Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ægleggende race  (Læst 8415 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Sv: ægleggende race
« Svar #15 Dato: 14 December , 2010, 13:39 »
Den dag du finder ud af hvilke racer du vil have i din hønsegård og deler dem op så der kan avles på dem, så vil du finde ud af, at ikke alle hønsene og evt. afkom er lige gode. Det er sket for mig og jeg har valgt, at beholde dem, som dem der skal give mig mine spiseæg.

Så slipper markedet for "skramlet", (som helt sikkert er søde dejlige dyr), for det er der ikke mangel på.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 14 December , 2010, 13:41 Fra GKV »

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #16 Dato: 14 December , 2010, 14:03 »
Brakel bliver ikke ofte skruk /o det er godt hvis man vil have mange æg
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 14 December , 2010, 15:13 »
Hvis det eneste formål med hønsene er æglægning, så ville jeg klart vælge hybriderne. De er jo netop avlet med henblik på æglægning samt lavt foderforbrug og tidlig start af æglægning. Vi har selv haft Lohman Brown samt Amberlink - 3 af hver. Der har været en klar tendens til, at Amberlink har været mest tamme over for mennesker, men samtidig også de mest stride i forhold til nye høns i flokken. Lohman hønerne har derimod været rigtig gode. Desværre er 2 af de 3 med tiden blevet taget af rovdyr/hunde. Amberlink-hønerne lever alle i bedste velgånde - de 2 dog ovre ved naboen, da de på et tidspunkt manglede høns, som lagde æg. Da hybriderne var på deres højeste her, var der 2 måneder i streg med undtagelse af 3 dage, hvor vi dagligt fik 5 æg fra 5 høns!
Endvidere synes min kone, som ikke er hønsetosset, at de da ligner rigtige høns. Hun er ikke så meget til toppe og fjer på løbene  ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Ditte

• Passiv bruger
  • Alt Godt Fra Haven.....
« Svar #18 Dato: 15 December , 2010, 09:03 »
Amberlink og Lohman, er de ikke netop "lavet" til frilandsbrug? Og har de samme intensitet i deres æglægning som de andre ægland så de brænder ud efter 2 år?

Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 15 December , 2010, 11:25 »
Jeg har faktisk aldrig hørt om en skruk brakel :D
Og har selv en sussexhøne til at ruge det, der ikke skal i maskinen.

De lægger faktisk ret store æg- synes jeg. 60-65 g.