Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp! Nogen der er vågne?  (Læst 7468 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Hjælp! Nogen der er vågne?
« Dato: 26 December , 2010, 00:11 »
Jeg fandt en af mine yndige brahma kyllinger i morges, liggende afkæftet i hønsehuset. Kroen var helt tom og føltes stiv. Jag puttede den i en kasse i kælderen da vi skulle til julefrokost. Vi kom hjem for en time siden, jeg troede den var død men der var stadig lidt liv i den.

Jeg lavede noget havregrød med salt, hvidløg og honning og fik den til at drikke lidt af væsken. Så opdagede jeg at den var våd af diare og tørrede den med en hårtørrer.
Jeg er lige gået fra den, den er tynd som et siv og har ingen fjer på bugen men hun stod op og prikkede i noget korn. Hun virkede som om hun nød at blive tørret med hårtørren. Er det fair at lade hende leve til i morgen?
Jeg er så glad for hende og håber selvfølgelig at hun kommer sig. Men hun er meget svag.

Nej jeg har bestemt mig til at give hende chancen til i morgen. Hun har en silkehøne ven med lidt forkølelse til selskab. Det værste der kan ske er vel at hun ikke er levende i morgen og er sovet stille ind i kælderen der er lun og tør? Stakkels lille basse, hun er nærmest en dværg men yndig. Overlever hun dette, hvilket jeg dog tvivler på, så kan hun bo i kælderen vinteren over.

X fingre for et julemirakel :'(
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Hjælp! Nogen der er vågne?
« Svar #1 Dato: 26 December , 2010, 00:23 »
Kan nok ikke hjælpe så meget, men jeg kan  *k  Jeg ville også give den natten over nogen gange kan varme gøre underværker.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 December , 2010, 00:57 »
Hmm, hun har fyldt maven kroen er fuld nu. Hun virker mere frisk nu og står op mens hun får tørret måsen med hårtørren. Jeg kan se hun har kastet noget af kornet op igen men hendes kro er som sagt fyldt til randen. Hun har haft diare igen jeg kan se hele korn deri men det er ikke helt noget mos. Det er svært ikke at få håbet op men hun virker en lille smule mere frisk. Hun er ret træt og vil gerne putte hovedet under vingen og sove. Lille skind :'(

Offline PrintzDK

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 December , 2010, 01:08 »
Jeg tænker på dig og  *k *k *k for den lille høne, opdater os i morgen *t
KH. Klaus

0.2 sorte dværgwyandotter
0.2 gule dværg orp'er
0.2 Marsvin
1.1 Dansk Svensk Gårdhund
1.2 Dejlige unger
0.1 Skøn kone

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 26 December , 2010, 07:42 »
Varme, vand og mad i den rækkefølge, så kan du vist ikke gøre andet end at håbe på det bedste. *t
Jeg håber, din kylling har det bedre her til morgen. *k
Du skal selvfølgelig være varsom, når du skal have den tilbage i hønsehuset, for det kræver unægtelig noget akklimatisering at gå fra en lun kælder til et frysende koldt hønsehus. Den skulle jo helst ikke redde sig en forkølelse oven i.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 26 December , 2010, 08:14 »
Som Marianne skriver, så er varme og vand det aller vigtigste lige nu...den fine fine havregrød med honning er nok god føde i hendes tilstand. Har du A-38, så er det jo vidundermiddel mod diarre, hvis den skyldes bakterier.
Jeg synes da, at det er positivt, at hun livede op, da hun fik mad, og der er ikke noget at sige til, at der kommer hele korn ud, når fordøjelsen er i uorden.

Jeg  *k *k så meget for hende og dig *t
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bennetzen

• Passiv bruger
  • //Blessed are the cheesemakers
« Svar #6 Dato: 26 December , 2010, 09:11 »
Held og lykke med hende.
Jeg håber virkelig hun klarer den.

Når nu hun har opkast og diare, så er det jo naturligt at sørge for, at hun får frisk mad og vand, men hvad med en håndfuld frisk grus, hun kan tage af som det passer hende?
Kommer det grus og sten hun har i kroen ikke med op ved opkast?

Jesper
350 l selskabsakvarie m. guppier, sværddragere, maller, neonfisk samt 1 stk. Ildhale Labeo, 1 hustru, 0.1 Yorkshire terrier, 0.1 Schæfer og 2,1 børn

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 December , 2010, 10:58 »
Hold da op, hun stod op da jeg kom ned her til morgen :) i skulle altså have set hende i går, liggende og med ben ud til alle sider :'( jeg var så tæt på at mande mit op og finde øksen frem.

Hun er meget tørstig. Der er ikke kommet sten med op, kun hele korn som om at hun har fået for meget. Flere gode ideer? Hun er ikke ovre det det ved jeg, men bare det at hun er i live er et lille mirakel

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 26 December , 2010, 11:04 »
Nej hvor dejligt /o

Hun taber jo meget væske ved diarreen,så rigtig godt, at hun er så tørstig og drikker.
Det er jo ikke sikkert, at hun har været alvorlig syg, men med kulden som et stort minus, er det svært at komme ovenpå igen. Godt at hun nu befinder sig lunt, og når det går bedre med hende nu,så synes jeg bare, at du skal fortsætte forkælelsen. ;)..giv evt. nogle dåsemajs, skåret agurk og salat også..det plejer de at være vild med.

Pøj, pøj med hende
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #9 Dato: 26 December , 2010, 16:30 »
Hej Johanne

Mit standard råd til diarre, er franskbrød, eller toastbrød, gerne lidt tørt. Det tjener ikke andet formål, end at holde lidt på vædsken, og dermed dæmpe diarre'en.

Vær til gengæld forsigtig med hvidløg og salt... Da begge dele, i blot lidt for store doser, er direkte giftige.

Havresuppen er fin fin.... Er den afkræftet, så kan du evt kværne eller valse lidt korn til den... Den vil sikkert foretrække hvede, men den ville sikkert have mest gavn af byg, som er noget sværere at fordøje. Hvilket måske også kan lægge en dæmper på diarre'en.

Og nej da, så længe der er liv, er der håb.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 26 December , 2010, 19:57 »
Hvordan går det med hende, Johanne  ???
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 December , 2010, 22:35 »
Vi var desværre nødt til at tage til julefrokost og da vi kom hjem var hun død :'(
Det er sgu hårdt, det kære lille skind.

Lige nu irriterer det mig med alle de juletraditioner der tvinger en væk fra syge dyr osv. men sådan er det jo og jeg kunne måske ikke have gjort noget.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 26 December , 2010, 23:27 »
Lidt sent med dette indspark, men jeg ser først indlægget nu. Men kan måske bruges fremover.

Så vidt jeg læser kom der hele korn ud i begge ender. Det siger mig umiddelbart at hun har manglet sten i kråsen til at kværne kornene med. Det kan være lidt af et problem her i vintermånederne, hvor hønsene ikke kommer ud og skraber i hønsegården, og derfor ikke får samlet sten til kråsen.

Jeg tror vi bliver nødt til at sætte en lille skål med akvariegrus i 1-2 mm kornstørrelse til vore høns i hønsehuset, så de fortsat har en naturlig tilgang til småsten til kråsen.

Mvh
Erik Andersen

Offline Berit H.

• Passiv bruger
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
« Svar #13 Dato: 26 December , 2010, 23:55 »
Åh Johanne hvor er jeg da bare ked af at høre det.... stakkels lille Brahma

mange tanker til dig'fra Hvide Hans & Røde Hans + co
« Senest Redigeret: 27 December , 2010, 01:20 Fra Berit H. »
Venlige hilsener fra
 Berit