Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fryser Easy-strø?  (Læst 13315 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

• Gæst
Fryser Easy-strø?
« Dato: 26 December , 2010, 11:41 »
Jeg døjer en del med strøelse i hønsehusene. Pt. bruger jeg spåner, men jeg synes det tager lang tid om at kompostere. Nu har jeg så prøvet noget der er en blanding af spagnum og spåner. Det skulle blive hurtigt omsat, men det er frosset, så det føles som en stor betonklump. Derfor vil jeg høre om nogle har erfaringer med Easy-strø. Det skulle jo være en blanding af fintsnittet halm og (spåner?). Hvordan er det at bruge? Er det nemt ved at kompostere og kan det holde sig uden at fryse? Kom endelig med jeres ris og ros, da jeg synes det er "træls" at jeg ikke kan få det frosne l... af gulve og siddepinde. Bliver nødt til kun at fjerne det løse, og strø friske spåner over resten ???

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fryser Easy-strø?
« Svar #1 Dato: 26 December , 2010, 11:51 »
Jeg har EasyStrø i drivhuset til mine vagtler og i det rum i hønsehuset, hvor jeg har mine små moderne engelske dværgkamphøns.
EasyStrø fryser ikke, for det er jo tørt, det komposterer rigtig godt og meget hurtigere end spåner. Jeg er faktisk gået over til EasyStrø i redekasserne i stedet for spåner af samme grund.
Jeg kan varmt anbefale det.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #2 Dato: 27 December , 2010, 00:09 »
Easy-Strø er ren snittet varmebehandlet hvede halm
det kan godt anbefales
jeg har brugt spånder men er gået over til Easy-Strø nu er det meget nemmer at holde gulvet tørt og det flyver heller ikke rundt som spånerne gør når jeg gør rent ved dem og kommer nyt strøelse ind til dem så spreder  jeg lidt foderkalk hen over  og det elsker de at støvbade i det er et hit nu hvor det er træls vejr uden for  /o

opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

frida

• Gæst
« Svar #3 Dato: 27 December , 2010, 13:18 »
Nu har jeg lige købt en pakke easy-strø, og strøet det på gulvene og i redekasser. Det virker som om det bare er det produkt jeg har ledt efter ;D
Glæder mig til at se om det lever op til mine forventninger :)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #4 Dato: 06 April , 2011, 07:49 »
Jeg har jo ikke det største hønsehus og opbevaringsplads har jeg ikke meget af, men nu har jeg jo også fået vagtler så nu har jeg jo "lige pludselig" et drivhus hvor jeg skal have vagtlerne, som jeg også skal have dækket bunden i.
I hønsehuset har jeg indtil nu bare haft spåner da det var det jeg lige havde ved hånden, og som bare stod og fyldte op, og meningen var at jeg ville have sand. Men tænker nu på Easy-strø da jeg som sagt skal have dækket ca. 15 kvm gulv ialt.

Hvor meget dækker sådan en pose easystrø?
Vil det ikke trække fugt hvis jeg ligger det på den bare jord i drivhuset, eller skal jeg evt. lægge fliser først?
Kan klatter rives sammen uden problemer lige som på sand? - eller klumper det sammen lige som spåner?
- og til sidst, hvad er prisen i forhold til spåner?
« Senest Redigeret: 06 April , 2011, 07:52 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 06 April , 2011, 07:54 »
EasyStrø er meget drøjt, for det er pakket helt tæt ligesom spåner. EasyStrø er knastørt, så det fryser ikke. Jeg har brugt det i mit drivhus, og været utrolig glad for det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

• Bruger
« Svar #6 Dato: 06 April , 2011, 07:58 »
Vil det ikke trække fugt hvis jeg ligger det på den bare jord i drivhuset, eller skal jeg evt. lægge fliser først?
Kan klatter rives sammen uden problemer lige som på sand? - eller klumper det sammen lige som spåner?
- og til sidst, hvad er prisen i forhold til spåner?
Mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 06 April , 2011, 08:03 »
Jeg har et lag på ca. 5 cm. i drivhuset, det ligger direkte på jorden, og det er helt tørt. Jeg kan ikke huske prisen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

• Bruger
« Svar #8 Dato: 06 April , 2011, 08:12 »
Ok, så vil jeg bruge fliserne til rottesikring i stedet for /o
Mand og 3 børn

Offline Bodil Tover Karlsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 April , 2011, 08:13 »
Der er ca en flad femmer til forskel på spåner og easy strø, altså spåner det billigeste, men easy strø det bedste ;D
0.5. GUL orpington
1.2 RIR Rhode Island Red
1.2 Gråtavlet landhøns

• Bruger
« Svar #10 Dato: 06 April , 2011, 08:14 »
Lyder godt! Hvor køber jeg så sådan noget henne udover på nettet? Kan det fåes i land og fritid?
Mand og 3 børn

Offline Bodil Tover Karlsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 April , 2011, 08:15 »
Ja, hos land og fritid og andre grovvare handel  /o
0.5. GUL orpington
1.2 RIR Rhode Island Red
1.2 Gråtavlet landhøns

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #12 Dato: 06 April , 2011, 10:11 »
Er lige med på en kigger her, da jeg selv gerne ville prøve easy strø. Nogen der evt ved hvor man kan købe det i omegnen af Køge? De har det ikke på Køge Korn og når jeg leder på nettet, så ser det ud somom man kun kan købe det hvis man køber mindst 1 palle af gangen - lidt voldsomt når man har en ganske lille hønsehold  :-\
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

• Bruger
« Svar #13 Dato: 06 April , 2011, 10:25 »
Og Stalosan bruges bare på samme måde sammen med Easy-strø eller.... ???
Mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 06 April , 2011, 12:28 »
Stalosan er pulveragtigt, og bruges i bunden af hønsehuse og redekasser under det "rigtige" bund og redemateriale, Stalosan virker udtørrende og derfor dræbende på utøj.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk