Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Snøft...må af med mine høns... :(  (Læst 1507 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Snøft...må af med mine høns... :(
« Dato: 22 December , 2010, 09:00 »
Ja, heldigvis ikke dem alle, men jeg må bare indrømme at jeg har gabt over mere end jeg lige kan stå inde for...  :'(

Pt. har jeg 4 hønsegårde... 1 med hybrid, maran og araucana, 1 med røde silkehøns, 1 med paduaner og 1 med hvide & spættede silkehøns.

Og det går bare ikke i det her vejr. Jo, altså lige nu hvor jeg har ferie fra 14/12-2/1 er det gået fint, men jeg bruger bare rigtig meget tid på at skifte frossent vand, fodre, strø osv. hos høns og geder, og her til januar starter jeg op med et nyt dagplejebarn på 10 mdr, som jo ikke vil elske at hjælpe til med at vande og fodre som de øvrige (gående) børn jo ellers elsker at hjælpe til med... Og jeg har bare måtte indse at det er for meget  :-[

Så jeg har måtte prioritere, og selv om jeg synes det er ret trist (og ville ønske det var sommer året rundt ::)), så må jeg sætte de røde dværgsilker og paduanerne til salg  :'( Havde ellers glædet mig SINDSYGT meget til at avle med dem her til foråret :( Trist...men det er det bedste, og det bliver meget nemmere at fodre, vande og ikke mindst give alle den opmærksomhed de skal have.
« Senest Redigeret: 22 December , 2010, 20:01 Fra Christina »

smilla25

• Gæst
Sv: Snøft...må af med mine høns... :(
« Svar #1 Dato: 22 December , 2010, 09:02 »
 :( øv, det var da trist... Men forstår dig godt... Håber du finder gode hjem til dem :)

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 December , 2010, 17:03 »
Ja begrænsningens kunst er svær - specielt efter LU er det godt konen min haler i den anden retning , for som du jo selv er inde på : de skal jo passes !
Uanset hvor smart det hele er indrettet , ja så tager tingene bare tid og denne vinter gør det ikke nemmere !
Selvfølgelig er det trist du må afhænde nogle af dine høns , men yderst rosværdigt du indser det i tide  /o

Jeg syntes dette år har haft en række frygtelige eksempler på menneskers manglende evner til at stoppe mens legen er god , hvilket har resulteret i dyr der ikke står til at redes og må slåes ned. Senest et 2 cifret antal heste  :(

Så flot selvindsigt - super !

kh   hanegalgak

ps.  jeg ved godt mange af de personer der har haft de dyr det har været nødvendigt at slå ned , har haft det dårligt med psyken , men en rettidig begrænsning havde måske lettet på et bekymret sind .....................

Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline fru Andersen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 22 December , 2010, 18:09 »
@ Christina, lige et spørgsmål af nysgerrighed: hvorfor fejrer I ikke jul?
Med venlig hilsen
Lene

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 22 December , 2010, 20:35 »
Om foråret og sommeren når hønsefeberen er på sit højeste skal man minde sig selv om hvordan det er at have høns om vinteren! I disse tissekolde, snefyldte dage synes jeg, jeg har rigeligt med høns ;)

Så jeg kan godt forstå det bliver lidt meget for dig, Christina! :P
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #5 Dato: 22 December , 2010, 20:47 »
:( øv, det var da trist... Men forstår dig godt... Håber du finder gode hjem til dem :)

Tak *l

Ja begrænsningens kunst er svær - specielt efter LU er det godt konen min haler i den anden retning , for som du jo selv er inde på : de skal jo passes !
Uanset hvor smart det hele er indrettet , ja så tager tingene bare tid og denne vinter gør det ikke nemmere !
Selvfølgelig er det trist du må afhænde nogle af dine høns , men yderst rosværdigt du indser det i tide  /o

Jeg syntes dette år har haft en række frygtelige eksempler på menneskers manglende evner til at stoppe mens legen er god , hvilket har resulteret i dyr der ikke står til at redes og må slåes ned. Senest et 2 cifret antal heste  :(

Så flot selvindsigt - super !

kh   hanegalgak

ps.  jeg ved godt mange af de personer der har haft de dyr det har været nødvendigt at slå ned , har haft det dårligt med psyken , men en rettidig begrænsning havde måske lettet på et bekymret sind .....................

Tak...synes egentlig det lige var det jeg havde brug for at høre! *l

@ Christina, lige et spørgsmål af nysgerrighed: hvorfor fejrer I ikke jul?

Hvor ved du det fra? ;D

Jamen, denne december bliver faktisk 3. gang, hvor vi ikke fejrer jul :) Jeg er lidt påpasselig med at skrive hvor meget jeg nyder at slippe for stresset omkring det, økonomien og materialismen, da jeg godt ved at det betyder meget for mange at fejre jul... :)

Men herhjemme forsøger vi så godt vi kan, at følge den undervisning der blev udlagt af Biblens messias...ikke alle oversættelser tages for gode varer ;) Vi undersøgte så nærmere hvad julen egentlig bunder i, og fandt ud af at det ikke havde noget med Bibelen at gøre (prøv evt. at google julens oprindelse :)).

Vi havde det begge samtidig rigtig skidt med at vores børn skulle sidde og blive overdynget med gaver, som de alligevel slet slet ikke kunne overskue, og vil gerne give dem nogle (for os) stærkere værdier. Samtidig lærer vi dem, at de har det bedre end mange andre børn rundt om i verden, og at vi bl.a. derfor ikke skal ødsle.

Dog synes vi også der skal ske noget spændende for dem her i ferien, så hvert år arrangerer vi en skattejagt i skoven, hvor de så ender med at finde skatten, som gerne er noget de brændende har ønsket sig :) Vores store pige oplevede jul, da hun var 1 år gammel, og husker det naturligvis ikke, så ingen af dem har erindringen om jul, og de glæder sig begge sååå meget til den årlige skattejagt i skoven :)

@Tanja: Tak! ;D

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 December , 2010, 22:02 »
En smuk måde at sætte sin næste i fokus på  /o

Jeg og ungerne har også haft nogle kulturelle omvæltninger gennem deres opvækst ..... men jul har vi altid fejret. Kun pga hyggen og så rider vi ikk med på bølgen med stoooore gaver og andet præstationsræs.

der er mange måder at nyde den mørke tid på

Og ja juleaften og nisser har ikk en dyt med biblen at gøre .... det er blot gamle hedenske overleveringer præget af den kristne kultur ...dejligt at finde lige præcis de traditioner der passer bedst til en selv  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 22 December , 2010, 22:39 »
Julen er dæleme osse blevet pæset frem de sidste mange år, alting skal være større og bedre, folk sætter sig i gæld med dyre hurtiglån, bare for at få råd og nogle folk skal sågar have pengehjælp til at holde jul, for ellers har de ikke råd. ???

Julen siger mig heller ikke så meget mere, for når al Georg Jensen jule "tingel tangel" dukker op i maj, julesortimentet i september og pynten 1. november, tjaa så er det for meget.

Jeg har ikke givet eller fået gaver i mange år snart og det er faktisk ganske dejligt at undgå dette juleræs med at finde på gaver, som alligevel sikkert skal byttes.

Nå nu blev Christinas tråd spammet af jul....

@ Christina
Du må indrykke en annonce i sælges  ;) og hvis du ikke får solgt så bliver det (forhåbentligt) forår igen. Det er hårdt og bøvlet nu med frossent vand, sne osv. men alt kan klares hvis man virkelig vil dyrene.
Og hvis ikke, så må de sælges...
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #8 Dato: 22 December , 2010, 22:52 »
Jeg skulle gerne overtage de små røde, men måske Tine er tættere på?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Susanne

• Gæst
« Svar #9 Dato: 22 December , 2010, 22:55 »
Kan sagtens forstå det der med at begrænse sig..........

Pludselig har man flere individer på matriklen, end man først havde forestillet sig.

Og så må man ændre på det. Fuld respekt for det  /o

(og sikke da en dejlig måde, I lærer jeres børn at blive ikke-alt-for-materialistiske på )

Mange gode hilsner  :D

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 22 December , 2010, 23:00 »
Det er vist det man kalder rettidig omhu  /o  og jeg kan netop selv mærke hvor stor en lettelse det er at jeg lige i går fik slagtet 5 gæs og fire ænder, hold da op, det var en svir at fodre i dag.

Og der skulle kun hældes vand i Mibbes gryde, og fyldes to vandaútomater, og så fordeles lidt foder, nemt

jeg har altid kun 13 høns og en hane i en flok om vinteren, og så de haner der skal spises.
Det er det jeg gider passe, og så naturligvis Mibbe og Korsør
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline fru Andersen

• Bruger
« Svar #11 Dato: 23 December , 2010, 08:18 »
@Christina: Jeg læste det i en tråd fra sidste år der hed "Vedels gåsefyld"
Tak for dit svar i går, det er meget fornuftigt og velovervejet må jeg sige. Det er værd at tage ved lære af.
I ønskes hermed en god skattejagt  /o
Med venlig hilsen
Lene

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 23 December , 2010, 12:42 »
Hatten af for dig søde Christina... jeg er så enig som man kan være, men har ikke børn og er derfor bare stået af for lææænge siden.
Vores juleaftener blev ødelagt af at man skulle pakke alle gaver op så hurtigt som muligt og få det overstået. Man anede ikke hvad man havde fået af hvem og hvorfor...og om de gaver man selv gav blev pakket op...det er ikke meningen med at give i mine øjne. Jeg er da ligeså nysgerrig på hvad andre får og af hvem som de gaver jeg selv skal pakke op.

Og min kristne overbevisning er så svag at jeg kan være ræd for spontan selvantændelse ved indtrædelse på viet jord  :D så jeg holder mig til at hylde vintersolhvervet d. 21 med god mad og bål i haven  ::)

Og held og lykke med pipperne  ;)
Alle mine høns går i samme hus, så de skal bare ha en lunken automat serveret hver dag  ;) men så er der heste, kaniner, marsvin og ænder... ja, det er træls i længden med al det slæben vand og skifte skåle  /d

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #13 Dato: 23 December , 2010, 13:11 »
 *b
Christina dit dejlige menneske   *l Det er en fantastisk beslutning du og Lau har taget  /o
Rigtig glædelig hvidkålsbiks - og god skattejagt  ;D
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline mutti

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 23 December , 2010, 13:23 »
Ja giver dig godt nok ret i at det er s.... besværligt at have dyr i disse hårde vintertider.
Bruger også en masse extra tid på at passe dem lige nu.
Jeg har så heldigvis tiden til det.
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2