Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg forstår det bare ikke...  (Læst 517 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
Jeg forstår det bare ikke...
« Dato: 23 November , 2010, 19:52 »
Nu har jeg været til to hønseudstillinger de sidste to weekends og med interesse set på Maran sort kobberfarvet. I burene lå flere æg som lignede noget en almindelig brun isabrown kunne have præsteret. Altså langt fra det supermørkebrune æg James Bond spiser til morgenmad. For mig har racen altid fremstået grim med en hane med en underlig afstumpet hale og lidt difuse fjer på benene. Det har jo også været lige meget ???, for denne race var udseendet ikke det væsentlige. Den kunne såmænd være lyserød, bare den lagde de eftertragtede superæg. Men nu avles der på den for at pleje udseendet på bekostning af det som racen er kendt for, nemlig de fantastiske æg. Jeg ville være bekymret for at købe katten i sækken, hvis jeg købte Maran i den tro, at de kunne lægge flotte æg. Så det gør jeg så ikke. Jeg fatter ikke strategien. Jeg ville gå benhårdt efter brune→mørkebrune→mørkemørkebrune æg i stedet for om der er fjer på midterste tå eller ej. Jeg forstår ikke hvorfor denne race skal konkurrere på udseendet.
Vild med store tværstribede Plymouth rock og dværgkochin

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Jeg forstår det bare ikke...
« Svar #1 Dato: 23 November , 2010, 21:00 »
Det er desværre også det, der er sket med andre racer. Jeg har købt barnevelder høner af top opdrættere der lagde meget lyse æg. Denne race skal også lægge mørkebrune æg, dog ikke i samme stil som Maran'erne.
Jeg har på et tidspunkt også selv haft maran høner der lagde alt for lyse æg.
Nogen Araucana stammer har samme problem med æg der er så lyse at de næsten ser hvide ud.
Og man kunne sikkert blive ved... Mange opdrættere (dog ikke alle) tænker mest af alt på udseendet og bedømmelserne på udstillinger. Mig bekendt er ægfarven også noget af det eneste man ikke bliver straffet for. Selvom den ofte er beskrevet i standarden.
Det er, i mine øjne, en kedelig tendens men der bliver sikkert ikke sat ind på dette område, forløbig.

Danny
« Senest Redigeret: 23 November , 2010, 21:02 Fra Danny Westh »
Himlen bør altid være blå!

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Jeg forstår det bare ikke...
« Svar #2 Dato: 23 November , 2010, 21:12 »
Jeg har også købt Araucana-hønniker, der senere lagde næsten hvide, nærmest isblå æg *s. Møg-irriterende når de så HELLER  IKKE havde de karakteristiske ørekvaster fordi opdrætter forklarede at det var svært at få begge ting. Jeg er også af den opfattelse at æg burde udstilles sammen med hønsene. Hvis ægfarven er karakteristisk for racen skal den da også bedømmes. Vores første Maraner lagde også mellembrune æg. Øv. Ved næste hønsekøb forlanger jeg at se kræets æg /1.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand