Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ikke godkendte høns i DK  (Læst 19746 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Ikke godkendte høns i DK
« Dato: 14 December , 2010, 18:41 »
Ja som overskriften siger... hvilke høns er ikke godkendt i dk og hvorfor? Er der et sted man kan læse om det?

Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Ikke godkendte høns i DK
« Svar #1 Dato: 14 December , 2010, 18:47 »
Blomsterhøns er ikke

Serrama er heller ikke

Problemet er vist at man ikke kan lave en standard på grund af farven
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Ikke godkendte høns i DK
« Svar #2 Dato: 14 December , 2010, 18:52 »
Og masser masser af hønseracer verden over er endnu ikke nået til DK  :)
Mvh Marianne

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Ikke godkendte høns i DK
« Svar #3 Dato: 14 December , 2010, 19:21 »
Dette kommer til at stå for egen regning

MEN ....

JEG mener at hvis racen fremstilles på LU (landsudstillingen i Herning under DfFR) så kan man, såfremt points er ok, få godkendt  racen/farven udfra gældende regler... ses i præmiegivende standard...Se den udgivne standard fra DfFR...

Men igen det er på EGEN regning, ikke på hovedforeningens regning at denne ytring kommer...

Mvh joankinu
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Ikke godkendte høns i DK
« Svar #4 Dato: 14 December , 2010, 19:24 »
Der er lavet en standard på serama i EE, mener det er med 13 farveskrivelser. Og mener også den er godkendt i Holland og ihvertfald i UK.

Hvordan en endelig bedømmelse af serama vil være får tiden at vise, men der er vist tilladt med visse farve afvigelser. På grund af racen ikke avler renfarvet, men det kommer den til måske engang i fremtiden. OG racen er jo i sit oprindelsesland heller ikke farveren overhovedet  ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ikke godkendte høns i DK
« Svar #5 Dato: 14 December , 2010, 19:32 »
Kunne man ikke forestille sig en standard for blomsterhøns og flere andre af de svenske landracer, som gik på alt andet end farven på dragten? :) Jeg mener bare at det da vil være lettere at bevare en race rigtig hvis der er en standard for den? Den eneste grund til at jeg gik væk fra mine blomsterhøns var at de ikke kunne udstilles, derfor bor de nu hos naboen :).. Meningen er jo netop ved dem at de skal være så forskellige i farven som muligt, men dog stadig med de kendte blomster... Syntes bare det var værd at overveje ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Ikke godkendte høns i DK
« Svar #6 Dato: 14 December , 2010, 19:40 »
Kunne man ikke forestille sig en standard for blomsterhøns og flere andre af de svenske landracer, som gik på alt andet end farven på dragten? :) Jeg mener bare at det da vil være lettere at bevare en race rigtig hvis der er en standard for den? Den eneste grund til at jeg gik væk fra mine blomsterhøns var at de ikke kunne udstilles, derfor bor de nu hos naboen :).. Meningen er jo netop ved dem at de skal være så forskellige i farven som muligt, men dog stadig med de kendte blomster... Syntes bare det var værd at overveje ;)

BLOMSTERHØNS - tag lige en snak med lestat - hun ved "en smule" herom - hvad man kan, må og skal... - hun er lige nyudnævnt fjerkrædommer.... bestod prøven i år 2010 på LU  /o /o /o /o /o ;D ;D ;D ;D ;D ;D
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ikke godkendte høns i DK
« Svar #7 Dato: 14 December , 2010, 22:33 »
Ja det ved jeg :P
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

GKV

  • Gæst
Sv: Ikke godkendte høns i DK
« Svar #8 Dato: 15 December , 2010, 00:36 »
Hvis jeg ellers har forstået det rigtigt så hæger svenskerne meget om alle deres landracer, med genbanker o.s.v. Kunne det tænkes, at de derfor ikke er så interesseret i, at der skal være en standard. Deres kriterie er jo, at dyrene skal være rene og leve op til deres oprindelige formål, nemlig at bidrage til husholdningen med æg og kød.

Hvor mange af deres landracer der har en standard ved jeg ikke.

Hvis man så vil begynde at udstille disse dyr, skal der jo først udfærdiges en standard og det skal vel gøres i Sverige når man taler om en svensk race?

VH Gunni.

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Ikke godkendte høns i DK
« Svar #9 Dato: 15 December , 2010, 08:37 »
Man anvender altid hjemlandets standard - hvis der findes en sådan - ellers skal man selv fabrikere en i samarbejde med standardudvalget ! - og hvis man kan argumentere for, at farve og tegning skal vurderes lavt eller slet ikke - så var det måske en mulighed ?

Ved raceduerne har man valgt en løsning, man kalder AOC (efter det engelske All Other Colours), hvor man kan udstille i en gruppe, hvor der ikke bliver taget hensyn til farve og tegning.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ikke godkendte høns i DK
« Svar #10 Dato: 15 December , 2010, 08:54 »
Mon ikke de omtalte Blomsterhøns har en standard, måske ikke officielt, men en beskrivelse af hvordan typen er på en Blomsterhøne. Det har de fleste racerene dyr.

Angående det med farven, tja der kunne jo f.eks stå at de må være spættede i mange farver og ikke ensfarvede.
Og at farven ikke prioteres højest, det ville også være nærmest umuligt at beskrive hvordan spætningen skulle se ud og blive enige om hvordan den skulle være.

For er det ligesom de porcelænsfarvede eller ??

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Ikke godkendte høns i DK
« Svar #11 Dato: 15 December , 2010, 10:09 »
Her er et link til svenske landhøns.

http://www.kackel.se/lantras_hons.html

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ikke godkendte høns i DK
« Svar #12 Dato: 15 December , 2010, 12:46 »
Der er en "standard", men den er jo ikke officiel, andet end at den svenske landhønseklub vidst nok har udstedt den, og derfor bør man nok følge den og så bare lave noget med at farven ikke blive vægtet. Man kan jo stadig vurdere fjerstruktur og andre fjermæssige ting :)?

Tror faktisk heller ikke at svenskerne er interesseret i at få en standard, men jeg ved ikke hvorfor? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Filip Sebastian

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Ikke godkendte høns i DK
« Svar #13 Dato: 15 December , 2010, 14:51 »
Jeg har lavet en standard til blomsterhønsene udfra svenskernes egen  beskrivelse og har forelagt den for Ronny Olsen fra den svenske genbank/ landhønseklub.

Racen kan i teorien udstilles som en volieresamling, der viser typen og de forskellige farver og hoveddele som kræves ved denne race.
Jeg har dog lovet Ronny - at jeg aldrig går videre med dette projekt!

Øvrige nyopdræt fremvises på landsudstillingen som mindst 3,3 og kan hvis kvaliteten er iorden godkendes første år, såfremt racen og farven allerede findes i Europa.

Personligt kunne jeg ønske mig en AOC betegnelse, som man bl.a. bruger på nogle af kamphønseudstillingerne i andre lande.
Her vurderes dyrene kun på deres type.'

Hilsen fra Filip

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Ikke godkendte høns i DK
« Svar #14 Dato: 15 December , 2010, 18:36 »
Det er fuldstændigt som GKV skriver om de svenske landhønseracer - man ønsker dem ikke standardiseret. Svenske Sorthøns er oprindelig Bohus Len sorthøns - man har valgt et andet navn for at få fred. Skånske Blomsterhøns er for uensartet i type, farve og kamform til at kunne standardiseres - det samme som Islandske landhøns - en stor mangfoldighed af krydsninger fra den lokale udmark - men de er gode til æg.