Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Denne model som klækker?  (Læst 4156 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Denne model som klækker?
« Dato: 02 Januar , 2011, 14:51 »
Jeg har købt en 90 ægs rugemaskine og er helt forelsket ;D jeg kan allerede nu se at mange af æggene jeg har puttet deri er befrugtede /o og så er den SMUK!

Men 90 æg(mindre end det) er en del og til første rugning har jeg kun fyldt den ene bakke halvt op ;) og det er med købte rugeæg. Efter at have samlet efter de største og mest velformede æg i 14 dage har jeg 15 æg til næste rugning ;) Lige nu samler jeg alt hvad jeg har for at få noget at øve mig på ;) så vil jeg håbe at en del af det viser sig at være rene brahma.

Nå men det slog mig at det ville være en del nemmere hvis jeg havde en seperat klækker så jeg kan fylde i rugemaskinen som æggene bliver lagt, skrive dato på, og så lægge dem i klækker når tiden kom, hvori jeg ville have mulighed for at kunne øge luftfugtigheden.

http://www.eggincubators.co.uk/60-egg-incubator-red-manual-egg-turning-262-p.asp

Den primære tiltrækning ved denne model er at den er billig ;) og siden æggene ikke skal vendes under klækningen betyder det ikke så meget for mig. Er der andre alternativer hører jeg også gerne om dem :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Denne model som klækker?
« Svar #1 Dato: 02 Januar , 2011, 14:55 »
Hej Johanne - hvor er du heldig du er så langt fremme med rugningen i din nye maskine  :) Jeg har også købt ny rugemaskine (Heka 70 æg) og regner med at bruge min gamle blå fra America som klækker. Måske du kan finde en brugt en af dem ?
Mvh Marianne

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Januar , 2011, 20:17 »
Jeg bruger også en af "de blå" til at klække i. Og der kan "sagtens" være ca. 50 stk. i (modellen til 24 stk.), når de bare skal klække deri.
De kan sommetider findes i den blå avis til omkring 5-600 kr. Ellers kan de jo fås for 1100 kr. i Harald snydborg, funklende nye.

Den du linker til, koster vel også ca. 1000 kr. inden du har den hjemme, gør den ikke?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 02 Januar , 2011, 21:19 »
Johanne.
Bliv nu ikke skuffet hvis din rugning ikke går som du håber, det kan være et problem at maskinen ikke er fyldt mindst 50 % op.

Du kan jo også klække i maskinen, det har ikke på noget tidspunkt været et problem for mig at klække i samme maskine som der er yngre æg i.

Min maskine har 3 bakker, og jeg sætter en bakke i om ugen, og klækker en bakke om ugen, uden det gør nogen forskel.
Det passer med det antal kyllinger jeg gerne vil have, og når de efterfølgende går under varmelampen lære de ældre hurtigt de yngre at drikke og spise....

Jeg har brugt min gamle maskine som klækker, og jeg synes faktisk det går bedre når de bliver i den samme. Så nu ruger jeg i begge hvis der skal mange til.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #4 Dato: 03 Januar , 2011, 01:20 »
Ina- det lyder jo spændende- Rigtigt spændende faktisk. Men hvad gør du så med den øgede luftfugtighed under klækningen? Drukner de yngre kyllinger i æggene ikke?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 03 Januar , 2011, 17:14 »
Der er jo ca en uge mellem bakkerne bliver sat i, og størrelsen på luftlommen er åbenbart i orden, for de klækker da i den anden ende, men jeg har heller ikke så høj luftfugtighed når der klækkes, den fugt der opstår fra de nyklækkede kyllinger er fin, og så lægger jeg en svamp ind i bunden ca. 65%

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn