kun tilbage 2 lys sussex høns....

Nu har jeg faldet meget for Brakel, gul plymouth rock,  og australorps.
Men tror nog at jeg også vil ha nogel andre og så jeg har nogle andre racer og er egentlig ligeglad med hvilke det bliver, jeg har jo pladsen så jeg tror jeg vil prøve måske og ha færre individer af flere racer og ikke mange individer på få racer.

Jeg satser ikke på at ha alle egenkaber på samme race, men at de kan udfylde hinanden.

Andre racer jeg og har kigget på er Jærhøns ( bør jo ha noget norsk), maran og aracuana for skalfarven skal også ha noen dværg wyandotter, Så får vi se hva andet der måtte fattes interesse for iløbet af de kommende mnd...

:-\ :-\

Jeg har Australorps nu (og en lille flok lys sussex - som vi ikke snakker højt om...  ;))  og havde Plymouth Rock før - jeg synes faktisk at de temperamentsmæssigt ligner hinanden en del - måske er Australorps lidt mere rolige end Plymouth Rock, men ikke noget særligt. Plymouth Rock er ikke hverken flyvske eller nervøse eller sådan noget, men Australorpserne hopper næsten op på skødet af dig uden at de egentlig er gjort tamme. Jeg har flere gange været lige ved at træde på nogle af hønerne når jeg har fodret eller muget ud i hønsehuset.

Jeg var MEGET glad for mine Plymouth Rock, men sidste år på LU blev jeg VILDT forelsket i Australorps og var nødt til at skifte da jeg på et tidspunkt ikke længere kunne sove om natten uden at udtænke planer for nye hønsehuse som konen ikke vil have at jeg bygger. Så der var kun den mulighed at jeg skiftede race.

Nu har der jo så været LU igen og nu er jeg blevet forelsket i New Hampshire - heldigvis er jeg stadig enormt glad for Australorpserne så jeg skifter ikke - der står jo også et legehus i haven, som datteren snart ikke gider bruge mere så mon ikke jeg kan overtale fruen engang i løbet af sommeren...   ::)

Håber du kan bruge mine erfaringer til noget! Spørg endelig ind til noget hvis du har brug for flere oplysninger.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Januar , 2011, 15:47 »
Jeg har flere gange været lige ved at træde på nogle af hønerne når jeg har fodret eller muget ud i hønsehuset.

UUUPPPSSS jeg læste dette lidt for hurtig, syntes der stod at var ved at træde nogle af hønsene *f *f.....
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 Januar , 2011, 15:48 »
Tak det vil jeg meget gerne gøre... /o
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 Januar , 2011, 16:49 »
UUUPPPSSS jeg læste dette lidt for hurtig, syntes der stod at var ved at træde nogle af hønsene *f *f.....
*g
Mvh. Morten

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #11 Dato: 06 Januar , 2011, 18:25 »
Loppe, jeg shoppede alle de racer jeg havde lyst til at prøve sidste år. Jeg fik et hav af rugeæg med posten og udrugede en masse kyllinger. De racer jeg udrugede var orpington (dem havde vi også i forvejen), maran, faverolles, araucana og dværgorpington (1.3 blev købt som voksne).

Vores kriterier var primært at det skulle være gode slagtedyr, dernæst var det noget med æg i forskellige farver og så vil jeg gerne være (så vidt muligt) uafhængig af en rugemaskine.

Jeg har slagtet alle hanekyllinger, solgt nogle høner og beholdt resten. Den største fejl jeg gjorde, var at afskaffe hybriderne inden jeg var oppe på en fornuftig æg-produktion fra hønnikerne ::) Du kan jo se i min underskrift hvor mange høns jeg har gående og jeg får mellem 0 og 2 æg om dagen :-[

Jeg synes overhovedet ikke der er noget galt med at shoppe racer, så længe man ikke skal udstille. Overskuddet spises  :P
I år modererer jeg mig lidt, for jeg er faktisk glad for de fleste af de racer jeg har, kun faverolles-hønerne bliver nok solgt. Og så mangler jeg nogle stabile æglæggere. Derfor bliver australorps og new hamshire mine forsøg i år  ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 06 Januar , 2011, 18:42 »
... Derfor bliver australorps og new hamshire mine forsøg i år  ;D

Godt valg!  /o   ;)
Mvh. Morten

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #13 Dato: 07 Januar , 2011, 18:24 »
Loppe jeg tror også du skal overveje hvad du gerne vil have, men hvis du gerne vil have mange æg er brakel en god mulighed.
Lidt færre æg(måske) men med større krop er australorps og new hampshire f.eks. men de minder meget om de lyse sussex.

Jeg opgiver sussex til fordel for maran. De er gode til at lægge æg og lægger større æg end de sussex jeg har haft, de ser godt ud, de flyver ikke og vokser rimeligt hurtigt til slagtealder. Det er fint nok for mig. Hvis du gerne vil udstille vil jeg ikke anbefale dem med mindre du ikke har travlt ;)

Mine brahma og silkehøns er til pynt og det gør de godt /o men brahmaerne lægger fint med store æg og de kan jo også spises ??? hvis man nænner det.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #14 Dato: 07 Januar , 2011, 18:28 »
Og selvom jeg har haft høns siden 2008 så har jeg stadig ikke fundet min helt perfekte race ;) måske jeg gør i år?

De skal have ærtekam eller rosenkam, de skal være store, de skal lægge mange store æg, de skal vokse hurtigt og blive til gode grilkyllinger ;) faktisk er den engelske araucana meget tæt på det perfekte for mig, måske lidt lille? ;D

Ja hvis jeg, gud forbyde det, skulle nøjes med en race ville det nok være dem jeg beholdt :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt