Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Opkald til havefolket!  (Læst 1448 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Opkald til havefolket!
« Dato: 03 Januar , 2011, 15:51 »
Jeg har for første gang i år sat hvidløg (dog lige rigeligt sent, men håber på det bedste). Nu har jeg så læst mig til at de gerne vil have kalium tilført, gerne i form af træaske fra rent træ. Kan det aske jeg har i rigelige mængder fra pillefyret anvendes eller er det ikke at betragte som rent træ? Der er jo nok anvendt noget til at "binde pillerne sammen" med.

Jeg har ikke fået sat så mange løg som jeg egentlig gerne ville. Kan jeg sætte nogen til foråret i potter inde og plante dem ud senere med et nogenlunde resultat?
Med venlig hilsen Heidi

Offline Charlotte J.

• Passiv bruger
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: Opkald til havefolket!
« Svar #1 Dato: 03 Januar , 2011, 17:18 »
Hvis det er gode piller i bruger til fyret kan du sagtens - for så er der ikke brugt lim - og så er det et rent produkt.
Du kan sagtens sætte hvidløg i haven i februar/marts, men hvidløgene bliver ikke så store. Jeg fik heller ikke sat hvidløg før frosten for længst havde overtaget magten over jorden i år, så jeg gør det om et par måneder, hvis frosten har sluppet sit greb i jorden. Jeg har dog aldrig prøvet at sætte fed i potter inde om foråret - så melder pas på den. Men kikker spændt med  ;)
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 03 Januar , 2011, 18:29 »
Hvidløg man sætter om foråret bliver tit på størrelse med dem man kan købe i små fletbakker der ikke har delt sig i fed endnu. Men de smager dejligt, og så kan man klippe lidt "hvidløgspurløg" til æggemadderne. Mums.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 03 Januar , 2011, 19:27 »
Jeg har prøvet at sætte hvidløg både forår og efterår, og der ER forskel på udbyttet.

Jeg ville dog aldrig betænke mig på at få dem sat i marts, hvis jeg ikke havde nået det om efteråret.

Jeg har aldrig tilført ekstra kalium.

og ja - de smager fantastisk - uanset størrelsen  /o

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 Januar , 2011, 19:40 »
Jeg skal også have puttet hvidløg i jorden til foråret ...jeg glemmer det HVERT år ..men i år SKAL det være. Og tidspunktet skal ikke holde mig tilbage.

Nu døjer jeg ikk med snegle ..men ved at min bror plantede hvidløg i en række ind til en nabo hvorfra der kom mange snegle ..og det virkede ... bare hvis nogen nu skulle ha brug for det fif
Med venlig hilsen Søs

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 Januar , 2011, 19:41 »
Man kan jo sagtens plante i potter inde, men skal dog ta lidt hensyn til at selv jordfugtig hvidløg har det med at udsende et kraftigt duftsignal!!! Jeg mener at kunne huske at da vi prøvede det i en ret varm baggang/fyrrum, endte vi med at fortsætte experimentet udendørs. Selvom der var både frost og sne.
PS. Mener også at der i lang tid ikke var utøj i baggangen.

Mvh    Jørgen

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 Januar , 2011, 19:52 »
Jeg er enig med de andre: hvidløg sat om foråret bliver bare mindre, men smagen fejler ikke noget  /o
Jeg er heller ikke sikker på, at du behøver at tilføre kalium. Men en god kilde til kalium (og kvælstof) er udtræk af kulsukker. Jeg tror ikke selv jeg ville anvende aske fra træpiller. Jeg giver tomaterne i drivhuset kulsukkervand. Og kulsukker er det en fantastisk plante, hvis man da ikke har problemer med at den breder sig  ::) - smukke blomster, god biplante og så kilde til gødning.
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline randi nielsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 Januar , 2011, 09:34 »
jeg har sat hvidløg i efteråret inde i drivhuset, nogle er oppe, men jeg vil tilføre dem noget aske, vi har ikke kunne dyrke selleri, vi har hedejord, det rene sand, MEN efter meget hønsegødning og aske, selvfølgelig skal det være rent asken, er vores sellerier vokset, så det hjælper
hilsen randi i sevel

GKV

• Gæst
« Svar #8 Dato: 04 Januar , 2011, 09:42 »
Jeg satte rigtigt mange i begyndelsen af nov. Jeg drysser aske i rillen inden jeg sætter løg af alle slags.Mine hvidløg står derude nu med 3cm. lang frossen spire og jeg er bare så trist over at sneen nu er væk fra bedet.Håber de overlever, heldigvis er frostgraderne jo ikke så voldsomme længere.
VH Gunni.

Susanne

• Gæst
« Svar #9 Dato: 04 Januar , 2011, 10:35 »
Randi og Gunni:

Hvilken slags aske bruger I? Det lyder jo som noget, der virker !

GKV

• Gæst
« Svar #10 Dato: 04 Januar , 2011, 10:52 »
Jeg bruger den aske fra brændeovnen, hvor vi bruger elm, ask, bøg og ind imellem lidt fyr og gran.

VH Gunni.

Offline randi nielsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 Januar , 2011, 18:53 »
kun ren aske fra brændeovnen mest fyr og gran her
hilsen randi i sevel