Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vand - Eller ikke vand?  (Læst 14601 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Vand - Eller ikke vand?
« Dato: 28 November , 2010, 15:52 »
Hejsa,

Sidder og læser alle de tråde om at holde vandet frostfrit med ditten og datten.
Jeg tænker. hvor meget vand drikker en høne egentligt om vinteren?

Hvor stort et væske behov er der reelt om vinteren?

Jeg ved at væske behovet for f.eks. dådyr er meget lavere om vinteren end om sommeren. Jeg er ret sikker på at væske behovet for alle dyr falder endog rigtigt meget i vinter perioden. F.eks. burde folk med heste kunne se en enorm forskel? - så vidt jeg ved, uden selv at have heste, så drikker heste enormt meget vand om sommeren, så der må kunne ses en tydelig nedgang om vinteren?

Der er jo ingen grund til at gøre noget som ikke er nødvendigt :) - Og det er selvfølgeligt klart at det afhænger lidt af hvordan ens hønsegård er. Luksus putte høns, fritgående etc.

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Vand - Eller ikke vand?
« Svar #1 Dato: 28 November , 2010, 16:04 »
Mine tømmer faktisk en 8 Liters vanddunk hver dag, så noget ryger der da ned  /o Jeg har 25 høns og 4 kalkuner. Selvfølgelig ryger der også noget ved siden af, men de er tørstige for de KASTER sig over det når jeg hælder frisk vand op til dem  ;D
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 November , 2010, 16:10 »
Jeg ved ikke hvor lidt vand en høne behøver, for ikke at tørste.

Ægproduktionen vil nok gå helt i stå uden rigeligt vand til rådighed

Jeg "forlanger" jo, at der kommer æg også om vinteren, selv om det strengt taget er unaturligt for en fugl på denne årstid.

Jeg har varme plade under vandskålen. Det er naturligvis en udgift og  det koster lidt strøm, men alle hobbyer koster penge.

Venlig hilsen
Eva

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 28 November , 2010, 17:55 »
Høns er helt sikkert tørstige også om vinteren.
Hvis de lægger æg, skal man jo tænke på, at hviden består af ca 85 % vand.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 28 November , 2010, 22:41 »
Heste drikker store mængder vand hele året rundt, vi slæber i kander hver dag...Frisk vand
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #5 Dato: 28 November , 2010, 22:48 »
Mine høns tror ihverfasld de er tørstige bare jeg har haft beholderen fjernet kort tid for at fylde den op. Så vand er absolut en nødvendighed
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 28 November , 2010, 22:57 »
Vand skal de have hver dag uanset hvad.

Når mine høns er løse i haven, drikker de mindre vand end hvis de er i hønsegården, så her må indtaget af grønt bidrage til væske.
Grønt er der dog ikke så meget af nu.

Det er også meget forskelligt hvor meget vand høns drikker individuelt. Eks. jeg har her fredag, lørdag og søndag været med til udstilling.
Alle høns får fyldt deres vandkopper og ved senere efterfyldning er der nogen som måske næsten er tørlagte og nogen har kun drukket ganske lidt.

Selvfølgelig drikker store høns mere end dværgene.

Høner går desuden i en slags febertrance når de lægger æg, så mon ikke de vil sætte pris på lidt vand efter det.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #7 Dato: 29 November , 2010, 00:00 »
Det er vel som sådan også ligegyldigt, om de drikker lidt eller meget, de skal stadig have vand, og ikke Is..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 29 November , 2010, 11:09 »
Selv de vilde fugle kommer til vandtrugene i disse dage, eller i hvert fald de der holder til hos os, så det må være nemmere eller bedre i maven når vandet ikke er frosset til sne  ::)
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 29 November , 2010, 11:21 »
Mon ikke at kroppen bliver meget mere afkølet, når der indtages sne og derfor skal dyret bruge mere energi end hvis vandet er ikke er frosset.

Vilde fugle vil også helst have vand som ikke er frosset. Men de kan overleve på sne.

Og det kan høns måske nok også, meeen skal hønsene også yde noget, så skal de have ordenligt foder og rent vand.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 November , 2010, 13:57 »
Super med alle de svar!

Så konklusionen er såfremt at man vil have æg, så er det vejen frem at give dem vand i flydende form forstås :)

Når det så står der, så er det selvfølgeligt på ingen måde udtryk for at man ikke skal passe på sine høns når det er koldt! Man kan bare let komme til at give sine dyr en adfærd der giver mere arbejde end hvad der er nødvendigt. Ligesom de kan blive kræsne ved for meget fodring :)

Leif-K

• Gæst
« Svar #11 Dato: 30 November , 2010, 12:00 »
Hejsa,

Sidder og læser alle de tråde om at holde vandet frostfrit med ditten og datten.
Jeg tænker. hvor meget vand drikker en høne egentligt om vinteren?

Hvor stort et væske behov er der reelt om vinteren?

Jeg ved at væske behovet for f.eks. dådyr er meget lavere om vinteren end om sommeren. Jeg er ret sikker på at væske behovet for alle dyr falder endog rigtigt meget i vinter perioden. F.eks. burde folk med heste kunne se en enorm forskel? - så vidt jeg ved, uden selv at have heste, så drikker heste enormt meget vand om sommeren, så der må kunne ses en tydelig nedgang om vinteren?

Der er jo ingen grund til at gøre noget som ikke er nødvendigt :) - Og det er selvfølgeligt klart at det afhænger lidt af hvordan ens hønsegård er. Luksus putte høns, fritgående etc.

Som jeg har skrevet på siden under frostfrit vand i volieren ,kan du se en nem og billig løsning på min hjemmeside under zebrafinker.
« Senest Redigeret: 30 November , 2010, 13:07 Fra Leif-K »

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 01 December , 2010, 11:15 »
Som jeg har skrevet på siden under frostfrit vand i volieren ,kan du se en nem og billig løsning på min hjemmeside under zebrafinker.

Takker for idéen, det virker. Jeg lavede en model i går da mit vand var frosset. Brugte en gammel urtepotte, hvor min vandbeholder lige passede ned i. Her til morgen ingen frosset vand. Så endnu engang tak, super nem at lave.
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 December , 2010, 11:50 »
Super med alle de svar!

Så konklusionen er såfremt at man vil have æg, så er det vejen frem at give dem vand i flydende form forstås :)

Bare lige for at følge op på mig selv. Mine høns gider ikke drikke vand, te, kartoffelvand eller noget andet længere. De ligger så heller ikke nogle æg.

De spiser som normalt, normal adfærd ellers. - Udover de ikke helt gider sneen...

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 05 December , 2010, 15:45 »
Mine høns har aldrig drukket meget vand, men efter jeg lavede Leif-K modellen, er de begyndt at drikke meget vand, måske fordi det er lidt lunt, hvem ved?
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand