Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nye høns.  (Læst 3073 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline madsen

• Passiv bruger
Nye høns.
« Dato: 14 December , 2010, 16:20 »
Jeg har et spørgsmål ang. nye høns med kalkben.

Jeg har ikke probl. med kalkben i min besætning, men har købt 2 høns ( ikke afhentet dem ) så siger hun til mig, at hun vil da lige fortælle, at de har kalkben. :o
Skal jeg takke nej til de nye høns ?? ???
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nye høns.
« Svar #1 Dato: 14 December , 2010, 16:22 »
Ja det ville jeg gøre - kalkben smitter, ellers skal de holdes for sig selv og behandles først.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 December , 2010, 17:43 »
Ja..pas endelig på med kalkben..får man det først indenfor er det svært at slippe af med igen..jeg ville nok ikke ta dem hvis jeg var dig..det kunne også tyde på at hønsene er gamle..det er som regel ældre dyr som bliver angrebet..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 14 December , 2010, 17:47 »
Problemer skal man nok få alligevel - der er ingen grund til at købe dem.

Hvad er det for høns forøvrigt ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 14 December , 2010, 22:44 »
Uha da. Sig nej tak. Det lyder enormt arbejdskrævende at komme af med kalkben når først de er indenfor i hønsehuset. Ellers skal det da være avlsdyr af stor værdi for dit opdræt - men det lyder ikke sådan???
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 14 December , 2010, 23:11 »
Ja, jeg har altså købt høns flere gange med kalkben. Jeg synes ikke, det er voldsomt besværligt at udrydde. Det kan være høns, man meget gerne vil ha i sin besætning, og så ville jeg s'mæns bare slå til  /o

(Men er det høns, der er nemme at skaffe andre eksemplarer af et andet sted, ville jeg selvfølgelig gøre det)

Behandling: Chockspray på benene - et tykt lag vaseline på. Gentages med en uges mellemrum to-tre-fire gange, alt efter hvor alvorligt, det er. Og kalkbenene forsvinder helt!

Løbende forebyggelse: En lille plasticspand (af marineret-sild-slagsen) fyldes med rapsolie. Hønsenes ben dyppes heri - et efter et - med jævne mellemrum. Låg på igen. Står i hønsehuset så det altid er ved hånden.

(jeg har silkehøns, og jeg tror at det er mere reglen end undtagelsen, at de får kalkben)