Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Valgfag?  (Læst 953 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Valgfag?
« Dato: 02 Januar , 2011, 22:42 »
Totalt ikke hønsemne, men jeg sidder og skal vælge valgfag til 3. år.. Jeg skal vælge et obligatorisk fag der hedder teknikfag. Inden for dette fag er der fem linjer. Byggeri og energi, Design og Produktion (El), Design og Produktion (maskin), Proces Levnedsmiddel og proces sundhed. En af disse linjer skal jeg vælge. Jeg har streget begge design linjer ud, så de sidste tre står ret åbne. Jeg har tænkt over det i fjorten dage nu. Jeg skal aflevere imorgen ved middagstid, men tænkte lige at jeg ville høre nogle andres mening først. Altså hvis der er nogen som kan fortælle noget om de forskellige linjer osv. jeg kunne jo være heldig ;)

Jeg står og tripper mellem de to lejre, og det er mest fordi jeg tænker i flere baner. Jeg er god til kemi og biologi som er under proces, men der er bare en rapport hver anden uge, så det vil bare blive rigtig rigtig surt for mig, men jeg vil så også få en højere karakter, men så vil det også gå udover de andre fag jeg har, altså får jeg måske en lavere der.
Jeg er knap så god til at lege håndværker, så der vil jeg nok ligge lavere (4) cirka.. Det vil jo så give mig en lavere karakter der, men til gengæld er det en god arbejdsform med mange projekter og forløb fremfor alle de rapporter. Derfor vil jeg her få mere overskud og tid til at lave mine ting i de andre fag, og dermed tror jeg at jeg vil stige i disse fag og at det så kan opveje den lidt ringere karakter i teknikfaget.

Så jeg står mellem på den ene side: en høj karakter i teknik, muligvis lavere i andre fag, mange rapporter (som vil hænge mig ud af halsen) og også lidt mere stress og mindre fritid. På den anden side kan jeg få en lavere karakter, muligvis højere i andre fag, få afleveringer, mindre stress og mere overskud.

Altså lyder den sidste jo bedst, men der er det ved det at teknikfag er et A-fag, derfor tæller den rigtig rigtig meget, så en lav karakter her kan være fatal og ødelægge mit snit, men jeg får jo mulighed for at forbedre mig i andre A-fag, så jeg overvejer hvad der er vigtigst for mig, fritid og så have det godt og rart imens, eller at piske derudaf, stresse og få en høj karakter.. hvad er lige vigtigst? Gal jeg er på glat is..

Derudover skal jeg vælge et andet fag (hæve) eller to nye fag (c-fag).. Her har jeg valgt at hæve samfundsfag fra C til B.. Nu håber jeg at den bliver oprettet. Hvis den ikke gør, så tror jeg at jeg vælger Erhvervsøkonomi og Idehistorie, men krydser fingre for det! ;)

Bare kom med nogle indput. Jeg ved godt at i ikke skal vælge for mig, men jeg er åben for inspirerende forslag og meninger. Det skader jo ikke ;)

P.S det jeg lærer i bygge kan jeg jo også bruge senere til at bygge hønsehus m.m = selvforsyning til et vist punkt ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Valgfag?
« Svar #1 Dato: 02 Januar , 2011, 22:47 »
Ja, Mikkel, den er jo svær. Men en god uddannelse - altså så god som muligt inden for ens evner osv., er jo og bliver jo guld værd for dig. Jo mere du kan - jo bedre kan du vælge imellem jobmæssigt senere hen, og måske være heldig at få dit ønskejob eller en flot karriere, hvis det er det du vil.

Så mit råd vil være - giv den en skalle nu mens du er ung (selv om det kan være surt, så er det jo trods alt ikke så længe !), det ville jeg ønske jeg havde gjort i tide !

Fritiden - for den får du jo også brug for, og skal prioritere !! - kan du bruge på alle dine flotte projekter!

Go for it, Mikkel, og held og lykke !! Jeg ved du kan, men du skal selvfølgelig også have hjertet med i det...
Mvh Marianne

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #2 Dato: 02 Januar , 2011, 22:49 »
Åhhhh vælg idehistorie så vil jeg med glæde spare med dig alt det jeg kan, jeg elsker filosofi :)

Alt det andet kan jeg ikke svare på, men jeg vil foreslå dig at gå i seng, sov og det første du tænker i morgen er det du vælger :)

Det kommer vel også an på hvad du skal bruge fremover?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Januar , 2011, 23:00 »
Tak for svar begge to. Det hjælper faktisk rigtig rigtig meget :)

Jeg tror også jeg sover på det.

Marianne, jeg tænker nemlig også at det er bedre at jeg skaber alle de muligheder jeg kan nu. Så kan jeg altid vælge fra senere, men så har jeg da haft muligheden for hvad jeg ville :) Jeg kommer nok til at skære ned på nogle fritidsaktiviteter, og i første omgang bliver det nok jagt der bliver sat i baggrunden. Jeg har også gymnastik, høns og selvfølgelig mit selvforsyningsprojekt, men tror at det er nemmere at komme igang med jagt igen end med de tre andre ting, og så er gymnastik forøvrigt fredet totalt, for det er der jeg kobler fra og stresser af, men ja. Jeg må nok prioritere i det.

Wanda, jeg havde faktisk valg idehistorie, for det er en overbygning af et af mine favoritfag teknologi historie, eller dvs. det er jo den filosofiske del som jeg så ville få. Desværre kræver det at jeg vælger et fag mere, hvilket kan blive lidt hårdt. Derfor er det min andenprioritering, men lur mig om ikke at jeg kommer til at have det alligevel, for samfundsfag B bliver sjældent oprettet.
Så vidt jeg ved, så er der ikke ret mange uddannelser der har noget som helst med teknikfag som krav, netop fordi den kun eksistere på HTX. Det er egentlig en række erhvervsmæssige fag man bliver undervist i og hvordan det sådan hænger sammen med teknologier osv. Har endnu ikke set en uddannelse der stiller krav til det, så det er kun karakteren det kommer an på, altså i det samlede snit :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 02 Januar , 2011, 23:05 »
Oh Mikkel.

Et af livets store spørgsmål, og valg.
Det er svært at svare på, hvad der lige passer bedst til dig. Det kommer i høj grad også an på hvad du vil fremover.

Men jeg er tilbøjelig til at give Marianne ret. Spring ikke over hvor gærdet er lavest. Hvis et af emnerne passer ind i, hvad du selv ser som din fremtid, så vælg med hjertet/hovedet og læg al ildhu i opgaven for den tid det tager at færdiggøre. Det vil være så trist at stå om nogle få år og sige 'bare jeg dog havde valgt xxx'.

Jeg er sikker på du ved hvad du bør vælge.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Januar , 2011, 23:16 »
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg vil fremover, det er også lidt et problem, for ellers satte det jo bare rammerne for hvad jeg skulle.

Det værste er at jeg ved at Du og Marianne har ret ;) ;) ;) Jeg bør nok vælge det fag jeg kan få højest karakter i, og så bare fortsætte indsatsen i de andre fag som jeg altid har gjort, måske endda bedre, om muligt. Har et standpunktsnit (+ afsluttede fag) på omkring 9, men det skader jo ikke at få det gjort endnu bedre.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #6 Dato: 03 Januar , 2011, 01:54 »
Hej Mikkel

Du skrev et sted, du var stærk.... Det ville jeg vælge..

Hvis du mener du kan klare de andre, til " Bestået " så må dine stærke fag, trække dit gennemsnit op..

De fag du er stærk i, kan du formodentligt også klare rimeligt hurtigt, hvilket så vil frigive lidt ekstra tid, til de fag, hvor du ikke er så stærk.

Så hvis det er muligt, spil på de sikre kort...

Men indrømmet, jeg har ikke en kæphests forstand på skolesystemet af i dag.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #7 Dato: 03 Januar , 2011, 05:35 »
du skal ikke spekulere i højere og lavere karakterer og hvilke døre det åbner på sigt. Eller jo, det skal du, men for mig er det at være nysgerrig og blive motiveret af opgaverne alfa omega. Derfor læste jeg fx engelsk i 4 år uden at få min bachelor afsluttet  ::)

Jeg sluttede af med at have en læseblokade, fordi jeg fortsatte med noget i så lang tid efter at jeg havde mistet lysten, at hjernen gik ind og sagde stop for mig. Så jeg nåede at få en mega studiegæld og intet diplom og idag bliver jeg slået i hovedet med at jeg mangler papirer, hvis jeg ønsker at foretage jobskifte. Det gjorde man ikke for 3 år siden, da økonomien bare kørte derudaf, men det gør man nu.

Det, du vil nyde mest at beskæftige dig med, vil være det, der i enden giver dig bedste karaktér uanset tilhørende arbejdsbyrde.

Så mit råd vil være, at du ser enkeltstående på valgfaget i stedet for i sammenhængen med de øvrige fags karakterer. Du skal ikke vælge faget fordi det er nemt for dig med fysik&kemi, men fordi du virkelig godt kan lide fysik&kemi og bliver ved med at være nysgerrig dér. Hvis rapporterne vil tage livet af dig, så tager de også glæden - og de gode karakterer med sig. Og hvem ved, så sidder du måske dér med en middelmådig karakter pga. rapporter, du dræbes af, og mangler energi BÅDE til det fag OG de andre. Så hvis du brænder for noget andet, så lev drømmen ud dér. Hvis du så kommer til at mangle fysik&kemi på højere niveau for at komme ind på et drømmestudie efterfølgende... så er der vel råd for det, er der ikke..?

good luck...  :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Charlotte J.

• Passiv bruger
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
« Svar #8 Dato: 03 Januar , 2011, 08:36 »
Hejsa Mikkel!
Jeg kan godt forstå det er svært at vælge, når du ikke er sikker på hvad du vil lave fremadrettet. Du hæfter dig meget i karakterer, hvilket jeg synes er en skam. Gode karakter er godt, ingen tvivl om det, MEN når du en dag søger arbejde er det ikke et 4-tal eller et 7-tal eller et 10-tal der tæller. Det eneste sted karakterer tæller, er hvis du skal videre uddanne dig. Jeg ved at kvote 2 er blevet skåret kraftig ned. Det betyder at der bliver optaget flere studerende gennem kvote 1, som udelukkende går på dit gennemsnit. Min pointe er, det er kun i uddannelsessammenhænge at karakteren virkelig betyder noget. I jobsammenhæng er det alt-afgørende din personlighed og dit arrangement og ikke de enkelte karakterer. De viser blot hvad du i teorien er go til og ikke noget om hvordan du håndterer stress, pres, sygdom og hvilken skøn person du er. Så hvis du skal læse videre bliver du nødt til dels at medtænke hvilke fag der er relevante og dels hvilke karakterer du kan opnå. Hvis du ikke skal læse videre, skal du i højere grad følge hjertet, og ikke tænke på karakterer, men hvad der kunne interessere dig - så biologi var måske et godt valg trods alt?
Men bare giv den gas - du kan godt  /o
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 Januar , 2011, 09:00 »
Tak for svar ;)

Jeg har gået og tænkt meget over det indtil nu, og jeg forsøger at snakke med min vejleder her om en halv times tid. Jeg står mellem at vælge bygge (som jeg egentlig har mest lyst til, men ikke ved hvor god jeg vil være til) og den mest biologiske af proces linjerne. Biologi er nemlig vildt spændende efter min mening, så her er det kun rapporterne der trækker ned :)

Benny, jeg sidder også og tænker at det vil være bedst at tage det jeg er stærkest i, men det er jo svært for der er også mange opgaver, så det bliver svært.. hm.. godt jeg skal til vejledning om lidt ;)

Julie, jeg er rigtig glad for dit indlæg. Det giver mig virkelig meget.  <E
Jeg overvejer meget ud fra hvad du skriver :)

Charlotte, jeg regner med at skulle læse videre, så derfor jeg hæfter mig i karakterene, jo højere et snit jeg har, jo flere døre er jo så åbne for at læse videre, men du har selvfølgelig ret i det når jeg bliver færdig så er de jo lige meget ;)

Igen tak! :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 Januar , 2011, 10:05 »
Biologi er nemlig vildt spændende efter min mening, så her er det kun rapporterne der trækker ned :)

Tag dem som en udfordring ! Det er vist her dit hjerte ligger, ikke...  ;) ;)
Mvh Marianne

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 Januar , 2011, 12:09 »
Var til samtale.. De to bestod af 60-80 % kemi.. Øv.. ellers havde jeg valgt den med mest biologi, for det var blevet fint, men eftersom at det var mest kemi, så har jeg valgt at tage Byggeri og Energi i stedet, for der kan jeg lærer mange praktiske ting som jeg kan bruge senere til forskellige ting og sager. Jeg tror og håber at det er det bedste valg for mig, og så håber jeg at jeg kan komme ud af det hele med et 7-tal, så vil det jo være perfekt :)!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 Januar , 2011, 12:15 »
Og tak for hjælpen  /o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.