Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Et kvalificeret bud på vejret...  (Læst 2620 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Et kvalificeret bud på vejret...
« Svar #15 Dato: 27 December , 2010, 20:47 »
Kenneth, det vidste jeg så ikke, men det er jo egentlig logisk nok ;)

Jeg er altid meget interesseret i alt hvad der handler om vejret og om alle mulige forskellige ting vejret kan være skyld i og være årsag til, så ja jeg er meget interesseret i meteorologi, men ikke kun det også meget omkring geografi og over i den boldgade ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 27 December , 2010, 21:16 »
Jeg hælder mest til at lytte til eksperterne når vejrfænomener eller typer skal beskrives eller forklares.

http://www.dr.dk/Nyheder/Vejret/2010/12/27/092321.htm
Mvh
Erik Andersen

Offline Charlotte J.

• Passiv bruger
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
« Svar #17 Dato: 27 December , 2010, 21:26 »
Jeg kan læse mig frem til, at de fleste bare vil have plusgrader, og er generelt godt trætte af al den sne.
Jeg elsker den danske vinter vi har haft  i år. Det er så super smukt at se ud over markerne, og den røde morgen og aftensol. Det er jo ren eventyrland. Nuvel, jeg kan godt forstå at Bornholmerne er ved at være trætte at snemængderne, men vi har det da godt. Mine dyr trives også fantastisk i vejret, selvom hønsene skal lokkes lidt ud af hønsegården.
Min datter elsker sneen og kælken og resten af familen elsker pejsen, stearinlys og hygge med spil og andet  /o Jeg nyder livet og landskabet i fulde drag  *p
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #18 Dato: 27 December , 2010, 21:49 »
Jow, jow, det forståes. Men nu har du jo heller ikke fået så store mængder sne, på og omkring matriklen, som andre har.

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/snedybder.htm

Det har jeg nu heller ikke men er svært sårbar overfor snefygning da jeg har en 300 m lang allé fra gården til landevejen. Jeg har måttet kalde på hjælp fra den nærmeste landmand, for at få ham til at køre gennem alléen med en af hans STORE traktorer med en sneplov foran. Der er nu ved at være pænt høje kanter på min allè, så får vi en god lille snestorm mere, inden noget af den nuværende sne forsvinder, tror jeg det bliver svært at genåbne vejen.
Mvh
Erik Andersen

Offline KEW

• Bruger
« Svar #19 Dato: 27 December , 2010, 22:03 »
Mikkel hvis du vil lære lidt om hvordan vejret hænger sammen så kig på biblioteket efter Finn brinch meterologi han har en god logisk forklaring hvordan vejrforhold hænger sammen.
Det er bla. Ham der har dannet basis for dansk meterologi og det er ham vi oftest bruger i meterologitimerne ved flyskolerne.
Bogen findes på engelsk og dansk
« Senest Redigeret: 27 December , 2010, 23:33 Fra KEW »
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 27 December , 2010, 22:22 »
Kenneth, det vil jeg da kigge efter næste gang jeg kommer på biblioteket. Det er altid spændende sådan noget, elsker at følge vejret over alt på kloden, for det er meget fascinerende at se på, men samtidig skræmmende at man ikke kan gøre særlig meget ved det ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #21 Dato: 27 December , 2010, 22:25 »
Kenneth
Var det at forstå som en pæn måde at sige på, at hvad der måtte være gjort af landvindinger/observationer inden for meterologi (videnskab) siden midten af dette årti, det bør man ikke regne for gældende.

Jeg synes da det var nogle ganske interessante observationer. Godt nok kan det ikke bruges til at forudsige vejret, men blot til at forklare hvorfor vejret har opført sig som det har.

Hvis det virkelig hænger sådan sammen som beskrevet i artiklen om NAO, og man ikke kan forudsige hvordan det omtalte indeks vil udvikle sig, så betyder det reelt at man heller ikke kan forudsige om det bliver en streng eller en mild vinter.

Og ja jeg har fulgt med i 'konkurrencen' mellem forskellige kilder til forudsigelse af denne vinter.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #22 Dato: 27 December , 2010, 22:50 »
Jeg har lige bedt Finn om at dele denne tråd, så vejrfolket kan nørde om vejret, mens vi andre kan tae æbletræer og hønsebolig
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #23 Dato: 27 December , 2010, 22:56 »
Skal jeg så til at vælge? Jeg har et ben i hver lejr.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #24 Dato: 27 December , 2010, 23:00 »
for min skyld må tråden da fortsætte som den er, men jeg er ked af at spamme den glimrende tråd om vejret.

Inas planer fortsætter her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=14406.msg127791;topicseen#new

Finn/admin
« Senest Redigeret: 28 December , 2010, 08:47 Fra Finn Jensen »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline KEW

• Bruger
« Svar #25 Dato: 28 December , 2010, 00:00 »
Pilegaarden. Huh??
Jeg ved ik helt hva du spørger til eller hentyder...
Men det der er skrevet i artiklen er intet nyt men en ny måde at forklare/skrive nogle ting på. Et nyt forum som laver nye/andre statestikker ud fra gamle vejrobservertioner som går tilbage til 1900.
Vejret er en levende masse som skal betragtes som vand da den opføre sig sådan.
Den er afhængig af flere ting så som solens aktivitet, jordens inclination som man først de senere år har opdaget faktisk ændre sig. Jordens ændrede poler det hele spiller ind.
Derfor regner man også med at en korttidsprognose på 2timer kan svinge +/-30% hvad vil det ikke ændre på en uge som i jo kigger på i nyheder eller tvavisen? Derfor kan man på tv2 se sol og ingen skyer og på dr1 se regn.. groft sagt
Vejret er en tolkning af data. Faktisk er der rygter om i flybranchen at dmi er ved at være for dårlig til disse tolkninger derfor kigger man tit på en udenlandsk vejrside inden man letter fra danmark
Hilsen Kenneth

Offline PrintzDK

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 28 December , 2010, 00:31 »
jeg bruger den norske www.yr.no den er ret præcis /o
KH. Klaus

0.2 sorte dværgwyandotter
0.2 gule dværg orp'er
0.2 Marsvin
1.1 Dansk Svensk Gårdhund
1.2 Dejlige unger
0.1 Skøn kone

Offline KEW

• Bruger
« Svar #27 Dato: 28 December , 2010, 12:04 »
Jeg logger mig normalt på opmet(dmi) men checker med ippc.no
Jeg læser normalt kun metar/taf som er 2timers observationer og fremtidsudsigter(døgn)
Bryder mig ikke om oprettet på yr.no men det er smag og behag.
Jeg lærte først om den i marts da jeg var på island og havde en længere snak med vores meterolog om hvor hun fik sine oplysninger fra, hun er selv norsk og brugte yr.no så helt skidt tror jeg ikke den er ;D
Hilsen Kenneth

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 28 December , 2010, 13:07 »
Yr.no er umiddelbart den eneste der kan bruges her helt ude vest på. Det kan hverken tv2 Dr1 ell DMI prale af at kunne konkurrere med, fx meget aktuelt har nattefrosten de sidste 4-5 dage heddet ca -7 gr ved de 3 og ved yr.no hedder det -15 gr. Vi ramte -17 gr i gennemsnittet, er godt klar over der kan ske store udsving, meeeeen -10 gr er meget når man står og skal beslutte om der skal køre varmekanoner i stalden en helt nat.

Vi har da heldigvis ikke alt den sne bornholm har, men nøj hvor frosten er frygtelig, dag temp på -13 gr i 3 uger ell mere (er stoppet med at tælle). Så her er der en hel del der glæder sig til at der måske kommer tø fra nytår og et par dage frem.  /o Be om!
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #29 Dato: 28 December , 2010, 22:49 »
Kenneth.

Det var lidt den udmelding du selv kom med her:

Vi skal desværre nok forvente en vinter magen til sidste år.
Hvis der er koldt i rusland og omegn får vi oftest en kold vinter da vores vinter Hænger meget sammen men luftmassen derfra. Jeg er selv lige kommet hjem efter en måned i spanien hvor vi fik sne 2 gange hvilket man fant uhørt så luftmassen over europa er også kold og det er her vi normalt får det lunere vejr fra.
Herhjemme kommer vinden oftest øst-vest retning
Så her forbliver koldt
Sorry men det er min profeti :-\

Hvis NAO (indekset) bestemmer hvor skillelinien mellem den ene og den anden type vejr går gennem Europa, er det jo lidt ligegyldigt om de har +10 eller -25 grader i Rusland og omegn.

Medmindre, selvfølgelig, at trykkene ved Azorerne og Island styres af vejret i Rusland og omegn. Og det skal jeg ikke gøre mig klog på.

Vejret er en levende masse som skal betragtes som vand da den opføre sig sådan.
Den er afhængig af flere ting så som solens aktivitet, jordens inclination som man først de senere år har opdaget faktisk ændre sig. Jordens ændrede poler det hele spiller ind.

Og så lagde jeg mærke til ovenstående bemærkning, hvilket umiddelbart får mig til at tro at du heller ikke helt tror på alt det politiske snak om menneskeskabt global opvarmning, som vi via investering i milliardklassen kan ændre på.

Dermed bestemt ikke sagt at det ikke er i alles interesse at forsøge at dæmpe forurening generelt.
Mvh
Erik Andersen