Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: syg høne (æg uden skal)  (Læst 24678 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline cam

• Passiv bruger
syg høne (æg uden skal)
« Dato: 16 Maj , 2008, 20:33 »
Hej
Min høne på 30 uger har i 2 dage lagt et æg uden "skal".
Idag har den et par gange stået og sovet og set lidt syg ud.
Hvad kan det være?

Hilsen Camilla
Camilla

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: syg høne (æg uden skal)
« Svar #1 Dato: 16 Maj , 2008, 20:39 »
Får dine høns skaller?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline cam

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2008, 09:36 »
JA, de andre lægger fine æg. Igår lagde den 2 mærkelige æg (uden skal)
Camilla

Offline Jens Nyborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2008, 09:53 »
30 uger? Så er det nok bare 'teenage' syndrom.

Nogle hønniker lægger mærkelige æg og/eller æg uden skaller når de først begynder at lægge.

Hold nu alligevel godt øje med hende, nogle høns kan lave æg (med dobbeltblomme) der er så store at de ikke kan lægge dem i den periode (søg efter "læggenød").

Det sker nok ikke, men det skader ikke hvis du er lidt forberedt på at hjælpe.  ;D

Offline cam

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2008, 16:49 »
Det er nok læggenød, som du beskriver.
For en uge siden fik vi 2 kæmpe æg med 2 blommer, så det er nok derfor.
Tak for forklaringen - holder dog et godt øje med hende.
Hilsen Camilla
Camilla

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 Maj , 2008, 17:32 »
JA, de andre lægger fine æg. Igår lagde den 2 mærkelige æg (uden skal)

En høne lægger kun et æg (max.) om dagen så det er nok flere end den ene du snakker om.
Læggenød er når hønen ikke kan komme af med sit æg og altså ikke bare når den/de lægger store æg med 2 blommer i.
Ofte dør høns af læggenød så hvis den stadig er skidt tilpas så skal du nok undersøge den nærmere...
Det er ikke unormalt at høns i starten af æglægningen lægger æg uden skal men det kan også være mangel på kalk eller et bestemt vitamin, som jeg igen ikke kan huske hvad hedder. Hvis skallen er så tynd at ægget går i stykker inde i hønen kan det også have døden til følge.

Danny

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Jens Nyborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 Maj , 2008, 19:18 »
Tak Danny.

Jeg ville ikke male fanden på væggen, det går jo oftest godt.

Men Camilla, læs op på læggenød så du kan gribe ind inden den lider en ubehagelig død, hvis uheldet nu er ude!

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Maj , 2008, 09:13 »

Unghøner lægger ofte de såkaldte vindæg (med blød skal), store æg med dobbeltblomme, eller bitte små æg på str. med et duæg, hvor der ikke er nogen blomme i.
Dette er helt normalt og ikke nødvendigvis tegn på mangelsygdom.
Naturligt nok skal den lille hønekrop vænne sig til at producere et stort æg hver dag og det kræver lidt tid. lige som når pupertetsbørn begynder at blive fertile - det sker jo heller ikke fra den ene dag til den anden ;).

Du beskriver at den de sidste to dage har lagt vindæg og nu på 3. dagen virker utilpas, det kunne sagtens være læggenød, som Jens beskriver. Du kan læse mere om det her.

http://www.netdyredoktor.dk/sw8773.asp

Hvordan går det med den Camilla??

Offline Kalle Olsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Maj , 2008, 13:13 »
Prøv at blande lidt groft salt i foderet, det kan binde kalken.

helle skøtt

• Gæst
« Svar #9 Dato: 18 Maj , 2008, 16:33 »
Danny skriver: 'Det er ikke unormalt at høns i starten af æglægningen lægger æg uden skal men det kan også være mangel på kalk eller et bestemt vitamin, som jeg igen ikke kan huske hvad hedder.

Danny'

Jeg spørger: Hvad er det mon for et vitamin? Jeg har en klappehøne, som jeg faktisk  :-[ ikke tror, nogensinde har lagt et æg med skal... Hun er i øvrigt mindre end de andre og hendes fjer har tendens til at krølle let... Jeg giver hende lidt ekstra mad næsten hver aften, og ofte smider jeg lidt skaller i - de ligger dog tilbage om morgenen... Ægget i øvrigt ser normalt ud med både æg og blomme.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #10 Dato: 18 Maj , 2008, 17:06 »
Jeg vil anbefale vores leksikon, der findes svaret nemlig. Det er D-vitamin.:-
http://leksikon.fjerkrae.dk/pmwiki.php/DiverseTilskud/D-vitamin
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

helle skøtt

• Gæst
« Svar #11 Dato: 18 Maj , 2008, 19:07 »
Jeg vil anbefale vores leksikon, der findes svaret nemlig. Det er D-vitamin.:-
http://leksikon.fjerkrae.dk/pmwiki.php/DiverseTilskud/D-vitamin

nå, nå, nå, møfle, møfle nå, så du mener, jeg skulle falde for noget så let som at kikke i et leksikon. Det er da meget sjovere at sætte hele flokken i sving!  ;D
...
Jeg ser, hvad der står, men hun er den eneste, der lægger tyndskallede æg. Ja, de er jo egentlig ikke tyndskallede - i den forstand, at der ikke er noget, der bare minder om kalk uden på den der seje hinde, der holder sammen på ægget.  :(
Når de får 'frokost' (rester med alt muligt godt i) får de også hvidløg, olie, levertran og lidt salt.
Kan det være, at hun ikke kan optage det?

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Maj , 2008, 19:49 »
Nej hun er jo bare ny i æglægningsfaget, det er begyndervanskeligheder ikke andet.

Jeg tror der skal mere til at vore dyr her fra forum, får alle mulige mangelsygdomme. Vi gir skalller og foderpiller m.m. og kræser for dem i lange baner.

Høns er i virkeligheden meget nøjsomme og har gennem århundrede været hver fattigmands dyr, der kunne nøjes med rester. Nej vores dyr, tror jeg, lider af det modsatte, lige som vi - overflod og vellevned ;D

Giv hende lidt tid, så kommer der nok skal på de æg ;)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 18 Maj , 2008, 23:13 »
Nej hun er jo bare ny i æglægningsfaget, det er begyndervanskeligheder ikke andet.

Hanne, det kan du vel i bund og grund ikke udtale dig om...

Som jeg også tidligere skrev så er det meget normalt at man ser disse æg i starten af æglægningen så der er sandsynligvis ingen grund til bekymring!! Men muligheden for at hønen mangler noget er der altså stadig og det er ikke så sjældent endda.
Jeg har haft 2 silkehøner gennem tiden (forskudt af hinanden) der lagde æg med meget tynd skal og nogen gange helt uden. Det blev aldrig normalt og begge høner blev ikke engang 2 år. Jeg undersøgte aldrig den ene men den anden døde (sandsynligvis) af et æg der var knust inde i hønen.
Så istedet for at man bare tænker "det går over igen" så kunne man jo sikre sig at dyrene fik tilstrækkeligt med kalk og D-vitamin.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #14 Dato: 18 Maj , 2008, 23:28 »
Jeg giver hønsene fri adgang til skaller og vispumin i foderet 1 gang ugentlig, og jeg har (næsten) aldrig et vindæg!  :)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk