Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tanker om hønseudstillinger  (Læst 1103 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
Tanker om hønseudstillinger
« Dato: 04 Januar , 2011, 21:46 »
Jeg ved godt jeg i den grad kan få på hatten over dette indlæg. Men jeg er altså nødt til at skrive hvad jeg tænker.

LU var min første hønseudstilling, og jeg var der søndag. Jeg har det meget ambivalent med min oplevelse. For det var da fuldkommen fantastisk at se alle de racer man kun har set på billeder....og flere til.

Men jeg brød mig ikke om at møde trætte og stressede høns, der havde siddet flere dage i små bure, hvor flere viste stor udmattelse og havde dårlig mave.

Jeg/vi så folk der slog på burene for at få hønsene op at stå og andre åbnede døre til burene og råbte, hvorefter de fyrede en blitz i hovedet på dem. - Vi ved vist alle hvordan det er at få en blitz i hovedet...., men tænk lige på høns i fremmede omgivelser, efter mange dage, indespærret på meget lidt plads i øredøvende larm.

Jeg tror ikke jeg kunne få mig selv til at udsætte mine dyr for dette. - Men gør mig dog yderst umage, for at holde racen så rigtig som muligt.

Men uden udstilling er det selvfølgelig svært at have en racestandard - Men, kunne man forestille sig udstillinger på en anden måde??

Jeg vil i første omgang foreslå forbud mod blitz, og forbud mod at folk slår på burene, og større bure med afskærmning.

Vil gerne høre synspunkter om dette!!
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2011, 22:03 Fra Anne Vibeke »
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tanker om hønseudstillinger
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2011, 22:01 »
Det er klart at hønsene er trætte på sidstedagen, det er vi andre så sandelig også.

Mange af hønsene er nu vant til at blive håndteret og mange af hønsene er også blevet burtrænet. Selvfølgelig er der nogle ind imellem, som ikke er og som derfor desværre er urolige i burene.

Derfor opfordres der også til at burtræne derhjemme og gøre dyrene vant til håndtering, så stress undgås.

Det er nok svært at finde en anden måde at enkelt bedømme dyr på, for hvis de evt. skulle gå i større bure, så ville der være mere "panik" når de skulle bedømmes og fanges for at tages ud.

Den overdøvende larm er de selv med til at lave. Men folk skal selvfølgelig ikke slå på burene.

Jeg har taget en del billeder og de aller fleste høns tog det vældigt fint og roligt, uden panik og det både med og uden blitz og dem som ikke var specielt fotogene undgik jeg.

« Senest Redigeret: 04 Januar , 2011, 22:03 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2011, 06:24 »
Jeg kan sagtens følge dig, Anne Vibeke, specielt når du kun så udstillingen om søndagen, for der var dyrene (og vi andre) trætte og ville bare gerne hjem.
Jeg havde det lidt på samme måde i begyndelsen, men efter at have oplevet mine egne dyr på udstilling flere gange, kan jeg se, at de ikke lider under det. Mine er sunde og raske, når de tager af sted og lige sådan når de kommer hjem igen.
Lille-Hans var blevet til Score-Hans af sit weekendophold i Herning, han var slet ikke til at skyde igennem, og fortalte højlydt vidt og bredt til alt og alle, at nu var han verdens største, stærkeste og smukkeste hane, som kunne og skulle træde alle damerne indenfor rækkevidde.
Men søndag eftermiddag på en fjerkræudstilling er ikke det allerbedste tidspunkt.
Jeg synes fjerkræudstillinger er med til at vise mangfoldigheden og måske også med til at lidt flere får øjnene op for hvilke skønne dyr, høns er.
Det giver altså ikke det samme at bladre i standarden eller en bog med nok så fine billeder.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

frida

• Gæst
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2011, 21:39 »
Jeg tænker ligesom Anne Vibeke.
Ikke så meget at dyrene i nogle dage bor meget trangt, for dyrene kommer jo hjem til deres vante hjem igen, men mere om der ikke kunne være afskærmning mellem hønsene?
Når dyrene bliver bedømt, er det så udelukkende udseendet, eller bedømmes deres sind også? Jeg har jo mine dyr primært pga.deres rolige sind ;D

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2011, 21:45 »
Dyrene bliver ikke som sådan bedømt på sind, men hvis et dyr er så nervøst og utrænet så det sidder oppe i det ene hjørne eller farer forvildet rundt ved bedømmelse, så notere dommeren dette på kortet .

Dyrene skal møde velforberedte, være vant til håntering og være burtrænet. Så glider det hele meget lettere.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Januar , 2011, 09:18 »
Ikke så meget at dyrene i nogle dage bor meget trangt, for dyrene kommer jo hjem til deres vante hjem igen, men mere om der ikke kunne være afskærmning mellem hønsene?

Jeg må sige at jeg synes egentlig de klarer det med ophøjet ro, de fleste høns i en udstillingshal. Og jeg ville i hvert fald ikke have afskærmning mellem burene, høns er flokdyr, og det er med til at gøre dem rolige, at de i mange tilfælde står ved siden af dyr de kender i forvejen.

Jeg udstillede for første gang i Herning i december, og jeg var spændt på at se, hvordan mine høns havde det. Bortset fra en høne, som sprang mig i møde i buret da hun så og hørte mig (hun havde også fået 00 pga. en kamfejl  ;D), syntes jeg det gik rigtigt fint (hun blev dog hurtigt rolig igen). Og jeg har ikke kunnet mærke noget på dem efterfølgende. De har heller ikke stress-fældet eller noget andet - på trods af alt det jeg har udsat dem for: Transport i mange timer i en kasse - håndtering af fremmede mennesker m.v. Måske kan vi være glade for, at høns trods alt har en begrænset intelligens (uff, nu får jeg bank!)...

Jeg tror det er uvurderligt for hønsene - når de skal udstilles - at de netop er vant til håndtering, til tæt kontakt - og til at opleve lidt af hvert, så tager de det meste uden panik.

Men det kan være en stressende og overvældende oplevelse for den første-gangsbesøgende i sådan en hal som i Herning, ikke mindst pga. larmen! Første gang jeg var der syntes jeg det var skrækkeligt. Men i år kunne jeg godt abstrahere nogenlunde fra larmen.
Mvh Marianne

Susanne

• Gæst
« Svar #6 Dato: 06 Januar , 2011, 09:46 »
Jeg ved godt jeg i den grad kan få på hatten over dette indlæg. Men jeg er altså nødt til at skrive hvad jeg tænker.

Selvfølgelig får du ikke på hatten over at bekymre dig om dyrs velfærd :D

Hvis ingen gjorde det, så det skidt ud! Et godt og relevant indlæg /o

(Jeg er nu heller ikke særlig bekymret - jeg synes høns er utrolig hårdføre og tager de forskellige strabadser, vi udsætter dem for, med ophøjet ro )