Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dosering af ormekur  (Læst 5962 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
Dosering af ormekur
« Dato: 28 November , 2010, 09:14 »
Hvordan giver I Flubenol pulver til jeres høns? Regner i mængden ud som de skal have på en uge og drysser over mad til en uge? Fanger i hver enkelt høne og giver dem? Mine høns har foder stående, så jeg er i tvivl om den bedste måde at give det på.
Jeg ved at dyrlæger anbefaler forskellige måder og vil høre om I har nogle gode tips
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dosering af ormekur
« Svar #1 Dato: 28 November , 2010, 11:01 »
Jeg har blandet det i vand, og så har de kun haft adgang til en vandbeholder med ret lille vandmængde, så de fik drukket det op ret hurtigt i løbet af formiddagen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

frida

• Gæst
« Svar #2 Dato: 28 November , 2010, 15:57 »
Jeg har givet dem kuren ved at blande den dosering de skulle have i hønseguf, og serveret så alle spiser det. Og jeg har blandet doseringen i yoghurt, og via engangssprøjter (uden nål) givet dem enkeltvis.
Sidst jeg har givet ormekur var det Panacur, og det skulle via engangssprøjter for at give korrekt dosis. Det var nemmest at give om morgenen, og så lukke hønsene ud af huset efterhånden som de fik medicinen.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 November , 2010, 22:30 »
Jeg har givet det i en eller anden form for blødfoder. Enten våde havregryn, havregrød, a38, vådt brød, resten af aftensmaden eller andet hvor det har kunne klæbe fast på massen. Det vigtigst er bare at lave portionen så stor at det ikke kun er de største/stærkeste høner der står og æder det hele.

Det der med at blande det sammen med korn og piller, tror jeg ikke på. En stor del af det ligger altid tilbage i bunden af automaten.
Dog er der også nogen der lige sprøjter korn og piller, over med en lille smule vand, og efterfølgende drysser pulveret udover (så det klæber fast).

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 28 November , 2010, 22:33 »
Flubenol er ikke vandopløseligt efter hvad jeg er blevet oplyst ( af 2 dyrlæger) og hvad der står på produktet.

Så det er på foder eller direkte i gabet, men husk at stoppe det ned forbi hullet i tungen, ellers ryger det i lungerne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #5 Dato: 28 November , 2010, 22:34 »
Hvis man har mistanke om at ens høns har orm(der kommer ingen æg trods god fodring og lys) men ingen konkrete beviser, er det så muligt at få en ormekur alligevel tror i?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 28 November , 2010, 22:41 »
Der er efterhånden en del problemer omkring resistens over for ormemidler (især hos heste) og det er fordi at folk før i tiden brugte ormekure forebyggende og gav det til alle heste.
Selvom alle heste i en flok ikke har behov for ormekuren.

Endvidere giver underdosering også resistens.

Derfor blev det indført at der skulle tages gødningsprøver og at det kræver en recept for en bedre behandling.

Hos høns, tjaaa er det vel noget af det samme, selvom orm hos høns nok er et større problem end som så.

@ Johanne
Er dine høns magre og utrivelige ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 28 November , 2010, 22:54 »
Der er ingen grund till at give ormekur hvis ikke der er belæg for orm.

Dyrlægen tager imod en lorteprøve og tester for orm hvis man ønsker det, men hvis alle klatter er pæne, så er det nok minimalt med orm der oftest kan ses i klatterne.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn