Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Såret i kampens hede  (Læst 11058 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bennetzen

• Passiv bruger
  • //Blessed are the cheesemakers
Såret i kampens hede
« Dato: 15 December , 2010, 16:55 »
Vel hjemkommen fra arbejde skynder jeg mig ud at skifte vand og fodre, først ænderne og derefter hønsene.

Inde i hønsehuset vælger hanen at vise sig fra sin mandige side og træder en af hønsene..
Desværre mister han balancen og skvatter ned af hende, hun står oprejst, så der er lidt vej ned.
I den forbindelse kommer han til at skalpere hende i nakken, og jeg mener skalpere, hun mangler et stykke hud/skind på ca 1,5x2 cm, komplet med fjer..

Hun bløder umiddelbart ikke fra såret, og hun spiser og opfører sig "normalt".

Hvad skal jeg gøre, hjælp!!!!

Har vdlagt 3 billeder, så I selv kan bedømme, 1 stk. cigaretpakke med i billedet for at tydeliggøre størrelsen..

350 l selskabsakvarie m. guppier, sværddragere, maller, neonfisk samt 1 stk. Ildhale Labeo, 1 hustru, 0.1 Yorkshire terrier, 0.1 Schæfer og 2,1 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Såret i kampens hede
« Svar #1 Dato: 15 December , 2010, 16:59 »
WOU!!! Det var dog voldsomt :o :o :o. Jeg har ingen idé om, om hun kan klare den, men jeg *k fingre for hende. Håber du får nogle gode råd snart.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 December , 2010, 17:00 »
Det var dog voldsomt - har du set om hun er ok endnu?

Tror dog nok hun skal klare sig, såfremt der ikke kommer for mange bakterier i såret.

har du sårspray?
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Bennetzen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 December , 2010, 17:05 »
Jeg har intet..

Står bare og håber på, at jeg ikke bliver nødt til at kappe hovedet af hende, det der er tilbage..

Jesper
350 l selskabsakvarie m. guppier, sværddragere, maller, neonfisk samt 1 stk. Ildhale Labeo, 1 hustru, 0.1 Yorkshire terrier, 0.1 Schæfer og 2,1 børn

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 December , 2010, 17:19 »
Jeg ville rense med klorhexidinopløsning på en vatrondel eller bade med sæbevand (undgå for meget vandplaskeri i frostvejret) -  og smører med antibiotikasalve eller med en fed creme - tykt lag for at undgå snavs i såret.
I sommer opdagede jeg et stort sår under vingen på den ene høne, jeg fik fjernet sårskorpen og der gemte sig noget betændelse. Såret blev vasket 1-2 gange dagligt med sæbevand og efterfølgende smurt med fucidin creme (recept) til såret var lægt. Den kom sig fint og jeg mener det tog en lille uges tid.
God bedring med hønen
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 December , 2010, 17:31 »
Jesper jeg ville nok isolere hende fra de andre. Nu er maraner ikke de værste, men lugten af blod eller "frisk kød" kan godt få de andre til at hakke hende.
Rens det med klorhexidin og hav hende i enrum. Har du ikke mulighed for det,vil jeg gerne hjælpe.

Offline Bennetzen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 December , 2010, 17:48 »
Har lige været ude at se til hende.

Hun spiser og ser ud til at trives.

Jeg tager hende ind og passer hende extra et par dage..
Lidt kærlig pleje og god mad kan forhåbentlig hjælpe og så i morgen skaffer jeg noget klorhexidin og noget sårcreme..

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 15 December , 2010, 19:05 »
Du kan drysse noget penicillinpudder på, hvis du har. Høns er ikke slemme til at få infektioner i sår. Hvis hun ellers viser normal adfærd, skal hun nok klare sig. Det der evt. kan bekymre lidt, er hvis hanen træder hende igen og igen og river såret op.
Måske kan du dele hønsehuset op, så hun går der sammen med de andre, men alligevel beskyttet? Måske skal hun have selskab af en anden høne, men hold lige øje med om de andre hakker i såret.
Høns kan være slemme til at hakke, hvis de ser blod.
Jeg *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 15 December , 2010, 20:33 »
Jeg tager hende ind og passer hende extra et par dage..
Lidt kærlig pleje og god mad kan forhåbentlig hjælpe og så i morgen skaffer jeg noget klorhexidin og noget sårcreme..

Jeg tror det er fint, at du først imorgen har mulighed for at skaffe klorhexidin, for sådan et stort sår har faktisk bedst af at få lov at danne lidt skorpe før man behandler med klorhexidin. Det er lidt skrapt i et friskt kødsår. Køb en klorhexidinopløsning på 0.2% og se om du kan skaffe en lille forstøverflaske til spraye med. Så sprayer du hende i nakken 2 gange om dagen, det holder forhåbentlig bakterierne væk. Der er ingen grund til at rense yderligere med mindre der er synligt skidt i såret.

Jeg har haft en høne der fik et tilsvarende 2 gange 3 cm. kødsår efter nærkontakt med ræven. Hun helede fint efter ovenstående opskrift, det tog ca. to uger pga. sårets størrelse. Man kan også få klorhexidinpulver, det kunne måske være en god idé hvis hun stadig skal være et sted hvor der er koldt...

Jeg *k også!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Bennetzen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 December , 2010, 20:38 »
Hun får klorhexidin i morgen og jeg holder hende i det frostfrie værksted nogle dage.
Hvad så når hun kommer tilbage til flokken, vil de behandle hende som en nytilkommen og være efter hende?

Hvis det er som jeg tror, at hun er hanens yndlingskone, vil han så ikke bare være efter/på hende i samme grad, når hun sættes tilbage?

Hun tager det godt i stivere arm end jeg gør, den bette høne, men okay, hun kan heller ikke se, hvordan hun ser ud i nakken..

Tak for alle de gode råd, det hjælper gevaldigt.

Jesper

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 16 December , 2010, 07:40 »
Jesper du kan prøve at læse i denne tråd, den handler om da en af mine tøser blev overfaldet af en duehøg.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=8447.msg82758#msg82758
Jeg tænker lidt, at det er bedst, hvis hun er i hønsehuset sammen med de andre, men måske lidt afskærmet. Men du er jo nødt til at gøre, som dine forhold er til. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at hønen er i gode hænder hos dig.  :D
Lidt heldigt trods alt, at du så, da det skete, for ellers ville du jo nok ikke have gættet det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bennetzen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 16 December , 2010, 08:49 »
Tak Marianne :)

Torsdag er laaang arbejdsdag, desværre.
Men lige så snart jeg har mulighed for det, bygger jeg et husihus til hende, så hun kan være sammen med de andre uden at blive belastet af handyret.

Indtil nu går hun i værkstedet og hygger sig, hun bliver godt nok også forkælet med solsikkefrø og majs.
Hun snakker meget og virker hverken sløv eller kuet, jeg kunne uden problemer få lov at tage hende op, kæle med hende og kunne mærke at hun bestemt spiser..

Jeg er sikker på, at hun nok skal komme sig, men om hun kommer til rende med munkefrisure resten af livet, tha...

Jesper

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 16 December , 2010, 09:46 »
Hun snakker meget og virker hverken sløv eller kuet, jeg kunne uden problemer få lov at tage hende op, kæle med hende og kunne mærke at hun bestemt spiser..

Jeg er sikker på, at hun nok skal komme sig, men om hun kommer til rende med munkefrisure resten af livet, tha...

Jesper

Men, Jesper, når det er overstået og forhåbentlig er endt godt, så vil du opleve, at det er utrolig hyggeligt at have en historie sammen med sine høns ;) Og de høns, der har haft brug for ekstra pleje, bliver meget tamme :)

Hun skal nok blive fin igen! /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #13 Dato: 17 December , 2010, 16:28 »

Her hos mig hedder mirakelmidlet Helosan pattesalve... Det bruges stort set til alle sår, på såvel høns, ænder, får, hunde, papegøje og ikke mindst, os selv... Og det har virket hver gang.  Somme tider dog afvasket med vand og sæbe først... Det er jo ikke hver gang, man ligefrem ser det ske..

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 17 December , 2010, 16:30 »
Helosan er ligeså så nødvendig at have som gaffatape, fugeskum og strips :D
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)