Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skæv høne?  (Læst 5933 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Erling Rohard

• Passiv bruger
Skæv høne?
« Dato: 05 Januar , 2011, 16:28 »
Hej.

Vi har 8 sorte wyandotter fra maj, og den ene er i går blevet "skæv", den er ikke rettet op endnu. Min kone siger den har besvær med at komme ud.

Dens hoved hænger hele tiden til den samme side, lige som om den ikke kan rette sig op. Vi har aldrig set det før.
Den er nederst i hakkeordenen, men får det mad den skal have... vi tænker at den enten har fået "tæv" af det andre eller er syg. Nogen der har et gæt?

Aflives? Går det over?

mvh. Erling
Erling Rohard
Har 6 sorte wyandottehøner

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Skæv høne?
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2011, 16:44 »
Jeg har ikke noget bud på, hvad det er. Det kan jo være alt fra tæsk og hold i nakken til en hjerneblødning, men jeg tror nok, at var den i min hønsegård blev den aflivet - af mig. Hvis den er nederst i hakkeordenen og syg / mærkelig i adfærd er den også meget forsvarsløs..

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2011, 17:30 »
Det ses - eller i alfald noget lignende - undertiden hos hurtigt voksende ungdyr. Dog syntes jeg, at ungdyr ville udvise tegnene som beskrevet ved 5-6 mdr. alder, udfra de gange mine Toppede Hollændere (som jeg avlede tidligere) fik noget tilsvarende, samt udfra hvad jeg har hørt fra andre. Men der er jo nok ingen regler for sådan noget ;) Mig bekendt er der ingen helbredelse, så frem med øksen.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 06 Januar , 2011, 07:00 »
Prøv at holde øje med hende nogle dage, især om de andre er efter hende.
Hvis hun ikke retter sig inden for ganske kort tid, er det nok desværre øksen *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Januar , 2011, 08:51 »
Hvis en høne holder hovedet skævt kan det være fordi hun er blevet blind på det ene øje (fx pga tæv) En sådan høne kan klare sig fremragende i mange år.

Men det lyder til at være mere kronisk .. giv den et par dage. Og ellers af med hovedet.
Med venlig hilsen Søs

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #5 Dato: 06 Januar , 2011, 12:15 »

Jeg ved ikke om du har bemærket det, men bevæger den sig også i cirkler, skulle du måske lige snuppe hende, og checke om ikke det ene øre er stoppet til.  Det vil kunne frembringe den adfærd du beskriver, men den vil så som sagt også ofte bevæge sig i cirkler...
Somme tider endda ligge helt ned på siden, og rotere på stedet.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Erling Rohard

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 Januar , 2011, 23:16 »
Tak for hjælpen, alle. Den blev aflivet, var nok det bedste... der var ikke stoppede ører.

mvh. Erling
Erling Rohard
Har 6 sorte wyandottehøner