Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Halm eller?  (Læst 6717 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NiNydk

• Passiv bruger
    • niny.dk
Halm eller?
« Dato: 12 December , 2010, 17:00 »
Hey har lige et måske lidt dumt spørgsmål...? kan man godt bruge hø i sine redekasser med lidt savsmuld i bundet ? eller skal det være halm????
Shropshire 1.10, Spælsau 0.7, Moskusænder, 1.7.7, Lys Sussex 1.12, plymouth rock 0.2, Staffordshire bullterrier 0.1, Schæffer 1.0, Børn 1.2 og en kone

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Halm eller?
« Svar #1 Dato: 12 December , 2010, 17:13 »
Det kan du sagtens, :) Tror da også hellere at de vil bruge hø hvis de selv skal bestemme.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Leif-K

• Gæst
« Svar #2 Dato: 12 December , 2010, 17:18 »
Du kan også bare bruge savsmuld eller høvlspåner.Hvis de vil lægge æg,gør de det i hvad som helst.    !mc

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 December , 2010, 17:34 »
Halm er bare nemmere at arbejde med end hø når det gælder rengøring efter min mening..

Det er mere tørt, så det bliver ikke så .. snasket kan man vel godt sige..

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #4 Dato: 12 December , 2010, 17:50 »
Hvis jeg bruger halm skraber de det hele ud i håb om at finde korn, men hvis jeg bruger hø ved de åbenbart godt at der ikke er korn i. Derfor bruger jeg altid kun hø. Jeg har ikke savsmuld i bunden - kun hø.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline NiNydk

• Passiv bruger
    • niny.dk
« Svar #5 Dato: 12 December , 2010, 18:53 »
ok tusind tak for de mange henvendelser! havde bare fået at vide af en kammerat at de kun ville lægge æg i halm.... men jeg må jo bare vente spændt og se om de ikke snart begynder... hmmmm. lang ventetid synes jeg
Shropshire 1.10, Spælsau 0.7, Moskusænder, 1.7.7, Lys Sussex 1.12, plymouth rock 0.2, Staffordshire bullterrier 0.1, Schæffer 1.0, Børn 1.2 og en kone

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #6 Dato: 12 December , 2010, 18:56 »
Det skal så lige siges at med spåner i bunden går æggene ikke istykker hvis hønsene har skrabt halmen/høet væk, og de så rammer bunden.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 12 December , 2010, 19:19 »
Jeg bruger høvlspåner eller EasyStrø, hvis jeg bruger halm eller hø, får de altid det hele skrabet ud.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #8 Dato: 12 December , 2010, 19:32 »
easy-strø:er godt det kan de lave en hel fordybning i som en redeskål det er også bedre end spånder til til at komme på komposten bagefter det formulder hurtigere

opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 12 December , 2010, 19:57 »
Det skal så lige siges at med spåner i bunden går æggene ikke istykker hvis hønsene har skrabt halmen/høet væk, og de så rammer bunden.

Det var en spøjs formulering, men jeg tror jeg forstår hvad du mener. ;)

Jeg har i mine 12 år med høns aldrig brugt andet end halm, da jeg har adgang til billigt halm fra min nabo. Og jeg oplever ikke smadrede æg i redekasserne, ej heller tegn på at et æg har været gået i stykker.
Skulle et æg gå i stykker vil de øvrige høns normalt kaste sig over det og fortære det inkl skallen, men det vil normalt kunne ses på halmen i redekassen, idet en del af ægget vil være løbet ud og have sat sig i halmen.

Det er korrekt at hønsene skraber i halmen, primært for at danne en rede. Og jeg ville umiddelbart forvente at de gjorde tilsvarende i spåner.
Mvh
Erik Andersen