Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Julemad/Brune kartofler  (Læst 1007 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
Julemad/Brune kartofler
« Dato: 16 December , 2010, 20:18 »
En ting der ALTID driller mig er brune kartofler.
Jeg er aldrig rigtig tilfreds med mine brune kartofler - de bliver grålige, de smager ikke sødt nok, sukkeret vil ikke hænge fast osv. Jeg bruger små pille kartofler, som er kogt dagen før.
Nogen med en opskrift på de bedste brune kartofler, som de vil dele??
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Julemad/Brune kartofler
« Svar #1 Dato: 16 December , 2010, 20:29 »
En lidt nemmere måde end at brune sukker er at bruge lys sirup og smør. Evt. en lille smule mørk sirup til at give kulør, men ren mørk sirup smager mærkeligt! Den metode bruger jeg, men det er fordi det ellers altid lykkes mig at få halvbranket sukkeret i midten af panden inden det overhovedet er begyndt at smelte i siderne.  :-\ Men der er da sikkert andre der har en smartere måde.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #2 Dato: 16 December , 2010, 20:55 »
Panden over på jævn varme, sukker på - og hold øje! - man kan godt rode lidt rundt i det/ryste panden lidt. Når sukkeret er smeltet - ikke branket - kommer du ca 1½ dl vand på. Projekt brunede kartofler ligner nu en katastrofe, men fortvivl ikke! Rør lidt rundt, så karamellen opløses i vandet. Tilsæt nu kartofler og en god klat smør. Lad kartoflerne simre til de er smukt brunede og vandet er fordampet.

Der hvor det oftest går galt er tiden, det tager en krig at lave brunede kartofler - mindst en halv time - 3 kvarter. Og ikke noget med at skrue op for varmen for at spare tid!
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 December , 2010, 21:14 »
Jeg tager nok en anelse længere tid om dem - jeg bruger kun sukker - intet andet og  d e t  giver et godt lag rundt om kartoflen i forhold til når der benyttes smør.
Men som sagt - det tager liiige lidt længere tid ved panden.
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Bodil Tover Karlsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 December , 2010, 07:22 »
Hej  ;)

Jeg bruger flormelis, når der brunes kartofler, det er ti gange nemmere at styre og det smelter hurtigere end alm stødt melis og panden gøres nemt rent efter brug. /o
0.5. GUL orpington
1.2 RIR Rhode Island Red
1.2 Gråtavlet landhøns

hoejberg

• Gæst
« Svar #5 Dato: 17 December , 2010, 08:32 »
Her bruges der også kun sukker. Men som hanegalgak skriver, så tager det lige lidt tid.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 17 December , 2010, 09:21 »
Mht. rengøring skal panden bare stå i blød i almindelig vand, så opløser det alt sukkeret. Det skal bare ha' lidt tid.
Ligesom kartoflerne:
Sukker på panden, jævnt fordelt varme til det smelter og bliver brunt (hold øje, det må ikke branke), tilsæt en god skive margarine, når den er smeltet tilsættes kartoflerne, her kommer tricket, kartoflerne skal skylles i koldt vand umiddelbart inden de hældes i, så de er godt våde.
Og så handler det bare om at give det tid så alle kartofler bliver dækket af et lækkert gyldent lag.
Iøvrigt smager ahornsirupglaserede "søde kartofler" også rigtig lækkert.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #7 Dato: 17 December , 2010, 10:08 »
Sukker og en klat honning varm til flydende (rør rundt imens) i med kartoflerne vend dem forsigtigt i ca 10-15 minutter til kartoflerne er gennemvarme DONE.... sværrer er det ikke ;) og de er en succes hvergang og får en super flot blank karamelisering med honningen i og så smager det himmelsk... :)

passer lige med at du laver dem samtidig med sovsen ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.