Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Det er sandelig godt, man ikke køber æg  (Læst 9070 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Det er sandelig godt, man ikke køber æg
« Dato: 29 December , 2010, 07:19 »
Denne her artikel er lige vand på min mølle, for jeg mener jo, at man skal tillade salg af staldørsæg uden det helt store kontrolapparat behøver at gå i gang. Det man skal bruge ressourcerne på, er at lære forbrugerne, at der er simple hygiejneregler man skal overholde omkring æg og fjerkræ.
http://politiken.dk/tjek/tjekmad/produktion/ECE1151150/tusindvis-af-aeg-er-salmonella-forgiftede/?ref=nyhedsbrev_politiken-tjek
« Senest Redigeret: 29 December , 2010, 17:09 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Sv: Det er sandelig godt, man ikke køber æg
« Svar #1 Dato: 29 December , 2010, 08:14 »
Ja helt enig Marianne  /o

Jeg har jo f.eks. æg nok her til at jeg kunne sætte et skilt op nede ved vejen, men al den kontrol de skal lave på kryds og tværs stopper mig. Jeg er da også ret sikker på at det ikke er gratis at fødevarekontrollen skal tjekke mine æg for salmonella? Så hvis man ikke ligefrem vil tabe meget på at sælge egne æg, så skal de være ret dyre ikk? Og så er fidusen ligesom væk.

Jeg mener da, at i gamle dage, blev folk ikke syge af æg og alt det andet man bliver syg af i dag. Og da havde man ikke al den kontrol, og det gik alligevel.
At tilberede sin mad ordentligt og vaske sine hænder - hvor svært kan det lige være??

Jeg er også glad for jeg ikke køber æg mere.  ;)
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Charlotte J.

• Passiv bruger
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
« Svar #2 Dato: 29 December , 2010, 09:58 »
Ja, jeg giver jer ret. Det er forunderligt som tingene er skruet sammen i dagens Danmark. Og som du skriver SørenP, så dyrker vi jo stort set alle landbrugsvarer herhjemme, og alligevel importerer vi. Men det er jo ikke kun æg vi importerer, i mange år har vi jo eksporteret det bedste svinekød/bacon. Frygteligt at penge og politik styrer alt. Og prøv engang at se ned i køledisken. Der ligger jo meget mere udenlansk kød end dansk. Ja hovedrystende det er det, og at det nu også er æg vi skal importere er.... ja, jeg har snart ikke ord til at beskrive det  /d
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 December , 2010, 10:01 »
Grotesk læsning. De danske æg bliver kontrolleret i hoved og rxx. Det er næsten ulovligt at jeg giver 6 æg til min nabo.
Ind over landets grænser kommer æg der er så salmonella forgiftede at man ikke kan give antibiotika mod bakterien.
Jeg er ærlig talt lidt rystet.
Vi må igen konstatere, at de danske fødevarer altid bør vælges og at vi bør nærlæse hver enkelt etikette på de ting vi putter i indkøbsvognen.

HJÆLP hvor er den sunde fornuft.

Nå nu lidt positiv.
Det er endnu en grund til at holde sine høns og glædes over deres produktion, af dejligt æg.

Vi havde en tråd herinde om hvorfor har du høns ?

Vi burde spørge alle vi kender, hvad er dit argument for ikke at holde høns ;)
Venlig hilsen
Eva

thorleif

• Gæst
« Svar #4 Dato: 29 December , 2010, 11:30 »
Som Eva siger, "grotesk".
Selv saa bor jeg i UK, hvor tilstanden er endnu vaerre. Hvis vores (og deres) Helse-myndigheder var saa optatt af vores (og jers) sundhed, og hvad vi aeder, saa kunde de vel forbyde import af fjaerkre og fjaerkre-produgter, saa hadde de pludselig lit kontrol? Jeg har planer om at flytte til Danmark, og jeg vilde gierne ta med mig nogen af mine bedste avls-dyr (hoens), og efter endel "fodarbejde" fandt jeg ud at hvids jeg importerer UNDER 20 levende dyr, saa er det at betragte som "hobby-drift", og fandt et dokument der skal ifyldes , INTRACOMMUNITY TRADE IN POULTRY FOR LOTS UNDER 20.
Unskyld mig, men hvis konrollen er saa straeng for import af racedyr til hobbybrug, hvorfor er der ikke strengere regler for import af foede-varer?
Problemet er at de billigste aeg-leggende hybrider har mange gode egenskaber nedarvet ifra krydsningerne der "laver" hybriderne, men nogen egenskaber gaar ogsaa tabt ved visse krydsninger. Der er en "hybrid-krydsning" der har god modstand mot Salmonella og E-coli, nemlig "Black Rock", men sammenlignet med nogle andre Hybrider, er de relativt dyre at koebe, og produksjonen af aeg er ikke helt lige god som nogle andre hybrider. Jeg kan oplyse at Black Rock var "opfundet" over 50 aar siden i USA, og man har ALDRIG fundet E-coli eller Salmonella i deres aeg!
Men, myndighederne er tydeligt helt i "lommen" paa SUPERMARKEDERNE, det er nog DER den reelle bestemmelse tages.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #5 Dato: 29 December , 2010, 12:01 »
Jeg mener da, at i gamle dage, blev folk ikke syge af æg og alt det andet man bliver syg af i dag. Og da havde man ikke al den kontrol, og det gik alligevel.

Det er ikke fordi jeg er uenig med jer, men jeg mener man skal passe på med at sige at folk ikke blev syge af maden i gamle dage. Dødeligheden var langt højere i gamle dage i alle aldre og gennemsnitsalderen var langt lavere. Men issuet er vel til dels at man ikke med sikkerhed altid kunne sige hvad folk døde af, og jeg tror da ikke man til lagde maden skylden i særlig mange tilfælde, selvom det meget vel kan have været det der var årsagen.

Hvis vores (og deres) Helse-myndigheder var saa optatt af vores (og jers) sundhed, og hvad vi aeder, saa kunde de vel forbyde import af fjaerkre og fjaerkre-produgter, saa hadde de pludselig lit kontrol? Jeg har planer om at flytte til Danmark, og jeg vilde gierne ta med mig nogen af mine bedste avls-dyr (hoens), og efter endel "fodarbejde" fandt jeg ud at hvids jeg importerer UNDER 20 levende dyr, saa er det at betragte som "hobby-drift", og fandt et dokument der skal ifyldes , INTRACOMMUNITY TRADE IN POULTRY FOR LOTS UNDER 20.
Unskyld mig, men hvis konrollen er saa straeng for import af racedyr til hobbybrug, hvorfor er der ikke strengere regler for import af foede-varer?

Det er ikke tilladt at forbyde import og eksport af fødevarer indenfor EU, der skal være fri bevægelighed af varer og arbejdskraft. Hvis man skal sanktionere import fra andre lande bør man vel også have en god grund hertil. Man skal nok heller ikke forvente at disse lande (og formentlig følger flere trop), så handler med os, og dette lille land har i høj grad brug for samhandel med andre lande. Det ville da være en katastrofe hvis ikke vi kunne afsætte vores gode bacon!

Når noget sådant sker med import af salmonellaæg, så råber folk på kontrol! Når vi vil have lov til at handle vores egne æg og importere både rugeæg og fjerkræ, så vil vi gerne have mindre kontrol. Det er altså ikke så lige til at finde den rigtige balance, hvor hensynet til flest mulige bliver opfyldt. Men jeg kan da kun være fortaler for selv, at opdrætte sine dyr og dyrke sine grøntsager og hvis man ikke har mulighed for det, så tage kritisk stilling til hvor det man spiser kommer fra.
Med venlig hilsen Heidi

thorleif

• Gæst
« Svar #6 Dato: 29 December , 2010, 12:30 »
Heidi, Heidi, Heidi.
Det Danske BACON er et KVALITETSPRODUGT, underlagt en VELDIG streng kontrol, udlendingerne STOLER paa de Danske Landmen!
Disse aeg er tydeligt ikke GODE NOG, de skulde alrig ha vaert importeret! Alle ved hvor hoej risiko der er forbundet ved aeg og fjaerkre. Jeg mener bestemt at der slulde vaere importforbud, ja, jeg ved godt hvad de Europeiske love og regler siger om fri import, MEN der er ingen tvivel, hvis import betyder stor helse-risiko, saa SKAL den stoppes! 9 udaf 10 tilfaelle af mad-forgiftning kommer ifra fjaerkre-produgter. I wonder why?
Thorleif (Fellow of British Institute of Inn-keeping og Food Hygiene Supervisor Level 3 (with Merit).

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #7 Dato: 29 December , 2010, 12:52 »
Disse aeg er tydeligt ikke GODE NOG, de skulde alrig ha vaert importeret!

Det er vi enige i! Men man kan ikke kontrollere alt - det er og bliver stikprøver, kontroller er baseret på. Og heldigvis er der jo nogen der har sørget for at kontrollere disse æg, desværre skulle det jo så være sket inden de ramte butikkerne. Men bemærk lige at der i artiklen står at det ikke er hos supermarkederne æggene handles, men hos mindre lokale handlende. Og herhjemme er der også brodne kar indenfor fødevareproduktion, der smutter igennem kontrol systemet.

Men skriver du ikke både, at du synes der skal mere kontrol til i forhold til import og at du synes det er for meget kontrol, når du nu skal have dine dejlige høns med til Danmark? Problemet med levende fyr er vel også at smitten lettere videreføres til andre besætninger end når det er fødevarer?
Med venlig hilsen Heidi

Offline ...Helle...

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 December , 2010, 13:04 »
Ja man kan da kun blive glad for at man kan hente sine æg
lige ude i redekassen /o Satser på at få manden overtalt, til
en ko eller to. Hønsene og grisene har jeg fået lov til ;D
Røde amerikaner- Labrador - Katte - Kanin

GKV

• Gæst
« Svar #9 Dato: 29 December , 2010, 13:28 »
Det lyder fornuftigt Helle, bare klø på. Jeg tror ikke der døde mange i gamle dage af dårlig mad, mere af tuberkulose, børnelammelse, mæslinger o.s.v.

Citat herfra:http://www.sidensaxo.dk/Spanske-syge.65.0.html

I Danmark døde i 1918 og 1919 et sted mellem 12.000 og 14.000 mennesker af den spanske syge – dette i forhold til en samlet befolkning på ca. 2.750.000. Mine bedsteforældre mistede 6 børn til denne sygdom, halvdelen af børneflokken.

For mig er det meget ulogisk, at man råber op om det farlige ved at bruge æg og fjerkræ som private har opdrættet, når man samtidig gang på gang ser, at det halter så grusomt med de kontrollerede varer. At varerne er kontrollerede giver derfor en falsk tryghed. Det er jo nok blot at oplyse folk om at køkkenhygiejne og fornuftig omgan med madvarerne er vigtigt, det vidste enhver husmor før i tiden.

Man skal heller ikke glemme at selvom vi synes at alting nu om dage er åh, så rent så passer det nu ikke altid. Først i 1950erne kom sulfoen til DK, indtil da, bestod opvaskevandet af kogende vand tilsat soda, det var skrappe sager, men ikke mange baktusser overlevede den omgang! Vandet skulle være næsten kogende for at få fjernet fedtrester på tallerkenerne, selvom de var skyllet af først.

I dag med opvaskemaskiner, hvor vandet ikke må være end 70 grader varmt har jeg mine tvivl om virkningen selvom servicen bliver pæn.

Linned, viskestykker og håndklæder blev altså kogt og man havde jo sine faste vaskedage i kælderen med gruekedlen, husker endnu min mormor i røg og damp ;D ;D

Ikke at jeg ønsker det tilbage, men blot for at forklare, hvorfor jeg ikke tror på fødevarerne som årsag til dødelighed før i tiden.

VH Gunni.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 29 December , 2010, 13:37 »
Det kan da godt være at det var en slags madforgiftning folk døde af før hen, men det skyldtes jo karkluden, det er rigtigt at det ofte var salmonella og camphylibactor, men den sad i karkluden.
Der skete faktisk noget helt revolutionerende da køkkenrullen kom ind i køknerne, og man fandt ud af at karkluden skulle skiftes hver dag eller smides ud..
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 29 December , 2010, 14:01 »
Lige et spørgsmål som folk måske kan svare på.
Er salmonella ikke en jord bakterie der sidder på skallen af ægget?

Læser bare at der står "I et æg" - når det vel egentligt burde være på et æg?
Og at det derfor også kan håndteres relativt let ved god køkken hygiene, såsom at vaskehænder mellem hver råvare, holde forskellige råvare adskilt.
Være særligt opmærksom når man arbejder med rå eller ferske råvare osv.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #12 Dato: 29 December , 2010, 14:03 »
Der er salmonella der sidder i skallen men også en art som er i selve ægget.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #13 Dato: 29 December , 2010, 14:05 »
Næ, det er godt gjort at det er tilladt at holde høns og kyllinger i 1000vis samlet i store haller, med større risiko for smitte og til stor last for dyrene, mens det for mig, er strengt forbudt at sælge 10 æg om ugen, til min kollega :(. Der er noget der er helt galt.... Og nu også russiske salmonella æg. *SUK* :o
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #14 Dato: 29 December , 2010, 15:12 »
Ja helt enig Marianne  /o

Jeg har jo f.eks. æg nok her til at jeg kunne sætte et skilt op nede ved vejen, men al den kontrol de skal lave på kryds og tværs stopper mig. Jeg er da også ret sikker på at det ikke er gratis at fødevarekontrollen skal tjekke mine æg for salmonella? Så hvis man ikke ligefrem vil tabe meget på at sælge egne æg, så skal de være ret dyre ikk? Og så er fidusen ligesom væk.

Så meget kontrol er der heller ikke :) Du skal have en CHR nummer, og så skal du ellers bare sende æg ind 3 gange om året til salmonellatjek. Det koster de 75,- i pakkeporto + omkring 4-5 kroner pr æg (de skal have æg, tilsvarende hvor mange æglæggende høns du har). Det er faktisk utrolig nemt, idet de selv sender stregkoderne, som skal sendes ind med æggene, når det er ved at være tid :)

Det er næsten ulovligt at jeg giver 6 æg til min nabo.

Det ER faktisk ulovligt!  /f

Men hvis man registrerer sig som hobbyhønseholder, må man ganske lovligt give sine æg væk ::)