En burhøne har et A4 ark, som den deler med 3-5 andre, som plads og buret er skrå, så æggene triller ud og der er trådnet i bunden.
Burhønen er endvidere næbkuperet. De bliver fodret intensivt med æggepiller, for højeste ydelse af æg, jeg ved ikke om de har lys på i døgndrift, men jeg har set burhøns som er gået i infrarødt lys.
Burhønen er ca. et års tid i buret eller til første fældning, de er vel 19-20 uger ved indsætning.
Der sælges af og til 1 års udsætter høns til private, disse høns er nok nærmere 1½ år. Jeg tror ikke dette er lovligt idet produktions æglæggere ikke er egnet til transport - kun hvis Dansk Erhvervsfjerkræ Råd og Justitsministeret siger ja til det, så må de gerne eksporteres ud af landet til slagtning. Disse udsætter høns ender som regel i færdigretter og kyllingepølser.
Nogle vælger også at rekvirer en lastbil, hvor dyrene ryger ind i den ene ende, gasses og så bliver hakket og kommer ud som minkfoder, dette er helt klart at den bedste løsning.
Desværre er salget af burhønseæg stigende, folk er lidt ligeglade, for holdningen er desværre at det bare er nogle dumme høns.
Det er jo klart at der ikke skal oplyses alt for meget om burhøns, for det vil helt sikkert skade salget af burhønse æg, som er meget stor.
Det mest intersante er at de gange som der er fundet f.eks New Castle hos private, så har det været i besætninger med hybridhøns.