Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan han? eller Kan han ikke?  (Læst 2266 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lysager ( Michael )

• Passiv bruger
Kan han? eller Kan han ikke?
« Dato: 02 Januar , 2011, 17:18 »
Hej alle kloge hønsefolk

Først godt nytår

Jeg har en høseflok bestående af 1.6.0 New hampshire og 1.5.0 Gul Orpington

De alle går sammen, mit spørgsmål er ang orpington hanen, han hverken galer eller jokker hønerne, har new hampshire hanen taget styringen i gården?
Kan orpington hane begynde sin galene og jokke høns, hvis jeg deler dem op hver race for sig, eller er det fryserne der kalder på ham ;)

Ps. New hampshire hanen er 10 mdr. gammel og orpington hanen er 8 mdr.

Bedste hilsner Michael

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan han? eller Kan han ikke?
« Svar #1 Dato: 02 Januar , 2011, 17:37 »
Nu er de jo ikke så gamle og årstiden er heller ikke den bedste.

New Hampshiren er en hurtigt udviklet race og Orpingtonen en senere udviklet race.

Hvis du vil avle med dem,  så start med at dele dem op, så de går hver for sig. Og se tiden lidt an.
« Senest Redigeret: 02 Januar , 2011, 17:49 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 02 Januar , 2011, 17:58 »
Nu er orpingtonhanen ikke den hurtigtste på hormontangenterne, og han tager givetvis ikke kampen op mod den npget mere iltre new hampshire hane.

En orpington hane på 8 mdr. træder kun hønerne tilfældigt, og helt sikkert ikke mod en sur hane der også er ældre, så han holder nok lav profil.

Jeg ville dele dem op i hver sin race, og afvente at orpingtonen bliver lidt ældre og føler sig sikker på at det er hans høns.
Hvis du tænker på befrugtede æg, så vil du muligvis også tro at din new hampshire er mere fertil, det er ikke nødvendigvis rigtigt, en orpington, både hønen og hanen har en meget stor pudderkvast på måsen og den er faktisk et minus i paringsøjemed, det er en god idet at studse begge i rumpen, ikke helt kort så stabbene stikker, men kortere, end de er.
Så har hanen en mulighed for at stemple hønsene rigtigt.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 02 Januar , 2011, 20:03 »
De alle går sammen, mit spørgsmål er ang orpington hanen, han hverken galer eller jokker hønerne, har new hampshire hanen taget styringen i gården?
Kan orpington hane begynde sin galene og jokke høns, hvis jeg deler dem op hver race for sig, eller er det fryserne der kalder på ham ;)

Ps. New hampshire hanen er 10 mdr. gammel og orpington hanen er 8 mdr.

Jeg havde præcis den samme problematik med en blandingshane og en orpehane sidste vinter. Straks jeg skilte dem ad i foråret begyndte orpehanen at træde damerne. Senere prøvede jeg at lade alle hønsene gå frit sammen igen, men det gik ikke, for da ville blandingshanen træde alle høner og orpehanen havde i mellemtiden fået ejerfornemmelser ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk