Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lydisolering af hønsehus. Idéer og erfaringer ønskes!  (Læst 15825 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Niels Andersen

• Passiv bruger
  • Hjemmegående skibs- og havenisse
Lydisolering af hønsehus. Idéer og erfaringer ønskes!
« Dato: 09 December , 2010, 19:43 »
I min have står et ganske udemærket skur som jeg til sommer håber kommer til rumme et hold høns :)

Men så er der jo lige det der med naboen...

Hun har det ikke så godt med haner der galer(hvorfor hun så er flyttet ud i en landsby, i et kvater hvor der ikke er nogle restrikstioner om hønsehold kan jo godt undre én lidt...). Vi har et rigtigt godt naboskab, og det vil jeg gerne gøre noget for at bevare, men jeg vil jo også gerne ha´ høns, altså inkl. hane.

Jeg kan læse mig til at der er en del der lydisolerer deres hønsehus. Men jeg synes ikke jeg kan hitte så meget om hvordan folk gør det, om det så virker(!!), og hvad det kan komme til at koste  ???

Erfaringer, både gode og dårlige, og ideer vil blive taget i mod med kyshånd  :-*

De aller venligste hilsner Niels
1.4 Gallus gallus domesticus 'rød dorking'
0.1 Gallus gallus domesticus 'lys sussex'
0.2 Gallus gallus domesticus 'hul-i-hækken'
1.1 Anser anser domesticus 'grå danske'
1.1 Felis catus 'gråstribet alm. europæisk korthår'
0.0.1 Homo sapiens sapiens 'alm. dansk' - egen avl :)

Offline John Mejland

• Passiv bruger
Sv: Lydisolering af hønsehus. Idéer og erfaringer ønskes!
« Svar #1 Dato: 10 December , 2010, 06:15 »
Jeg vil mene at 100 mm glas/rockwoll og en gang finerplader så er den da fixet, du skal nok lige regne med dobbelt glas i vinduerne, eks. thermo og så et lag enkelglas.
Vælg så en hønserace der ikke galer ret meget, så er den da hjemme.
Jeg har selv orpington høns med 2 haner, jeg synes de galer meget lidt hører dem næsten ikke.
Og husk så lige, det hønseværk griber altså om sig. :D

Prisen? snak lidt med naboerne stil lidt æg i udsigt, det er utrolig hvad folk har i gemmerne, resten klarer jem og fix, med 100 mm isolering tynd plade mv. kr. 60-70 pr m2

Og husk så lige, der er landsudstilling i Messecenter Herning denne weekend over 3800 høns.
« Senest Redigeret: 10 December , 2010, 06:33 Fra John Mejland »
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 10 December , 2010, 06:29 »
Niels, jeg har da vist ikke fået dig budt velkommen, da du skrev første gang  :D
Det er hermed gjort.
Mit første hønsehus var uden isolering, men det jeg har nu er bygget med isolering af hensyn til naboerne, jeg tror faktisk hønsene lige så gerne vil have det uden.
Der er termovinduer i og så 50 mm rockwool mellem yder- og indervæggen.
Man kan høre hanerne udenfor huset, men man skal stå tæt på, så nu er det ikke dem der evt. kan vække en nabo, der sover for åbne vinduer om sommeren.  /o
Du kan se billeder af bygningen af huset i mit galleri.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

thorleif

• Gæst
« Svar #3 Dato: 10 December , 2010, 09:18 »
Hvis du skal bygge et "rigtig! lille hus, og du vil undgaa lyd-problemer, skal du isolere det slig andre haver faareslaaet her, med masse Rockwool, men Finerplader giver ingen lyd-icolering, du skal bruge gipsplader indvendigt, men laes videre: Ikke de vanlige hvide, men de BLAA, der heder Db-plader, og brug dobbelt lag. Da hoenserne hakker lidt i dem, skal du finde noget billig kryds-finer, og have et lag med disse udenpaa der igen. Et hoensehus er jo ikke saa stort, og du skal vel ikke have saa mange plader, saa merudgiften ved at koebe de blaa plader bliver ikke stor, problemet vil blive at finde dem. Kun nogen stoerre bygnings-material forhandlere kan skaffe dem,men jeg ved at de findes i Danmark. Hvis de ikke kan findes lokalt, brug vanlige hvide plader, de giver en ganske god lydisolering, MEGET bedre end krydsfiner, men HUSK: Tag og gulve maa ogsaa isoleres. Hvis du bruger stoebegulv, da haver du nok isolering i betonen. Et lille tip: hvis du skal stoebe gulv, grav et godt stykke for fundament, fyl i lidt fyldemasse, gaa til din lokale KROG, be dem om at spare tomme flasker (100-vis) og knus disse i smaa bider, og brug dem som fyldmasseop til  der hvor betonen skal begynde. Dette vil forhindre at rotte og mus bygger sine hjem under dit hoensehus! Lykke til, hr. Byg-mester.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 10 December , 2010, 10:01 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

thorleif

• Gæst
« Svar #5 Dato: 10 December , 2010, 11:04 »
Ja, bituminplader taaler fugtighed bedre, men de skal nok ogsaa dobles op for effektiv lud-isolering.
Jeg er glad for at jeg kun haver EN nabo, og han elsker mine braagete haner (jeg haver altid mindst 5) som nok kan lave lidt leven, specielt om morgenen.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 10 December , 2010, 12:11 »
En ting er at isolere, en anden ting er valg af race. De små lette racer har en mere skinger galen, mens de større og tungere racer har en dybere og knap så irriterende galen. Det skal du nok også tænke ind i dine planer.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline KEW

• Bruger
« Svar #7 Dato: 10 December , 2010, 22:16 »
Som sådan er bitumenplader ikke lydisolerende de bruges i biler udelukkende til resonans dæmpning(plade vibrationer)
Man bruger istedet noget der minder om skumgummi som også har klister på bagsiden
Begge produkter er ikke just billige.

Jeg ville nok anbefale glasuld/rockwool eller flamingo.
Ps de blå gipsplader er alm. Vådrumsgipsplader som fåes i alle vel assoterede tømmerhandler
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

thorleif

• Gæst
« Svar #8 Dato: 11 December , 2010, 12:31 »
Det her skal nog blive "Chuckingham Palace".

Offline Niels Andersen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 December , 2010, 20:03 »
Tusind tak for alle de ganske begavede tilbagemeldinger :)

Gipsplader, nogen finerplader og lidt alm. glasuld eller lignende... det lyder jo overkommeligt både arbejdsmæssigt og økonomisk

Men hvad med ventalition?? Det skal jo være rimeligt ventileret, men jo flere/størrer huller til det, des mere lyd kommer der jo også ud den vej. Hvor lidt ventilering kan man nøjes med??

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 11 December , 2010, 20:16 »
Som du kan se på dette billede, har jeg en skakt med en rist i hver ende af huset. Smuthullerne står jo åbne om dagen, og jeg har ingen problemer med fugt i huset.

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Niels Andersen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 December , 2010, 18:59 »
Okay... og tak!

Jeg ved af egen erfaring at det der med både at ventilationen og lydisoleringen til at spille sammen kan være et problem. Et super duper lydisoleret musiklokale er nemlig ikke meget værd, hvis bare man åbner et enkelt vindue på klem...

Og jo, jeg er også opmærksom på at mange ikke synes at de tunge racer er så irriterende at høre på. Men når det nu også er dem der fylder mest i gryden, så er det vel det man kalder en "win-win-situation" ;D

Venligst Niels