Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forkølelse - Nu igen..  (Læst 68651 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #45 Dato: 29 December , 2010, 18:06 »
Tror så afgjort det er dine kasser! Mine er meget åbne og kulden kan komme ind alle steder fra, for der er ikke noget bagparti i dem ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #46 Dato: 29 December , 2010, 22:43 »
Jeg har kun en dag fundet to æg der var frostsprængte og vi har også haft meget lave temperaturer. Min redekasser er åbne plastkasser med halm i.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #47 Dato: 30 December , 2010, 13:10 »
 :'(  :'(  :'(  :'(

Det er lidt som om at det er gået i stå? De er blevet ret så friske, altså i den forstand at de ikke længere hænger med næbbet, så de ser fine nok ud, men de gurgler stadig i halsen (kun nogle stykker) men der er stadig nogle som også nyser, faktisk nok cirka 10 stykker :'(

Behandlingen slutter imorgen, men skal jeg så bare lade det være? Jeg kan vel ikke gøre meget andet? :-\
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #48 Dato: 30 December , 2010, 13:40 »
Det samme gjorde de her Mikkel, men bare der er bedring så går det jo den rigtige vej. Bare dødsfaldene er stoppet og at de ikke hænger mere.
Jeg stoppede...
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #49 Dato: 30 December , 2010, 13:50 »
Årh det var godt at høre! Var allerede i gang med at grave hul nummer to i skoven! Der reddede du lige min dag!  /o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #50 Dato: 30 December , 2010, 19:08 »
Mine har også gået og "spruttet" lidt hele vinteren nu, men decideret syge er de ikke - du kan tro jeg har holdt øje med dem og puffet til dem med det samme jeg har opdaget en der sad og pustede sig op for sig selv. Det er først når de ikke flytter sig at jeg bliver bekymret...

Men hvis jeg skulle bo i så lang tid i -10-15 graders frost indespærret i et dumt hønsehus, så tror jeg også at jeg ville lyde lidt underlig i min vejrtrækning.

Nej lige nu er mit største problem min forfængelighed - jeg KAN altså ikke li' alt det hønsemøg, der er frosset fast på møgbrættet. Det er simpelthen ikke til at få gjort ordentlig rent derovre og det skal jo helst ske hver dag...  ::)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #51 Dato: 30 December , 2010, 19:41 »
Det er du ikke den eneste der har problemer med ;) Jeg har lige smidt tredje lag halm ovenpå det gamle underlag, det er simpelthen frosset sammen, så de går i fint halm igen nu, men nedenunder det ligger der så 30 cm med spåner, halm og møg, så bare lige tø nok til at det hele bliver så jeg kan gøre rent ville ikke være dårligt! :D

Så vil jeg ikke gå og være bekymret mere ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #52 Dato: 30 December , 2010, 20:05 »
Det gælder om at have nok tørt sand på brættet og i bunden, så det ikke fryser fast. jeg blev nu også taget på sengen i forhold til vinterforberedelser i år, der har jo ligget sne siden d. 19. november her. Jeg har drysset EasyStrø på møgbrættet i det hønsehus, jeg tog i brug i dag.
Fastfrosne klatter fjerner jeg med en spatel.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #53 Dato: 30 December , 2010, 20:07 »
@Marianne - det er rigtigt, men jeg havde ikke lige noget ekstra sand, og frosten kom så pludseligt...

@Mikkel - Det komiske (?) er jo så når min svigerfar kommer på besøg og fortæller om "da de havde høns" og kun mugede ud én gang om året...  :o
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #54 Dato: 30 December , 2010, 20:11 »
Det er lidt sjovt Marianne, for jeg har normalt altid sand i hønsehuset, ihvertfald i bunden, men så var jeg løbet tør for tørt sand, så jeg smed spåner og tog lykkeligt og uvidende på weekendtur. Da jeg kom hjem var frosten der, og det hele har siddet fast sidden, træls! ;)

Morten, det samme siger min bedstefar tit til mig ;) Men jeg har nu heller ikke et fast tidsrum, det er bare når det er begyndt at blive ulækkert, det afhænger jo meget af hvor mange høns jeg lige har, så pt er det ret ofte, men i perioder har det været sjældent, for der kunne jeg bare lige rive det let over engang i mellem.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #55 Dato: 30 December , 2010, 20:20 »
men jeg havde ikke lige noget ekstra sand, og frosten kom så pludseligt...

Det er lidt sjovt Marianne, for jeg har normalt altid sand i hønsehuset, ihvertfald i bunden, men så var jeg løbet tør for tørt sand, så jeg smed spåner og tog lykkeligt og uvidende på weekendtur. Da jeg kom hjem var frosten der, og det hele har siddet fast sidden, træls! ;)
Hæhæ, velkommen i klubben. På et tidspunkt fik vi (Søren) under stort besvær hugget noget frossent sand løs, som vi havde i nogle spande i bryggerset, men det fik jo ikke lov til at blive helt tørt, for det tager jo en evighed, så kom det over i hønsehuset, og frøs til en flad "kage"  ::)  :-\
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #56 Dato: 01 Januar , 2011, 11:18 »
Tja... Nu står jeg helt på bar bund :) De skulle have afsluttet behandling igår, men har givet dem den sidste blanding her til morgen.. Der har ikke været nogen synlig forbedring de sidste 3 dage. Eller det vil sige at nogle kan man hverken se eller hører noget på, mens man kan hører det på andre, og nu her til morgen også se det på tre styk. Mine to store maranhaner og en ung kylling har det ikke vildt godt. Kyllingen er ved at udvikle øjnbetændelse og den ene hane nyser meget og er blevet helt hvid i hovedet hvor han før var rød. Den tredje nyser bare meget.. Jeg ved ikke om det bare er mig der er for pyldret, (undskyld jeg bander) men hvad fanden skal jeg gøre? Der er simpelthen ikke noget værre end syge dyr, og da slet ikke når de ikke gider blive raske. Skal jeg aflevere en prøve ved dyrlægen, så hun kan undersøge det? Kan jo godt huske min omgang sidst med en regning på over 1000 kr, og hvor det så endte med at det hele alligevel blev slået ned, så jeg er jo lidt skeptisk overfor det lige pt, men er der ikke et eller andet jeg kan gøre?
Hvorfor er det lige at det er mine dyr der bliver ramt gang på gang?
ARGHH! Jeg er træt af det...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #57 Dato: 01 Januar , 2011, 11:25 »
Jeg ville fortsætte med medicinen, specielt nu da de er ved at få øjenbetændelse. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #58 Dato: 01 Januar , 2011, 11:36 »
Hej Alle

Det er et råd jeg har fået engang, men aldrig afprøvet om det virker, men sådan efter at have tænkt det igennem nogle gange, er jeg kommet til den konklusion, at det rent faktisk kan have den ønskede effekt...

Giv hønsene noget knækket majs...

Virkningen skulle være, at de er vanskelige for hønen at fordøje, både i kro og mave, hvilket får hønen til at hæve kropstemperaturen... Eller giver den forhøjet kropstemperatur, hvordan man nu skal udtrykke det, og det vil jo bestemt ikke være så tosset, når kuldegraderne er hårde...

Selv bruger jeg kogte ris, som de så får, sådan ca 1 time efter den normale fodring... Men medens risene stadig er dejligt varme...

Og jeg kan godt love jer for... De elsker dem...

Men det forhindrer dog ikke, at jeg da også godt kan høre, at der er høns i bygningen, selv om de skulle forestille at sove.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #59 Dato: 01 Januar , 2011, 12:32 »
Det var det samme der skete med et par stykker her, jeg gav de 2 penicillin et par dage ekstra og de lever i bedste velgående endnu, sunde og raske. De fik det så bare i munden i stedet for, ca en halv til 1 ml.

Håber du snart slipper af med skidtet og de bliver bedre. Men lyder meget som det jeg havde her og som jeg garanteret møder igen til foråret.  /d
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.