Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hængenæb  (Læst 7133 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Hængenæb
« Dato: 04 Januar , 2011, 10:28 »
Jeg mangler lidt inspiration til hvad jeg skal stille op med en af mine maranhøner. Hun har været halvskidt i ca. 5 dage. Hun sidder på gulvet med nedadvendt hale og hopper ikke på pind. Hun fylder sin kro og drikker, men der er ingen tegn på sur kro. Jeg har ikke set hendes afføring, så jeg ved ikke om hun har dårlig mave, men hun er ikke beskidt bagi. Hun har ikke utøj. Hun spiser ikke hønseguf...

Jeg ved ikke om hun lægger æg (kunne det måske være læggenød?). Hvis jeg går hen til hende går hun væk, hvis jeg fanger hende prøver hun at slippe væk, så hun er ikke helt mat i sokkerne. Kamfarven er normal. Hun har som sagt været sådan i ca. 5 dage, fuldstændig uændret tilstand, hverken værre eller bedre. Hun er fra maj.

What to do? :-[
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Hængenæb
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2011, 10:35 »
Det er da lidt mystisk at hun ikke spiser hønseguf, men åbenbart andet  ???
Er kroen også fuld om morgenen og har hun adgang til kråsemateriale? Jeg ville nok forsøge at fange hende i aften og tjekke som der er et æg må vej. Som du er inde på kan det måske være læggenød.

God bedring med hende. Håber at hun snart er en glad høne igen  *k
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Hængenæb
« Svar #2 Dato: 04 Januar , 2011, 10:35 »
jeg ved ikke hvad der er med din høne, men jeg har oplevet lidt det samme med mine dværge og det eneste jeg kunne komme på at gøre for dem det var at give dem lidt varme, og det hjalp. Måske det kunne hjælpe på din høne også men som sagt det er bare et skud i tågen. God bedring med hende ;)
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hængenæb
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2011, 10:44 »
Det er da lidt mystisk at hun ikke spiser hønseguf, men åbenbart andet  ???
Er kroen også fuld om morgenen og har hun adgang til kråsemateriale? Jeg ville nok forsøge at fange hende i aften og tjekke som der er et æg må vej. Som du er inde på kan det måske være læggenød.

God bedring med hende. Håber at hun snart er en glad høne igen  *k

Når jeg kommer med hønseguf, så er det lidt som om hun ikke kan overskue at deltage i kampen med de andre. Selv hvis jeg lægger noget foran hende og holder de andre væk, så lader hun det være. Kroen varierer i størrelse (maden hænger fremme og de har ikke tømt automaten siden jeg observerede at hun havde det dårligt) og hun har adgang til kråsemateriale.

jeg ved ikke hvad der er med din høne, men jeg har oplevet lidt det samme med mine dværge og det eneste jeg kunne komme på at gøre for dem det var at give dem lidt varme, og det hjalp. Måske det kunne hjælpe på din høne også men som sagt det er bare et skud i tågen. God bedring med hende ;)

Tog du dværgen ind, eller fik den bare en varmelampe ud i huset?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Hængenæb
« Svar #4 Dato: 04 Januar , 2011, 10:51 »
Tanja@ hvis hun ikke er dårlig af noget, som kræver medicin, så er varme jo et vidundermiddel. Om du tager hende ind eller bruger varmelampe, betyder nok ikke så meget...bare der er varme. Jeg har gennem vinteren haft et par stykker, som uden synlig årsag hang med næbbet og var uoplagte, de kom ind i varmen, og det rettede dem begge gange. Jeg har Inas advarsel om at tage hønsene ind i varmen i baghovedet, men i de tilfælde har jeg altså gjort det, og ingen af dem tog skade af at komme ud igen.

Pøj, pøj med hende...jeg synes, at du hurtigst muligt skal give hende varme på den ene eller den anden måde.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Hængenæb
« Svar #5 Dato: 04 Januar , 2011, 10:54 »
Jeg glemte lige at tilføje, at min erfaring er, at har en høne det dårligt, så retter den sig hurtigst, når den er lidt væk fra de andre...så der er fred og ro
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hængenæb
« Svar #6 Dato: 04 Januar , 2011, 10:57 »
Nu kæmper vi jo heldigvis ikke med de strideste kuldegrader længere, så jeg vil straks gå ud og stjæle varmelampen fra dværgenes vand og hænge ud til hende.

Det mærkelige er at jeg mistede en maran for ca. en måned siden, den var bare kun dårlg i ca. 2 dage (lidt på samme måde). Jeg troede det enten var læggenød eller fejlprogrammering og kulden fik den til at bukke under. Men det er da lidt mærkeligt at miste to høner til læggenød indenfor en måned, er det ikke...?!

Jeg har noget antibiotikum stående og jeg er meget fristet af at give hende noget, men det der afholder mig er i virkeligheden, at hun ikke er blevet værre. Hvis det var en infektion, så skulle hun blive værre...

Nå, jeg starter med lampen og  *k
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Hængenæb
« Svar #7 Dato: 04 Januar , 2011, 11:00 »
Jeg tror IKKE på, at hun har læggenød....var det tilfældet ville hun være død nu efter så mange dage. En høne med læggenød spiser heller ikke.

Prøv med varmen først. Virker det ikke efter hensigten, så vil jeg bestemt også vælge antibiotikaen, når du ikke har set hendes klatter, så er muligheden for en infektion i tarmene eller maven jo tilstede.
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2011, 11:02 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Hængenæb
« Svar #8 Dato: 04 Januar , 2011, 21:20 »
Vi havde dværg hønen inde et døgn og derefter kom hun ud til flokken igen og de fik en varme lampe og det gik fint alle mine 3 hold dværge har varmelamper nu .
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hængenæb
« Svar #9 Dato: 04 Januar , 2011, 21:45 »
Ikke for at sige at man ikke må bruge varmelampe til voksne høns. Det må folk nemlig selv om. Og det kan sikkert også, ind imellem, hjælpe på en stakkel der er svækket af andre årsager.

Men mere for at sige at sunde fugle der har adgang til rigelige mængder foder og vand ikke fryser, selv ved de kuldegrader vi har oplevet i denne vinter. Så hænger en fugl med næbbet er der andre årsager hertil, end kulden.

Mvh
Erik Andersen

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Hængenæb
« Svar #10 Dato: 05 Januar , 2011, 00:18 »
Jeg vil nu lige tilføje at selv om mine små dværge er i god foderstand så kunne de ikke lide 18 graders frost, mine dværg brahma ved jeg ikke om kan lide det de fik varmelampe for en sikkerheds skyld, men serama og sebright havde det ikke godt med så meget kulde.

Ellers vil jeg give dig ret alle mine brahma i stor klare kulden i fin stil.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Hængenæb
« Svar #11 Dato: 05 Januar , 2011, 07:39 »
Ikke for at sige at man ikke må bruge varmelampe til voksne høns. Det må folk nemlig selv om. Og det kan sikkert også, ind imellem, hjælpe på en stakkel der er svækket af andre årsager.

Men mere for at sige at sunde fugle der har adgang til rigelige mængder foder og vand ikke fryser, selv ved de kuldegrader vi har oplevet i denne vinter. Så hænger en fugl med næbbet er der andre årsager hertil, end kulden.



Helt rigtigt Erik - Høns kan sagtens holde vamen, men det kræver energi at producerer den varme, og ved et sygt dyr kan den energi bruges på at komme på (hønse)fode igen, hvis vi hjælper med varmen.
Jeg har i hvert fald rigtig gode erfaringer med varme og fred og ro behandling.
Denne behandling er selvfølgelig ikke nok, hvis der er noget mere alvorligt i vejen, men det mener jeg, at Tanja er fuldt kompetent til at afgøre.

Hvordan går det med maranpigen i dag? *k
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hængenæb
« Svar #12 Dato: 05 Januar , 2011, 22:56 »
@ Helle

Tænkte lidt over om jeg skulle kommentere på dit indlæg da jeg egentlig tror at vi er enige. Jeg vælger så at gøre det fordi så mange andre læser med og mit indlæg som du citerer måske ikke var så tydeligt formuleret.
Der var 3 primære statements/standpunkter i mit indlæg og den korrekte rækkefølge burde have været:

1. Hænger en fugl, med rigelig adgang til foder og vand, med næbbet, er der andre årsager hertil, end kulden.
2. Voksne fugle, med rigelig adgang til foder og vand, fryser ikke og har ikke behov for varmelampe.
3. Er en fugl, af andre årsager, svækket, kan varme fra en varmelampe sikkert indimellem hjælpe.

Nu burde det være klart hvad jeg prøvede at sige.   

   
Mvh
Erik Andersen

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Hængenæb
« Svar #13 Dato: 06 Januar , 2011, 07:11 »
@Tanja
Hvordan går det med maranhønen?
Håber det går fremad  *k
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Hængenæb
« Svar #14 Dato: 06 Januar , 2011, 07:12 »
@ Helle

Tænkte lidt over om jeg skulle kommentere på dit indlæg da jeg egentlig tror at vi er enige. Jeg vælger så at gøre det fordi så mange andre læser med og mit indlæg som du citerer måske ikke var så tydeligt formuleret.
Der var 3 primære statements/standpunkter i mit indlæg og den korrekte rækkefølge burde have været:

1. Hænger en fugl, med rigelig adgang til foder og vand, med næbbet, er der andre årsager hertil, end kulden.
2. Voksne fugle, med rigelig adgang til foder og vand, fryser ikke og har ikke behov for varmelampe.
3. Er en fugl, af andre årsager, svækket, kan varme fra en varmelampe sikkert indimellem hjælpe.

Nu burde det være klart hvad jeg prøvede at sige.   

   

Vi Er enige ;)

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14