Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Til jer der giver lys  (Læst 12651 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
Til jer der giver lys
« Dato: 23 November , 2010, 20:33 »
Jeg har lys i hønsehuset hele dagen nu, og når jeg går ud efter mørkets frembrud, for at slukke, er ikke alle hønsene på pinden.
Hvis jeg slukker bliver der uro i flokken, så jeg har nogle opladelige håndlamper jeg så sætter ind. På den måde har de ca. 1 time til at finde pinden, mens det bliver langsom mørkere og mørkere.
Men jer der har automatik, er i sikre på hønsene er hvor de bør være, når lyset lige pludselig går ud, eller kan de finde pinden i mørke?
Hilsen
Peter

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Til jer der giver lys
« Svar #1 Dato: 23 November , 2010, 20:36 »
Jeg har ikke automatik, men ved, at mine høns ikke kan finde pinden, når/hvis jeg slukker lyset efter mørkets frembrud. Så render alle forvirrede rundt og kagler på gulvet, og det ender med, at jeg må løfte hver og en op på pinden.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 November , 2010, 20:41 »
Det er netop derfor at mange kun giver lys om morgenen...
På denne måde forlænger man dagen men det bliver stadigvæk langsomt mørkt om aftenen og alle dyr finder på pind, lige så nemt, som de ellers ville have gjort.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 November , 2010, 20:45 »
Jeg har ikke automatik, men ved, at mine høns ikke kan finde pinden, når/hvis jeg slukker lyset efter mørkets frembrud. Så render alle forvirrede rundt og kagler på gulvet, og det ender med, at jeg må løfte hver og en op på pinden.

Det er lige nødagtig også min erfaring, men jeg mener da der er nogle der har ur på til automatisk slukning, de kan da så ikke være sikre på at hønsene sidder på pinden, og mon dog alle er i hønsehuset for at tjekke inden sengetid.
Hilsen
Peter

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 23 November , 2010, 20:46 »
Det er netop derfor at mange kun giver lys om morgenen...
På denne måde forlænger man dagen men det bliver stadigvæk langsomt mørkt om aftenen og alle dyr finder på pind, lige så nemt, som de ellers ville have gjort.

Danny
Det er også derfor at jeg (som stadig mangler et tænd/sluk-ur!) altid slukker lyset når vi kommer fra arbejde ca. 15.30. Dog er der enkelte dage med overarbejde eller indkøb, hvor vi kommer hjem, når det er blevet mørkt, og så går størstedelen af hønsene stadig og hygger sig på gulvet. Disse få dage forbliver lyset tændt om natten, selv om det ikke er det mest hensigtsmæssige for hønsenes skønhedssøvn ;). Det er vel sket 5 gange her i efteråret, og 2 gange har jeg løftet putterne på pind, men som sagt, så lader jeg lyset være tændt nu, når det sker vi kommer sent hjem.
« Senest Redigeret: 23 November , 2010, 20:47 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #5 Dato: 23 November , 2010, 20:49 »
Jeg har nogle små "vågelamper tændt hele natten. De tænder i god tid før det rigtige lys slukker
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 November , 2010, 20:56 »
Enig med Danny, jeg giver nemlig også lys om morgenen,- der slukker kl 9 om formiddagen. Det er hyggeligt at stå op om morgenen her i den mørke tid og se at der er lys i hønsehuset.
Venlig hilsen
Eva

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 23 November , 2010, 21:08 »
Her er lyset også kun tændt om morgenen. Hønsene finder selv pinden om eftermiddagen i det sidste naturlige lys.

Her er en ældre tråd med lidt erfaringer:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=2357.0
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #8 Dato: 23 November , 2010, 21:20 »
Jeg prøver at beholde to haner af vores kyllinger fra i sommer. Og derfor lukker jeg dem først ud kl. 8.30.(bor i villakvarter) - Og derfor giver jeg dem lys fra kl 16 til kl. 21. - Jeg tager en stor lommelygte med når jeg slukker, - lyser op i loftet, og venter de få min., til alle har fundet sovepladsen. - Det går roligt til....de ældste fra juni lægger iøvrigt nu æg :)
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 23 November , 2010, 21:39 »
Jeg har primært lys i huset om aftenen fordi huset er meget mørkt på gråvejrsdage og de uden lys har svært ved at finde pindene. Når jeg kommer ud for at lukke sidder de altid på pindene uanset om det er mig eller automatikken der slukker for lyset. Jeg tror hønsene går ind når det bliver mørkt udenfor, så spiser de lidt og går i seng :)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline hestelone

• Bruger
« Svar #10 Dato: 23 November , 2010, 22:28 »
 :)
Jeg har en svag enkelt pærer tændt, også om natten. Jeg har lagt mærke til, at hønsene går til ro alligevel om aftenen. Er det noget skidt at have svagt lys om natten?

Offline Bennetzen

• Passiv bruger
  • //Blessed are the cheesemakers
« Svar #11 Dato: 23 November , 2010, 23:09 »
Se nu bliver jeg jo nysgerrig.

Jeg er i fuld gang med at etablere lys, stort industriarmatur med masser af lys til de kære.
Jeg kan sagtens se fornuften i, kun at tænde om morgenen, men hvad tid?

Jeg tænker specielt på, om en hane ikke vil give sig til at gale fra lystænding og til laaangt ud på formiddagen?
Det tror jeg ikke mine naboer vil være helt vildt glade for, så ville det være "passende" at tænde så det følger udgangstilladelsestiderne??

Mvh

Jesper
350 l selskabsakvarie m. guppier, sværddragere, maller, neonfisk samt 1 stk. Ildhale Labeo, 1 hustru, 0.1 Yorkshire terrier, 0.1 Schæfer og 2,1 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 23 November , 2010, 23:31 »
Jesper.
Ja

Jeg har ur på til kl 22. Og dem der ønsker at sidde på pind har indfundet sig på deres pladser længe før dette tidspunkt. Resten sover på gulvet i halm.

Det er langt fra alle høns der ønsker at sidde på pind. Og hvorfor så ikke lade dem selv vælge.
Mvh
Erik Andersen

Offline hestelone

• Bruger
« Svar #13 Dato: 23 November , 2010, 23:57 »
Det er også min erfaring med Brahmaerne. De vælger også ofte at sidde på gulvet. De islandske høns sidder altid på det højst tilgænglige sted :)

Offline Bodil Tover Karlsen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 24 November , 2010, 07:07 »
Jeg har tænd og sluk ur på, til mine høns fra kl 3 om natten til kl 16 30 om eftermiddagen, så kan de se til at gå på pind eller redekasse, det fungere meget fint.

Tænd og sluk ur kan købes i jem og fix til 20,-kr  ;D

Har bare ikke fået æg endnu, men lever stadigvæk i håbet  :D
0.5. GUL orpington
1.2 RIR Rhode Island Red
1.2 Gråtavlet landhøns