Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Til jer der giver lys  (Læst 12663 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Til jer der giver lys
« Svar #15 Dato: 24 November , 2010, 07:16 »
Mine maran'er vil sove på pind, så hvis lyset pludselig slukker mens de er på gulvet, bliver der et værre hysteri, og kluntede forsøg på at hoppe på pind. Jeg er bange for at de kommer til skade, så derfor har jeg valgt enten at løfte dem på pind, eller lade lyset være tændt hele natten.

De eneste der går på pind når det bliver mørkt er mine araucana og de hvide blandingshøns. Sussex kyllingerne og maran'erne bliver på gulvet og roder efter mad i halmen, så længe der er lys til rådighed (håber de går i seng i løbet af natten) ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Bodil Tover Karlsen

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 24 November , 2010, 07:28 »
Det smarte ved et tænd og sluk ur, er jo at man kan regulere på tidspunktet, for hvornår den skal slukke..
Går solen ned f.eks. kl 16 30, så det jo bare at ændre til kl 16 på uret, så det slukker, så burde de have tid nok til at hoppe på pind  /o
0.5. GUL orpington
1.2 RIR Rhode Island Red
1.2 Gråtavlet landhøns

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 24 November , 2010, 14:16 »
Jeg har lys fra kl ca. 6 - 9 og igen fra 15.30-20. Jeg har tænd/sluk ur på og alle hønsene har fundet deres sovepladser inden det slukker. Jeg får mange æg hver dag, 6 æg i dag (ud af 9 høns) 7-9-13 og bank under bordet - håber de bliver ved  med at lægge mange æg :D
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 24 November , 2010, 15:00 »
Det har jeg ingen problemer med.
Mit lys tænder kl 4.30 og slukker igen kl 9, der bliver de alligevel lukket ud. Mit hønsehus er dobbeltmuret mursten. Så jeg kan desværre ikke høre hvor tidligt de begynder at gale om morgenen.

Så er mit lys tændt igen fra 16 - 19.30, og mine høns sidder troligt på deres pind kl 18 når jeg kommer hjem, de gange jeg fodrer dem om aften, spiser de kort og hopper ellers hurtigt på pind igen. ihvertfald dem der gerne vil sidde på pind  ;)

Som regel går de ind i huset omkring kl 15.30-16 i øjeblikkket, når vi kommer lidt længere hen på året plejer jeg at ændre indstillingen så lyset tænder igen allerede kl 15...
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

GKV

• Gæst
« Svar #19 Dato: 25 November , 2010, 18:05 »
Vi har aldrig lys på om morgenen, selvom jeg er sikker på at det er det bedste, men barnebarnet skal i skole, madpakken smøres, ja I kender turen og mig? Jeg sover til jeg vågner og så er det næsten lyst ;D ;D Så for os er det rart, at der ikke er for megen uro i stalden, der er jo også andre dyr.

Til gengæld er der lys om aftene til omkring kl.22, hvor de store dyr får stråfoder til natten (så holder de bøtte om morgenen) Mine høns lægger mange æg alligevel, men jeg har så også altid mad ad libitum stående så mavsen er godt fyldt op, når de sætter sig til sove.

Der er ingen på gulvet når vi slukker, men de har fået deres aftenopfyldning omkring kl 19, det skal jo altid lige tjekkes om det skulle være mere spændende end det de har fået i løbet af dagen, så spises der og det er det.

Vi slås ikke med rotter eller andet utøj ( endnu) sikkert fordi kattene er i stalden.

VH Gunni.

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 25 November , 2010, 21:01 »
Jeg takker meget for alle de erfaringer der er kommet her. Ud fra det tror jeg at det med at stille en opladelig håndlampe, når man slukker lyset, på et eller andet tidspunkt om aftenen er en god løsning.
Den går så langsom ud i løbet af en times tid, (hvor de sidste høns kan nå at finde pinden)  kan så lades op til næste dag, og den koster ikke mere end et tænd og sluk ur,
Hilsen
Peter

Susanne

• Gæst
« Svar #21 Dato: 25 November , 2010, 21:39 »
Jeg har noget, der ligner:

Et dobbeltstik med TO tænd og sluk-ure. Når det "rigtige" lys er gået ud er der stadig en svag sparepære, der lyser i en halv time, så alle kan finde deres natteplads i tusmørket.

Det virker supergodt  /o
« Senest Redigeret: 25 November , 2010, 21:47 Fra Susanne »

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 25 November , 2010, 23:00 »
Vi har lys fra klokken 04.00- 09.00 og igen fra 15.00-20.30 ;).. De sidder altid alle og sover når solen er gået ned, selvom der er lys i huset er det sjældent der er nogle på gulvet ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 26 November , 2010, 08:27 »
Jeg takker meget for alle de erfaringer der er kommet her. Ud fra det tror jeg at det med at stille en opladelig håndlampe, når man slukker lyset, på et eller andet tidspunkt om aftenen er en god løsning.
Den går så langsom ud i løbet af en times tid, (hvor de sidste høns kan nå at finde pinden)  kan så lades op til næste dag, og den koster ikke mere end et tænd og sluk ur,

Jeg har købt 4 have-solcellelamper, sådan nogle lange 'pinde' med solcellen siddende i toppen og lampen lidt under. Jeg har boret nogle huller i sydvæggen på hønsehuset, pillet 'stangen' af lamperne, så jeg kun bruger den øverste del. Solcelle delen sidder på ydersiden af huset, og lyset på indersiden. Det giver lidt vågelys, så længe der nu er blevet opladet til om dagen (det er ikke så længe her om vinteren), men nok til at hønsene kan orientere sig i huset. Og så er det gratis lys, og kræver ingen vedligeholdelse. Skal nok supplere med nogle billeder.

Selvfølgelig skal der også kunstigt lys til om morgenen, men der klarer jeg mig med en 7 watts pære og et tænd-sluk ur.
Mvh Marianne

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #24 Dato: 22 Januar , 2011, 10:24 »
Nå tænker jeg lidt på det der med at man tænder lys om morgenen.....

Hvilken lysstyrke bruger i?

Tænker på at en 60w pære der tænder pludseligt mens det endnu er mørkt må da forskrække hønsene :o

Hvordan gør i?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 22 Januar , 2011, 10:35 »
Jeg bruger kun energipærer 7w, tror hønsene tager det stille og roligt. Mine har desuden også lys i deres vand, døgnet rundt... rent luksus  ;D
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #26 Dato: 22 Januar , 2011, 10:43 »
Nå ja, nogen sparepærer skal lige varme op.... /o

Jeg var ude i noget med 2 pærer og 2 lamper. En med lav styrke og en med lidt kraftigere...
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline NiNydk

• Passiv bruger
    • niny.dk
« Svar #27 Dato: 22 Januar , 2011, 18:19 »
Jeg giver lys fra 6-18, og når jeg går ud ca. 17.30 for at lukke, efter det er blevet mørkt udenfor sidder de alle på pind så det gør de vel også en halvtime senere...
Shropshire 1.10, Spælsau 0.7, Moskusænder, 1.7.7, Lys Sussex 1.12, plymouth rock 0.2, Staffordshire bullterrier 0.1, Schæffer 1.0, Børn 1.2 og en kone

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #28 Dato: 22 Januar , 2011, 18:29 »
vi har kun lys på om morgenen, fra rimelig tidligt - og så naturligt skrub-i-seng-lys.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Tommy L Andersen

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 22 Januar , 2011, 18:39 »
mit lys slukker også i 2 trin så der en en lille svag spare pære som giver dem 15 min at finde op plads på pinden det virker fint  /o
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone