Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Silkehøne med Mareks?  (Læst 3394 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Andreas

• Passiv bruger
Silkehøne med Mareks?
« Dato: 13 December , 2010, 17:46 »
Jeg opdagede i dag at min ene silkehøne ligger fladt på jorden med slappe vinger. Men kort tid efter kan den vrælte rundt, og lede efter mad.Jeg tog en video af den, og lagde den på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=0TrhZKx7txA&feature=youtube_gdata] . Optagelsen ryster en del, så i må bære over med mit fotograf arbejde :) Den har god appetit. Er der nogen der kan fortælle mig om den har Mareks?? Den er ca. to år gammel. Er der fare for at de andre silker den går sammen med også er smittet? Håber nogen kan hjælpe mig.
Hilsen Andreas.
« Senest Redigeret: 13 December , 2010, 17:54 Fra Andreas »
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

GKV

• Gæst
Sv: Silkehøne med Mareks.
« Svar #1 Dato: 13 December , 2010, 17:52 »
Jeg tror bestemt ikke hun har Mareks, snarere er hun kommet galt afsted på een eller anden måde.Var hun min ville jeg lade hende gå udenfor hanens rækkevidde så han ikke parrer hende.

VH Gunni.

Offline Andreas

• Passiv bruger
Sv: Silkehøne med Mareks?
« Svar #2 Dato: 13 December , 2010, 17:54 »
Det er jeg vel nok glad for du siger Gunni. Jeg prøver at fjerne hende:)

pylle pylle

• Gæst
« Svar #3 Dato: 13 December , 2010, 21:44 »
det ser godt nok underligt ud..
jeg ville ikke umiddelbart tro hun var syg som sådan.. når hun spiser.. hun virker jo også meget "til stede"..  men der er ihvertfald et eller andet galt.. husk lige at opdater os..

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 December , 2010, 22:20 »
Hun så bedre ud her til aften, og gik stille rundt og hyggede sig da jeg slukkede ved hønsene. Hun er den eneste, som har haft de mærkelige bevægelser.  :)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #5 Dato: 13 December , 2010, 22:32 »
Godt du er opmærksom Andreas, lad os håbe det ikke er mareks 7-9-13
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 13 December , 2010, 22:40 »
Andreas.
Hold et vågent øje med hende over de næste par dage. Jeg er bange for at det er Mareks. Har du undersøgt om hun evt har synlige skader på et af benene?
 *k for dig.
Mvh
Erik Andersen

GKV

• Gæst
« Svar #7 Dato: 13 December , 2010, 23:01 »
I sommers havde jeg en høne der lå på staldgangen med det ene ben bagud og hængende vinge. Sørens også tænkte jeg så fik jeg alligevel Mareks igen. Hun havde alderen, lige før æglægning, så jeg var overbevist.

Jeg var nu ikke oplagt til at aflive hende lige med det samme for hun havde appetit. Det stod på i et par dage og så valgte jeg, at hjælpe hende lidt.

Jeg forbandt hendes ben og da hun så gik på vristen ja, så satte jeg altså vatpinde under hendes tæer og tapede dem fast, således at også vristen kom på plads.

Meget hurtigt hjælp behandlingen, først kom vingen på plads og så faldt vatpindene af af sig selv og hønen gik rimeligt godt. I løbet af en 14 dages tid var hun så god som ny og kunne flyve op på malkerørene for natten.Jeg er sikker på at hun på en eller anden måde har fået kvajet sig under opflyvning til de malkerør, eller er blevet skubbet ned af en nabo i nattens mulm og mørke.

I dag er der intet at bemærke, hun tøffer rundt med de andre og lægger sine æg.

Nogen gange skal der måske blot tid til, at selv høns kan komme sig, måske døjer de lidt, men mon ikke det er det værd, hvis de derefter kan leve videre uden men?

VH Gunni.

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 December , 2010, 17:47 »
Jeg har nu holdt godt øje med hende her de sidste dage. Hun har det meget bedre og går nu normalt rundt. En gang imellem står hun dog helt stille, og falder lidt sammen, men det har jeg kun oplevet to gange de seneste dage. Hun spiser og drikker godt. Tak for hjælpen :)