Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns angrebet af mink, mår eller lignende kan de reddes  (Læst 14588 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline HMLS

• Passiv bruger
Høns angrebet af mink, mår eller lignende kan de reddes
« Dato: 18 December , 2010, 09:20 »
Hej.
Der har været et eller andet forbandet pelsdyr i min ellers lukkede hønsegård i nat. Den har dræbt 2, efterladt 2 halvlevende og en i umiddelbar fin stand (dog lidt forvirret).

Jeg har taget de to sårede og lagt dem i en papkasse i kælderen og skruet op for varmen. De har begge tydelige bidemærker i halsen. Den ene raller en del, og den har jeg ikke store forhåbninger om at kunne redde, men den anden ser bedre ud - eller den raller i det mindste ikke  :-\. De buer begge halsen meget - ligesom en slags halvbue.

Hvad er jeres erfaringer. Kan der gøres noget eller skal jeg bare finde øksen frem og gøre en ende på deres lidelser.

Og er der eventuelt en her i området omkring Sønderborg, som har en høne i overskud, som kan tjene til selskab til den sidste forvirrede. Det er nemlig ikke rart at være "alenehøne."

Suk fra Helle

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Høns angrebet af mink, mår eller lignende kan de reddes
« Svar #1 Dato: 18 December , 2010, 10:14 »
Velkommen til forum Helle.

Jeg ville nok aflive. Ved du hvad det kan være og ved du hvor den er kommet ind?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 December , 2010, 10:27 »
Mink, mår mv. er næsten umulige at holde ude fra en hønsegård, med mindre der er brugt volierenet, alm hønsetråd bides let over.  tråden/soklen skal graves 80-90 cm ned i jorden.
Hvor jeg bor har vi alt muligt af det kravl, så det hedder lukket hønsehus om natten.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline HMLS

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 December , 2010, 10:38 »
Hej.
Hønsehuset har været lukket i nat (tjekkede den i går aftes), men lemmen åbner kl. 7 og jeg fandt dem kl. ca. 8. Hønsegården var ikke lukket. Troede det var nok med et hønsehus der var lukket om natten.

De plejer jo at gå rund om dagen i haven, men den frihed regner jeg med at indskrænke nu.

afventer p.t. stadig de to høns i kælderen. Kan faktisk ikke se, om de har fået det dårligere eller bedre, så de får ro indtil frokost og så tager vi en beslutning...........

Helle

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 18 December , 2010, 10:46 »
 *k for at de får det bedre.
Det er virkelig træls med sådan møgdyr  :(
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 December , 2010, 11:31 »
I denne mørke tid lukker jeg ikke ud før 8,30-9.00 det skal være ordentlig lyst, så hønsene kan se om der kommer rovdyr og så skræppe op.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #6 Dato: 18 December , 2010, 11:44 »
Ja det er ØV. Har selv prøvet at finde 2 med afbidte hoveder i kyllingegården, så jeg kender det godt. De havde fået den ide at de ville sove på taget af kyllingehuset om natten. Jeg har volieretråd  og nedgravede plader, men desværre kun hønsetråd til overdækning, så udyret er nok kommet den vej ned.  :(
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 18 December , 2010, 14:22 »
Velkommen på forum, Helle  :D
Uf altså, jeg føler med dig. Det du skal holde øje med er, om de to i kælderen spiser og drikker samt klatter, prøv at mærke efter om deres kro er fuld.
Jeg *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 18 December , 2010, 22:49 »
Det kan være hvad som helst inden for de små pelsdyr der har været på rov her. Mink, lækat eller mår.

Hvis de dør af deres læsioner vil jeg anbefale dig at smide dem ud. De dør næppe af de bid de har pådraget sig, for så ville de sikkert have været døde allerede. Det der kan tage livet af dem nu er bakterielle sygdomme opstået som følge af de bid de har været udsat for.
Mvh
Erik Andersen

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #9 Dato: 19 December , 2010, 17:35 »
Hej Helle

Det lyder som en Mår....

Meget typisk for dem, bare at dræbe og lemlæste.... Så der er nok ikke andet at gøre, end at tage kampen op..

Har du ikke fundet årsagen ( Måren )... Kommer den nærmest helt sikkert igen... Så jeg vil råde dig til at gå hønsegården igennem, for at finde ud af, hvor / hvad & hvordan det er sket.

Det er ekstra træls med sådan et bæst, da den udelukkende dræber, bare for fornøjelsen.... Det er lidt mere acceptabelt med Mikkel, der i det mindste henter dem, hvis han får ro til det...

Det kan jo have været en undsluppet mink, det gør livet lidt lettere, da den sikkert ikke vender tilbage...

Men altså både Mår & Mink går efter halsen...

Hvad endnu værre er, at både de angrebne høns, og formodentligt også resten af hønsegården, kan være blevet så stresset, at det kan vare måneder, inden de lægger æg igen.

Husk at har du et Falck abo på hjemmet, kan du låne Mår fælder hos dem. De både leverer, og vejleder hvor du evt kan placere dem.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 19 December , 2010, 19:51 »
Det er ekstra træls med sådan et bæst, da den udelukkende dræber, bare for fornøjelsen.... Det er lidt mere acceptabelt med Mikkel, der i det mindste henter dem, hvis han får ro til det...

Jeg har så oplevet at Mikkel slagtede 9 ænder men kun tog en enkelt med sig.

Det kan jo have været en undsluppet mink, det gør livet lidt lettere, da den sikkert ikke vender tilbage...

Er det en undsluppen mink der har etableret sig i nærområdet vil den nok komme igen, og igen, og igen. Der er jo et åbent spisekammer.

Husk at har du et Falck abo på hjemmet, kan du låne Mår fælder hos dem. De både leverer, og vejleder hvor du evt kan placere dem.

Disse fælder kan nu også købes til rimelige penge feks hos HN
Mvh
Erik Andersen

Offline Benny

• Passiv bruger
    • Hovsaarten
« Svar #11 Dato: 20 December , 2010, 10:59 »
Hej Erik

Du glemte at læse den sidste del... Mikkel slår ihjel ved første besøg, og tager så det med, han kan bære... Får han fred til det, henter han alt, hvad han har slået ihjel....

Fidusen er her... Giv ham freden, for så kan du følge ham hjem, og så sætter en stopper for ham... Hønsene eller ænderne kan du alligevel ikke gøre mere for.

Men oftest er der dog mest grund til at have ondt af ham. For Mikkel som for alle andre, for mange om maden, gør at alle sulter... Og så er det Mikkel går i hønsehuset.

Jeg har selv udryddet 2 Stk. Og det trøster mig faktisk lidt at kunne sige, i begge tilfælder, kunne man godt tale om medlidenhedsdrab. For de var så at sige, nærmest ædt op af Skab.

For intet i den Danske natur, er smukkere end en sund og rask Mikkel Ræv.... Samtidigt er der næppe noget mere ynkeligt syn, end sådan en ræv, ædt op af skab, hvor pelsen må kaldes, spredt bevoksning.

Så både for rævene og vores skyld, må vi håbe, jægerne holder naturen i balance... For der skal være, præcist det antal, området kan bære... Ikke for mange, men for få, er mindst lige så skadeligt.

Dette også skrevet, for at dæmpe lidt af det had, mange jægere bliver udsat for... Vi kan faktisk ikke undvære dem.

M.V.H....Benny..

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #12 Dato: 20 December , 2010, 11:15 »
Mikkel her hos os, er den mest "renlige" jæger - han napper gerne 1-2 ænder hvert år - det tab har jeg lært at leve med, da det er en rigtig flot ræv der huserer... i heldigste fald, kan jeg finde en dusk fjer - ellers intet at se og anden er pist borte...(OBS en voksen gås nappede den sidste vinter...) - ingen problem for Mikkel.

Mår - uf, den er værrre, ligesom mink bider de gerne og lystigt...- det mærkelige er, at vi har haft mår boende her igennem vore 8 år på ejendommen. Ikke en eneste and eller ælling har vi dog mistet på den konto. De jægere der bor i byen har fortalt, at måren ikke spiser der hvor den bor - og det ser ud til at passe....

Offline Benny

• Passiv bruger
    • Hovsaarten
« Svar #13 Dato: 20 December , 2010, 11:49 »
Hej Hanne

Det jeg er mest imponeret over... Er at et år, lykkedes det Mikkel at tage 130 Høns her... Det imponerende består i, at der ikke kom så meget som en lyd fra hønsegårdene....

Det foregik altid så stille, så end ikke mine 3 hunde, hørte noget.

OK, det var også lidt imponerende, da naboen fortalte, at han så ham komme hen langs hans skel, med 5 høns i gabet... For kort tid efter, at komme med 5 mere....

Men naboen fandt boet i hans lade, og så var Mikkels karriere forbi.

Som svinefarmer, er han vist mere bange for Mikkel, end jeg...

Sjovt nok, jeg har hørt noget lignende... Og endda kendt en undulat opdrætter, der havde en lækat boende i sit stendige... Og den var så tam, den kravlede op af dem.... Ja da den blev syg, kørte de den sågar til dyrlægen, som dog ikke kunne gøre noget for den....

Ikke umiddelbart et dyr, man skulle tro, man ville give sig til at græde over.

M.V.H....Benny..