Det lyder fornuftigt Helle, bare klø på. Jeg tror ikke der døde mange i gamle dage af dårlig mad, mere af tuberkulose, børnelammelse, mæslinger o.s.v.
Citat herfra:http://www.sidensaxo.dk/Spanske-syge.65.0.html
I Danmark døde i 1918 og 1919 et sted mellem 12.000 og 14.000 mennesker af den spanske syge – dette i forhold til en samlet befolkning på ca. 2.750.000. Mine bedsteforældre mistede 6 børn til denne sygdom, halvdelen af børneflokken.
For mig er det meget ulogisk, at man råber op om det farlige ved at bruge æg og fjerkræ som private har opdrættet, når man samtidig gang på gang ser, at det halter så grusomt med de kontrollerede varer. At varerne er kontrollerede giver derfor en falsk tryghed. Det er jo nok blot at oplyse folk om at køkkenhygiejne og fornuftig omgan med madvarerne er vigtigt, det vidste enhver husmor før i tiden.
Man skal heller ikke glemme at selvom vi synes at alting nu om dage er åh, så rent så passer det nu ikke altid. Først i 1950erne kom sulfoen til DK, indtil da, bestod opvaskevandet af kogende vand tilsat soda, det var skrappe sager, men ikke mange baktusser overlevede den omgang! Vandet skulle være næsten kogende for at få fjernet fedtrester på tallerkenerne, selvom de var skyllet af først.
I dag med opvaskemaskiner, hvor vandet ikke må være end 70 grader varmt har jeg mine tvivl om virkningen selvom servicen bliver pæn.
Linned, viskestykker og håndklæder blev altså kogt og man havde jo sine faste vaskedage i kælderen med gruekedlen, husker endnu min mormor i røg og damp

Ikke at jeg ønsker det tilbage, men blot for at forklare, hvorfor jeg ikke tror på fødevarerne som årsag til dødelighed før i tiden.
VH Gunni.