Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp til rapport om burhøns  (Læst 1097 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jabina

• Passiv bruger
hjælp til rapport om burhøns
« Dato: 14 December , 2010, 08:53 »
Hey!
Jeg håber at der er nogle af de her søde hønsefolk der kan hjælpe mig lidt!
Jeg er ved at skrive en rapport om burhøns, men jeg troede sgu der var lidt mere om dem.
Jeg kan overhovedt ikke finde noget der ikke handler om "mishandlingen", jeg syntes der står det samme og det samme.
Men hvor kommer burhønsene fra??
De hopper vel ikke bare ind i buret fordi de lige kom forbi en tur?  <T
Og jeg ved godt de kommer fra æg  :D
Men er det et rugeri???
Hvor gør de af hanekyllingerne??
Og hvad sker der når de bliver for gamle???
Hvad spiser de??

Knus Emma

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hjælp til rapport om burhøns
« Svar #1 Dato: 14 December , 2010, 09:13 »
Kyllingerne, som senere bliver til burhøns eller andre hybrid æglæggere, for den sags skyld, kommer fra kæmpestore rugerier, hanekyllingerne af disse hybrider bliver sorteret fra ved fødslen og gasset, idet de ikke er egnede til videre opfedning.
Forældredyrene er højt indavlede linier som krydses, for at lave de hybrider som skal ud i produktionerne. Denne krydsning af to forskellige linier giver en krydsningsfrodighed (heterosis) i første generation (F1) som bevirker at afkommet bliver bedre end forældre dyrene.
Derfor er disse hybrider et "engangsprodukt"  idet der ved videre avl, forsvinder hetorosis.
"Opskriften" på disse hybrider er yderst hemmelige og der rigtig forskes meget i det.
De sælges under disse navne :
Brun Ægland
Isa Brown
Isa Warren
Silver Lohman
Brun Lohman
Batmann
Røde Amerikanere
Hellevad
Amberlink

Forfædrene til hybridhønsene har i tidernes morgen f.eks været Italienere, Rhode Island Red og New Hampshire, idet det var racehøns, som blev brugt i industrien i gamle dage.

Hybridæglæggere er indavlet til at lægge RIGTIG mange æg og så noget som udseende og temperament har ikke været væsentlig.
Dette har givet store problemer for opstarten af økologiske hønserier, idet der har været svært at finde nogle linier, som ikke kanibalisere hinanden, for de må ikke være næbkuperet.
« Senest Redigeret: 14 December , 2010, 09:38 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 14 December , 2010, 09:27 »
En burhøne har et A4 ark, som den deler med 3-5 andre, som plads og buret er skrå, så æggene triller ud og der er trådnet i bunden.
Burhønen er endvidere næbkuperet. De bliver fodret intensivt med æggepiller, for højeste ydelse af æg, jeg ved ikke om de har lys på i døgndrift, men jeg har set burhøns som er gået i infrarødt lys.

Burhønen er ca. et års tid i buret eller til første fældning, de er vel 19-20 uger ved indsætning.

Der sælges af og til 1 års udsætter høns til private, disse høns er nok nærmere 1½ år. Jeg tror ikke dette er lovligt idet produktions æglæggere ikke er egnet til transport - kun hvis Dansk Erhvervsfjerkræ Råd og Justitsministeret siger ja til det, så må de gerne eksporteres ud af landet til slagtning. Disse udsætter høns ender som regel i færdigretter og kyllingepølser.

Nogle vælger også at rekvirer en lastbil, hvor dyrene ryger ind i den ene ende, gasses og så bliver hakket og kommer ud som minkfoder, dette er helt klart at den bedste løsning.

Desværre er salget af burhønseæg stigende, folk er lidt ligeglade, for holdningen er desværre at det bare er nogle dumme høns.

Det er jo klart at der ikke skal oplyses alt for meget om burhøns, for det vil helt sikkert skade salget af burhønse æg, som er meget stor.

Det mest intersante er at de gange som der er fundet f.eks New Castle hos private, så har det været i besætninger med hybridhøns. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 14 December , 2010, 09:30 »
Mon ikke du kan finde oplysninger og evt. hjælp hos f.eks dyrenes beskyttelse.

Jeg mener jeg har læst at der bliver lavet ca. 300 mio. hybridkyllinger om året i Danmark, men om slagtehybrider også er med i denne statistik skal jeg være svar skyldig.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Jabina

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 December , 2010, 09:37 »
Tak for hjælpen Lene  /o
Jeg skal skrive den til forstanderen, lederen og så skal den op på køleskabet bagefter!
Her køber man burhønseæg fordi drengene spiser mange æg, men det er ikke forsvarligt!
Det er ikke sådan man viser næste generation  :(

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 December , 2010, 09:45 »
Eventuelt tage kan du prøve at tage kontakt til et par burhønseholdere. De vil nok ikke være særligt hjælpsomme, men om ikke andet så kan man da indikere dette.
Altså  har man forsøgt at få noget faktuelt oplyst fra begge sider af bordet.

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 December , 2010, 10:14 »
Hej Emma.

Du skal nok prøve at søge lidt anderledes. prøv eks.  hold af burhøns
sortering af kyllinger ( på de rugerier der leverer æglæggere bliver hanekyllinger gasset og brugt til dyrefoder)

Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Bennetzen

• Passiv bruger
  • //Blessed are the cheesemakers
« Svar #7 Dato: 14 December , 2010, 11:38 »
Hej Emma

Her er da lidt om, hvordan sådan nogle stakkels burfugle opstår:

http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Netnyheder/2010/9/21/Tomillionerhanerafliveshvertaar.htm?fag=A

http://www.triova.dk/

Mvh

Jesper
350 l selskabsakvarie m. guppier, sværddragere, maller, neonfisk samt 1 stk. Ildhale Labeo, 1 hustru, 0.1 Yorkshire terrier, 0.1 Schæfer og 2,1 børn

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #8 Dato: 14 December , 2010, 11:39 »
Google gav 16.700 hits på burhøns - de er vel ikke for burhønsehold allesammen ?

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #9 Dato: 14 December , 2010, 11:43 »
Der var blandt dette link, som måske kunne besvare nogle af dine spørgsmål:

http://dueholm.dynamicweb.dk/Default.asp?ID=7

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

thorleif

• Gæst
« Svar #10 Dato: 14 December , 2010, 13:00 »
Du skal ogsaa kigge lit paa de her to links, en ifra hver "side" af sagen.
http://www.chickenout.tv/home.html
Dette er en MEGET populaer aktion her i UK, den haver over 170.000 medlemmer!

Linken under her er en af "industriens" egne, med en lille sektion, "forum" for os hobbyister. Det er antakelig et lille forsoeg paa at "vinde os"?
http://www.thepoultrysite.com

thorleif

• Gæst
« Svar #11 Dato: 14 December , 2010, 13:07 »
Oh, ummskyld, men jeg glemte helt, IKKE GLEM AT LESE DEN HER SIDE:http://www.chickenout.tv/about-campaign/39-day-blog.html
Jeg braender nemlig for den her sag.

Offline Jabina

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 14 December , 2010, 13:11 »
Tusind tak for hjælpen alle sammen  /o
Så ved jeg hvad jeg skal lave i dansk timen i morgen  :D
Ikke så slemt enda  ;)

Knusss