Jeg synes du er godt begyndt!!!! Du har to racer som du kan lide og nu har du fattet interesse for evt. at udstille og avle lidt.
For to somre siden, skulle jeg blot have et par araucanaer der kunne lægge de eftertragtede blå æg. Jeg fandt dem som ny bruger af dette forum. Anyway, min datter skulle hente dem og kom da også hjem med fem skønne høns til mig og fire silkehøns

Så var den ligesom ikke længere, men interessen var vakt og jeg begyndte at studere min race via nettet samt, at spørge herinde. Herved blev jeg opmærksom på den Engelske araucana og besluttede, at dem ville jeg have. Nemt var det nu ikke, for ingen i England ville sælge æg til mig, men med lidt snyd og bedrag lykkedes det mig alligevel.
Jeg fik 13 kyllinger hvoraf bare tre var høner en perlegrå, en vildtfarvet og en grå tværstribet. Hanerne var henholdsvis perlegrå tværstribede og nogle lidt fejlfarvede perlegrå, med for meget guld i fjerdragten. Men jeg mente selv at typen var god nok.
Jeg rugede samtlige æg ud, holdt øje med, hvem der var mor til hvem og fandt da at den vildtfarvede ikke var særlig god til de perlegrå.
I sommers begyndte jeg så småt at vise dem frem offentligt, havde tre med på Kimbrerskue til præsentation, samt på Nibe udstillingen. En bedømmelse kunne jeg jo ikke få, men der var stor interesse fra publikum for dem.
Resultatet af mine anstrengelser kom så på LU, hvor jeg fik racen anerkendt. Jeg er faktisk både stolt og glad, for jeg har helt selv udvalgt de dyr, efter at rigtigt mange er endt i gryden.
Datterens silkehøns er der også lavet afkom på og hun har da også klaret sig godt taget i betragtning af at hun jo også er ny i alt dette her. Også hun har egenhændigt udvalgt dem hun syntes bedst om.
Så jeg vil sige, klø på, det er meget spændende og som jeg før har sagt herinde, at uanset udfaldet, så får man sine dejlige høns med hjem igen.
VH Gunni.