Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Bliver de faktisk dværge?  (Læst 5403 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Bliver de faktisk dværge?
« Dato: 08 December , 2010, 14:16 »
Manden og jeg har rodet os ud i en teoretisk diskussion.

Vi har et kuld brakel-kyllinger gående, som klækkede sidst i august (var det vist). De var ihvertfald ikke spor udvoksede, da kulden kom.
Nu æder de som labradorer. Det er jo rimeligt nok - de skal holde varmen - men de ser ud til at have sat væksten i stå.

Er det fordi, de bruger al energien på at danne varme - de har fri adgang til foder?

Og vigtigere næsten - betyder det, at de bliver små som voksne - eller vil de indhente det forsømte til foråret?

Sådan set er det lige gyldigt - bortset fra, at det kan være svært at vide, hvem der har de bedste størrelses-gener til videre avl, hvis de er for små pga. "vinteropvækst".

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Bliver de faktisk dværge?
« Svar #1 Dato: 08 December , 2010, 15:02 »
Min erfaring mht. udrugnings-tidspunkt og størrelse, er at man får ubetinget de største dyr efter udrugninger i det tidlige forår. Kyllinger udruget sidst på sommeren bliver/forbliver mindre. Men hvis vi forudsætter det er kyllinger af samme afstamning, så kan de sent udrugede jo godt bruges i avl, såfremt farve og type er OK, og det "kun" er størrelsen der er mangler ved. For så ved vi jo at genetisk vil i alfald hanerne avle dyr af god størrelse. Mht. hønsene må vi ikke glemme, at store høner lægger signifikant større æg end mindre høner, og det har jo indflydelse på kyllingens størrelse.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 December , 2010, 18:32 »
Min erfaring mht. udrugnings-tidspunkt og størrelse, er at man får ubetinget de største dyr efter udrugninger i det tidlige forår. Kyllinger udruget sidst på sommeren bliver/forbliver mindre. Men hvis vi forudsætter det er kyllinger af samme afstamning, så kan de sent udrugede jo godt bruges i avl, såfremt farve og type er OK, og det "kun" er størrelsen der er mangler ved. For så ved vi jo at genetisk vil i alfald hanerne avle dyr af god størrelse. Mht. hønsene må vi ikke glemme, at store høner lægger signifikant større æg end mindre høner, og det har jo indflydelse på kyllingens størrelse.

Men kyllingen af de mindre æg vil vel stadig have generne for størrelsen, og vil kunne opnå denne ved optimale forhold ?
Mvh Marianne

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 08 December , 2010, 19:07 »
Ja Marianne, de har netop generne for størrelse som jeg gør opmærksom på. Men det er jo altid sjovest når generne slår igennem i dyret udseende. Og ser vi rent signifikant på størrelsen af kyllinger af hhv. store og små æg - af f.eks. voksne høner og unge høniker, bliver der tydelige forskelle. Det tror jeg ikke kun er hos mig, at dette kan konstateres.
Det er også derfor, når man avler med høns af de store racer, anbefaler kun at bruge udvoksede høns i avlen og ikke unge høniker som lægger mindre æg. Men der er også forskel på udvoksede høns, som bl.a. kan skyldes livsvilkår såsom at vilvæksten har henlagt til den mørke og kolde årstid.

Jeg har selv bøvlet rundt i dette, i forsøget på at hente blodfornyelse via dyr med formidabel type og tegning men manglende størrelse, pga. meget sen udrugning. Jeg gør det aldrig igen, det tog i mit tilfælde al for lang tid inden den manglende størrelse var på rette spor.
Men andre kan jo have haft bedre held med dette.

Denne metode kan med fordel bruges til at holde størrelsen nede hos dværge + noget linie-avl. Det virkede for mig. Har avlet Toppet Hollænder og Kochin dværge i ca 30 år med udstilling for øje.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 December , 2010, 19:10 »
Så blev jeg/vi så meget klogere - tak for det  :)
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 08 December , 2010, 19:24 »
Aha, så det vil sige at jeg kan pynte på størrelsen hos mine gråstribede dværgmaraner ved at lægge kyllingerne til sent? Men det vil vel stadig være fænotypen jeg får og ikke genotypen?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 08 December , 2010, 19:37 »
Ja Marianne Vedel, ved dine Marandværge ville det altid være optimalt at bruge æg fra høniker + gøre brug af noget linieavl.
Det er rigtig, du ændret intet på generne. Men når det gælder udstilling, er det sidste og afgørende ekstra point på det enkelte dyr afgørende, og ja så gælder alle kneb.  /o

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 December , 2010, 11:33 »
Det vil vel så også sige, at hvis jeg bruger æg fra mine fænotypisk små høner til rugeæg (og det bliver jeg nødt til), så skal jeg vælge de største af deres æg i håbet om, at det vil give større afkom og dermed kompensere for, at de har ligget i for lille skal?

En høne med "store gener" burde vel blive stor uanset hvilken størrelse æg, den starter i? Er der en forklaring på det fænomen (udover, at man ved, at sådan er det :D  ) ?

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #8 Dato: 10 December , 2010, 12:28 »
Der er flere ting blandet sammen - dværgvækst er et gen, der kan nedarves - men størrelse generelt viser altid en vis variation, der også påvirkes af indavl (mindre), krydsning (større) og ydre påvirkninger (efterårskyllinger).

Den almindelige størrelsesvariation nedarves intermidiært (gad vide, om det var stavet rigtigt), altså afkommet ligger i størrelse spredt mellem forældrenes størrelse (hvis der altså ikke også er forskel på de ydre forhold).

Hvis man gerne vil have mange kyllinger i "standardstørrelse", så vil et par forældre i denne størrelse altså give betydelig flere i målgruppen end en stor sammen med en lille !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 December , 2010, 14:19 »
Tusind tak, Bent. Det er jeg med på.
Men den med størrelsen af æggene?
Har det en betydning, eller kan jeg roligt bruge de rugeæg, jeg nu måtte få, fra mine høns, som er små pga. sen klækning. Jeg har andre fra samme forældre - og de er fine i størrelsen, blot klækket om foråret.

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #10 Dato: 10 December , 2010, 14:29 »
Det har en betydning - men om det er hønsenes alder og æggenes størrelse - eller bare størrelsen af "madpakken" - det er vist ikke helt klarlagt ?

med venlig hilsen - bent Skaarup Pedersen