Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Den perfekte andsteg??  (Læst 1747 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline foxy2004

• Passiv bruger
Den perfekte andsteg??
« Dato: 16 December , 2010, 16:40 »
Skal holde julemiddagen i år, og er ved at lede efter opskrifter på andestegen + sovsen. ( Er faktisk ved at få lidt præstationsangst  :P) Hvad er jeres erfaring? Langtidsstegning? Og hvad med sovsen? evt links?
Vi skal havde vores danskeland ænder som jeg har kræset om siden foråret, så defor syntes det skal ekstra perfekt ;D
Og glædelig jul til alle.
1,9 Orpington
1,1 hvid italiener
0,3 katte
0,1 hunde
1 dejlig datter
1 skøn mand

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
Sv: Den perfekte andsteg??
« Svar #1 Dato: 16 December , 2010, 16:46 »
der er ingen tvivl om at du skal langtidsstege og så skære den ud.....lige inden serveringen får den et kvarter under grillen, så den bliver rigtig sprød!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #2 Dato: 16 December , 2010, 16:58 »
helt klart langtidsstege og gerne dagen før evt så stresser du ikke så meget juleaften ;) Det har vi ofte gjort da vi ikke kunne have to ænder i ovnen på en gang.
Et godt trick til det med skyen og sovsen er at helde alt stegevæden gennem en sigte i en lille gennemsigtig glasskål, put et par dråber sovsekulør i og lad det stå til det har delt sig. Så tager du en engangs sprøjte og sætter ned til bunden af skålen og så er det ellers bare igang med at suge stegevandet (hvad fanden er det nu det hedder) op og fedtet vil stadig ligge i overfladen, skide smart ikke :D
Anden fylder du godt om med saltede svesker og æbler og salter den godt udenpå også. 125* i ca 4-5 timer alt efter hvor stor bæstet er :)
sovsen skal altså være på den fede måde juleaften hjemme hos os, så halv stegemargarine og halv andefedt smeltes og mel tilsættes, rør imens du hælder det der vædske som jeg stadig ikke er kommet på hvad hedder tilsæt gerne lidt koncentreret rød saft eller væde fra rødkålen.
og put lige en stor skefuld honning i sukkeret til de brune kartofler så kører det for dig.
Men lav anden dagen før så har du ro på juleaften så skal den bare lige varmes godt op. Det bliver den altså ikke ringere af :)

Gæt hvem der ikke har lyst til spagethi og kødsovs ligenu :/
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline foxy2004

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 December , 2010, 17:07 »
Okay langtidsstegning it is.. Men hvad skal der i stegevæden? Og skal lige være sikker på at stegevæden er det under risten med anden? I skal forklare det ned i de mindste detaljer ??? Det er andsteg for dummies ::)
1,9 Orpington
1,1 hvid italiener
0,3 katte
0,1 hunde
1 dejlig datter
1 skøn mand

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 16 December , 2010, 17:09 »
Neeeej. Friskstegt and smager altså bare 100 gange bedre end opvarmet fra dagen før!!!
Sovsen kan laves på 2 måder. Enten smider du hals, vingespidser og indmad op i en kasserolle med en masse grøntsager (løg, gulerødder, porre, div.rodfrugter) og krydderier og koger i laaang tid til du har en god fond. Derefter sies den, smages til som Wanda skriver (evt. også med lidt rødvin i, men det er det ikke alle der kan lide) og jævnes. Og der skal altså bruges SMØR og ikke margarine. Margarine kan bruges til at fodre fugle med, og det er det. Ikke egnet til menneskeføde!  ;) Jeg plejer at smide vand og alle de samme ting ned i bradepanden under anden/gåsen og lade det ligge indtil ca ½ time før dyret er færdigt. Så sies det op i en kasserolle og skummes af for fedt og så er fremgangsmåden den samme som ovenfor.  Husk nu at gemme andefedtet! Det kan bruges på mange måder senere.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 16 December , 2010, 17:12 »
Stegevæden er det vand du hælder i bradepanden under anden, så fedtet ikke branker på. Det skal selvfølgelig også i sovsen selv om du har kogt fond, men her er det vigtigt at skumme fedt af. Det kan være helt vildt så meget fedt der er, men hvis du gør som Wanda skriver, så er det ikke svært at se hvad der er hvad.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 December , 2010, 18:40 »
Jeg koger altid hals og vinger i en lille gryde og blander med skyen fra bradepanden (minus al fedtet som de andre skriver) jeg tilsætter ribsgele, rødvin og lidt calvados (fransk æblebrændevin), skal koges så "spritten" fordamper og tilbage er den lækreste sky som jævnes til sauce  /o  Calvados som er lavet på æbler smager himmelsk i saucen, da der er æblestykker i anden som giver smag til skyen. Et skvæt fløde og man kan spise saucen alene  ;D
Så løber mit mundvand - jeg glæder mig - maden er det bedste ved juleaften !mc
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 December , 2010, 18:51 »
vi er begyndt for et par år siden at langtidsstege  moskusand i en stegepose... da bliver den mør og aldrig- aldrig tør! Læg anden i posen med alt det man vil have i den -svesker, æbler... indmad, halsen lige ved siden af , luk posen, sæt det hele i oven. Klip lille hul i posens hjørne. Vupti så er det  klaret. Sæt oven på 120 og så 3-4-5 timer alt efter dyrets størrelse.
sovsen laves lige som Wanda(hælde væden fra posen og så ....) kan sagtens laves dagen før.
det kan man ikke gøre forkert/det kan ikke lade sig gøre- posen er verdens bedste opfindelse !
høns, ænder, hunde, katte...

Offline randi nielsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 December , 2010, 18:56 »
JUL ER DEJLIG
RANDI I SEVEL

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #9 Dato: 16 December , 2010, 19:49 »
Jeg synes det samme som Henriette  /o Både med det friskstegte og ikke mindst margarinehadet  8) Men jeg synes måske godt det kan tilgives at lave anden dagen før, hvis det er din første julemiddag - der er godt nok mange elementer som skal times og tilrettelægges  :P Til gengæld er det rasende sjovt at få lov at stå for julemiddagen, det kunne jeg godt tænke mig!!!

Men når nu det er den PERFEKTE andesteg som efterspørges, så ville jeg faktisk gå efter den friskstegte...
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 16 December , 2010, 21:37 »
Hals og vinger koger jeg sammen med salt, peberkorn, et par gulerødder, en porre og en tot timian. Det koges godt ind - sis - tilsættes stegesky (med noget fedt i), fløde i, koge, kulør - færdig!! Smager dejligt af and og bliver fyldig i smagen af det grønne.
Mvh Marianne

Offline MichaelChristensen

• Passiv bruger
  • Bliver det ikke snart sommer
« Svar #11 Dato: 16 December , 2010, 23:12 »

Du kan stege din and på 9999 forskellige måder... lagetidsstegning er vigtigt også fordi vores egne kræ er så gamle som de er...

Du skal passe på at alt væden fordamper fra stegeskyen, så er det lidt svært at høste noget til sovsen... (altså du hælder jo bare mere vand i bradepanden hvis det kun er fedt der er tilbage)

Til julemaden bruger jeg normalt kun andefedt... både til de brunede kartofler og til sovsen... og til mange mange ting i dagene efter...

Overdriv nu ikke med grønsagerne... :)
1.7 blanede høns
0.0.24 bresse
0.1.2 Spælsau får
0.1.7 Moskus
0.0.4 Gæs af rasen mad på bordret
0.1.2 Kone og Børn
1.0 hund

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #12 Dato: 16 December , 2010, 23:17 »

Overdriv nu ikke med grønsagerne... :)

Nemle ja de eneste grønsager der finder vej til vores julebord er kartoflerne(både de hvide, de brune og de franske) og rødkålen :D  Gud nåde trøste den der putter en porre i min juleandesovs :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Hebber

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 17 December , 2010, 09:28 »
Mortensaften lavde vi and efter denne opskrift fra allertiders kogebog www.dk-kogebogen.dk , And (Dansk) langtidsstegt.
Vent med at komme vand i bradepanden. Når anden har stegt ca 1 1/2 time, hældes fedtet fra og der hældes vand i bradepanden.
Det er den bedste and vi nogen sinde har fået og jeg plejer eller at vær god til at lave and, vi bruger fremover altid denne opskrift.

Go' held med julemaden.
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline foxy2004

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 17 December , 2010, 14:37 »
Tusinde tak for hjælpen, i har lagt en dæmper på mine julenerver :)
1,9 Orpington
1,1 hvid italiener
0,3 katte
0,1 hunde
1 dejlig datter
1 skøn mand