Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Et trist trist nytår - nu med en snert af julemirakel !  (Læst 2184 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fern

• Passiv bruger
Et trist trist nytår - nu med en snert af julemirakel !
« Dato: 04 Januar , 2011, 11:00 »
Ja nytåret står i sorgens tegn hjemme på matriklen!!!

Vi vågnede 1. januar op til en tom andegård - og troede at Mikkel havde været på spil.... Men ved nærmere eftersyn var det et par hunde, der havde muntret sig i løbet af natten......
14 skønne ænder - spredt for alle vinde.......  :'(

Tilsyneladende havde ænderne valgt at LØBE fra hundene, for vi kunne følge deres spor over markerne, så langt væk hjemmefra som 2-3 kilometer!!!!! Stakkels små trætte ænder.....

I løbet af dagen fandt vi 7 af ænderne og fik dem med hjem (vi fandt dem rundt omkring på markerne, og de fulgte os troligt i hælene hjemad), og indhegningen blev forbedret. Vi så hundene - og jog dem væk fra haven og hegnet - flere gange i løbet af dagen. Prøvede såmænd også at fange bæsterne, men uden held.

Søndag var kun 3 ænder i indhegningen...... 1 and og 2 andrikker..... de er nu forsvarligt buret inde, hvilket de dog ikke bryder sig synderligt om!!!

Men det er så trist !!!! Den ene andrik var min "kæle-and", bragt hjem af katten som helt nyudklækket  for 2½ år siden...... Han troede stadig at jeg var "MOR", og ville allerhelst sidde på skødet hele tiden! I sommers fik ham og "damen" så 12 ællinger......

Tænk at man kan blive så glad for en bette and.......  :'(

« Senest Redigeret: 05 Januar , 2011, 17:21 Fra fern »
Venlige hilsner fra Margit

......... nu igen uden and!
(Hvordan kan man leve uden???)

1.0 Halt gråand (håber stadig han kommer hjem igen)
4.0 Mere eller mindre islandske heste
1.2 Katte
0.9 Marsvin 
0.2 Herlige unger
- og en tålmodig mand ej at forglem

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Et trist trist nytår
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2011, 11:05 »
Puh ha for en tragedie  *t *t *t

Har I nogen ide om, hvor den hund kommer fra?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 04 Januar , 2011, 11:08 »
Det var dog forfærdeligt, Margit!! Sikke dog nogle møghunde, ved I hvor de kommer fra?

Jeg tror ikke der er en eneste herinde, der ikke kan sætte sig ind i at være blevet meget glad for en bette and, en bette h*ne eller en anden slags fugl, så vi forstår godt din sorg *t

Øv øv øv, hvor er det bare trist! Stakkels ænder og stakkels jer!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2011, 11:28 »
Det er meget trist..

Jeg synes at du skal melde det til politiet, om ikke andet så for at få stoppet de løsgående hunde som nu nok har fået smag for andejagt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 Januar , 2011, 11:46 »
Øv øv øv.
Trøsteknus herfra.
Og så siger jeg som Finn,: Meld det! Det er ikke i orden.

Offline morris

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Januar , 2011, 12:12 »
jag førstår gott Din sorg, man kan bli vældigt kjær i en fågel, har sjøl ett par ænder som fotføljer mig ute,
syns du ska anmæla saken, det borde vara lov att skjuta løsspringande hundar som angriper andra djur.
hoppas du får upprætttelse, kjænner med Dig
Hej! Jag är ny i forumet ;-)
har Bredahöns sen 2000, gråvågrandiga/gråstripade
nyss inskaffat Maraner, kläckta 31 augusti 2010, gråstripade
haft änder sen 1999, Am-Peking, Ty-Lantanka, BlackPeak, Mignoner
har haft fler raser men skurit ner av hälsoskäl
ser fram emot givande "prat" på forumet ;-

Offline fern

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 Januar , 2011, 12:24 »
Tak for jeres trøste-kram...... de luner! Og det er dejligt at vide, at jeg ikke er alene med min svaghed for de fjerede venner!!

Men altså.... nej, vi kender ikke de hunde!!! Vi har været rundt og stemme dørklokker hos nær og fjern, venner såvel som totalt fremmede, og har sat opslag op og talt medpædagogerne i den lokal skole (som jo kender en hel del familier og kæledyr i omegnen) - men INGEN har set skyggen af ænder, ELLER kender til de to hunde, som vi ellers kan beskrive forholdsvis godt........ Lidt underligt, for herude på landet kender alle mere eller mindre hinanden......

Trist!!!!  :'(

Ang. hundene, så har vores nabo ringet til politiet - men de anser det nærmest som chikane, når man ringer pga løsgående hunde 1. januar.... og en flok ænder kan de heller ikke tage sig af! Så nu er jeg li'som løbet tør for ideer....... Regner nu heller ikke med at de kære fjerkræ har klaret det derude, men det ville nu bare være så rart at kunne række tunge (eller hvad jeg nu finder på) af hundeejeren!!! Hundenes skyld er det vel næppe - de er bare blevet skræmt fra vid og sans af fyrværkeriet, gætter jeg på... og så har de altså fået smag for at jage ænder og ski** i vores have!

Nu skal jeg så finde ud af med mig selv, om jeg har lyst til at starte med et par nye ællinger til sommer (ville SÅ gerne ha' et par tamme sorte hvidbrystede landænder),  - eller om jeg bare skal  lade de tilbageblevne ænder formere sig......

Livet går jo videre, men hold da op - jeg kan stadig få tårer i øjnene når jeg tænker på, hvor skrækslagne ænderne har været!!!!  :'(

1.2 Katte
0.9 Marsvin 
0.2 Herlige unger

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #7 Dato: 04 Januar , 2011, 12:38 »
Det er jo sådan set sådan at man som hundeejer skal have en lovpligtig ansvarsforsikring, som dækker den slags - hundeejeren er da i den grad erstatningspligtig, når hans hund har taget dine ænder. Jeg ved godt at det er en ringe trøst, men hvis du ved hvem der ejer hundene er du i det mindste berettiget til en økonomisk erstatning så du kan anskaffe nye ænder uden yderligere omkostninger.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline fern

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 04 Januar , 2011, 12:51 »
Du har da helt ret Morten - og jeg tror jeg vil prøve at ringe til politiet selv!
Meeeeen...... hundeejeren skal jo altså lige findes, før han kan stilles til ansvar - og det er vist ikke så nemt!!! Desværre!!!  >:(

1.2 Katte
0.9 Marsvin 
0.2 Herlige unger

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #9 Dato: 04 Januar , 2011, 13:07 »
Nej, der er også en dækning for ukendte og uforsikrede hunde
http://www.dfim.dk/Danish/Sider/FAH.aspx
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline fern

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 Januar , 2011, 14:41 »
Fantastisk Finn!!!  /o
Tak for linket - det havde jeg ALDRIG selv fundet!!! Jeg havde ikke engang forestillet mig, at en sådan forening/selskab findes.... 

Jeg må fluks udfylde en skadesanmeldelse.... men....... næste spørgsmål er vel så, hvordan prissætter man en and??? Hvad koster sådan en "fra ny"? Er det mon prisen fra køledisken i supermarkedet, eller prisen på en daggammel kylling der gælder her??  ???

Men tusind tak for linket!!!

1.2 Katte
0.9 Marsvin 
0.2 Herlige unger

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 04 Januar , 2011, 14:49 »
Du skal værdi-sætte ud fra hvad det er du har mistet. En slagte and = slagtepris, og en avls-and = prisen på en sådan, med hensyn tagen til hvilken standard (udstillings dyr med point evt.) det mistede dyr havde. Du kan evt. få en i den lokale bestyrelse til at bevidne dyrets værdi. Det har jeg selv ofte, før i tiden hjulpet folk med, da jeg var kredsformand i DffR.
Så har værdi angivelsen en lidt større troværdighed, en når det blot er noget man selv angiver.

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 04 Januar , 2011, 15:03 »
Ja det må da være prisen fra køledisken,dine ænd.er var jo hverkendt frosset eller daggamle ællinger. Så må det være køledisk prisen,jeg har jo en del ænder og min bror i Dk maillede til mig han manglede en den 23 ,den kostede ham 320D.kr fra køledisken.

Så gå ud fra det så bliver det sgu pludselig positivt. men stadig surt at miste dyr.

Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #13 Dato: 04 Januar , 2011, 15:07 »
Årh Margit, det er altså smadder synd for dig  *t
Du kan prøve at kontakte de lokale dyrlæger, måske er der en af dem, som kan genkende hundene ud fra din beskrivelse.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 04 Januar , 2011, 15:27 »
 *b *l *t /1
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.